2011-12-21, 17:34
Medlem
tuffkatts avatar
Det här är något jag tänkt på otroligt länge, och som alltid stört mig. Varför ser bananerna alltid så underbart goda och välsmakande ut i tecknad film, men smakar långt ifrån så gott i verkligheten?

I tecknad film framställs de alltid som små, perfekt böjda, lagom hårda små gula regnbågar som ser ut att smaka himmelskt i munnen, och är alltid något som får en sugen på att verkligen äta banan. När man väl, i det riktigt livet, ska skala den halvsunkiga bananjäveln så är dem inte ens lika gula som i filmerna. Nej, de är snarare gula-gråa, och sitter oftast inne på en massa bruna jävla fläckar. Och absolut, detta är bara ett skal vi snackar om som ändå ska bort, men det slutar liksom inte där. Bananen är mjuk, och smakar långt ifrån så gott som man föreställt sig.

Detta kan ses som en skitsak, men i mina ögon är det större än så. Det här förekommer ju inte bland några andra frukter. Äpplen ser alltid ut som små skitiga äpplen, oavsett om det är film eller verklighet.

För att illustrera mitt exempel har jag fixat en bra video. Blir man inte sugen på banan efter att ha sett det där ligger problemet klart hos er. Och märker man inte skillnad på dessa banener och irl-bananen så är problemet betydligt större än så.

För att få med en frågeställning så är ju frågan, är detta ett medvetet drag av de som producerar film, eller är det helt enkelt den bittra sanningen av vår natur? Diskutera!

mvh katten

http://www.youtube.com/watch?v=7VkzlGkxGmw&feature=related#t=1m

Jämför sedan med det här, vilket i 9 fall av 10 är vad vi möts av efter att ha skalat en banan -
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Flickr_-_cyclonebill_-_Banan_(2).jpg
Senast redigerad av tuffkatt 2011-12-21 kl. 18:10.
Citera
2011-12-21, 17:42
Medlem
Du kanske ska prova en annan fruktaffär. Eller inse att du inte tycker om bananer.
Citera
2011-12-21, 17:45
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skurril
Du kanske ska prova en annan fruktaffär. Eller inse att du inte tycker om bananer.

Jag tycker om bananer. Jag älskar bananer, men bara de bananer vi ser på film. Hade gärnat önska att även irl-bananer är så, men tyvärr är det inte så. Beror nog inte på affär, utan värld.
Citera
2011-12-21, 17:51
Moderator
Strix m/94s avatar
För de som tycker bananer är en en intressant frukt, så fyller kanske denna tråd ett syfte - men inte i Konservatism.

Kons -> MMR

Strix/Mod
Citera
2011-12-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Jag tycker om bananer. Jag älskar bananer, men bara de bananer vi ser på film. Hade gärnat önska att även irl-bananer är så, men tyvärr är det inte så. Beror nog inte på affär, utan värld.

Jag tror du trollar för ämnet är så befängt. Hur kan du jämföra smaken på en fysisk banan och en på film?
Citera
2011-12-21, 18:05
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skurril
Jag tror du trollar för ämnet är så befängt. Hur kan du jämföra smaken på en fysisk banan och en på film?

Trollar inte. Alltså, fysiskt omöjligt att smaka en banan på film som du säger, men nu pratar jag om hur jag tänker mig att en film-banan smakar, dvs. utifrån hur den ser ut att vara. Denna tanken om hur bananen ska smaka för man med sig även i det riktigt livet, och det blir därför en stor jävla besvikelse när man äter en irl-banan.
Citera
2011-12-21, 18:07
Medlem
"Irl-bananer" är himmelska
Citera
2011-12-21, 18:13
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Därför att du är en liten fjolla som tror att rejält mogna bananer(brun färg) på något vis är dåliga för dig.
Det är anledningen till att du inte kan uppskatta en god banan; du äter för mycket med ögonen och för lite med käften.

Låt mig gissa: Du är liten, tanig och ganska känslig i allmänhet?

Okej, hårda ord. Är väl medveten om att bruna bananer snarare är bättre än typ gröna, men det rättfärdigar inte att bananen fortfarande smakar skit, right?

Hade kunnat uppskatta en banan om bananen faktiskt varit så god som den borde vara, men så ser inte verkligheten ut. Öppna ögonen.

Fel, fel och fel. Gör om, gör rätt. Fortsätt gärna stoppa i dig smutsiga irl-bananer, men för oss som verkligen har koll på det här vet att en banan inte ska smaka så.
Citera
2011-12-21, 18:20
Medlem
Har också länge funderat på detta fenomen!
Däremot håller jag inte med om att andra frukter framställs som lika ''irl-frukter''
Tänk bara på Äpplet i Askungen/Snövit!
Citera
2011-12-21, 18:23
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Okej, hårda ord. Är väl medveten om att bruna bananer snarare är bättre än typ gröna, men det rättfärdigar inte att bananen fortfarande smakar skit, right?

Hade kunnat uppskatta en banan om bananen faktiskt varit så god som den borde vara, men så ser inte verkligheten ut. Öppna ögonen.

Fel, fel och fel. Gör om, gör rätt. Fortsätt gärna stoppa i dig smutsiga irl-bananer, men för oss som verkligen har koll på det här vet att en banan inte ska smaka så.
Menar du att den tecknade varianten så att säga är originalet och den fysiska en kopia?
Citera
2011-12-21, 18:31
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:

Jaså...
Antar att din lilla flick-kropp inte utför särskilt mycket tungt, muskelbyggande kroppsarbete?

Om så var fallet(dvs. att du regelbundet lyfte tungt, på exempelvis ett gym) skulle både din kropp och dina smaklökar uppskatta intaget av "snabba" kolhydrater.

Antar att du rör på dig för lite.
Citera
2011-12-21, 18:35
Medlem
FlavorFlavs avatar
Testa att köpa små ekologiska bananer, som inte besprutats för att bli 3 gånger så stora. Vet inte om de smakar så som disneybananer ser ut, men de är i alla fall mycket godare imo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in