Citat:

Ursprungligen postat av TANSTAAFL

Jag fick idag meddelande om att ett företag tagit kreditupplysning på mig. Företaget ifråga heter Dentally Nordic AB och ägnar sig vad det verkar vid google-sökning åt högst tveksamma metoder vid telefonförsäljning och olika skumma abonnemang av eltandborstar.

Jag har inte haft någon som helst kontakt med dem och har inte för avsikt att ha det heller.

Har de rätt att ta kreditupplysning på mig givet att vi inte har någon som helst relation? Såvitt jag förstår säger kreditupplysningslagen att frågeställaren måste ha ett legitimt behov av uppgifterna. Kan det vara så att de tar kreditupplysning för att hitta presumtiva kunder och är det i så fall att betrakta som ett legitimt behov?

Tyder det faktum på att de tagit kreditupplysning på mig att de anser sig ha någon relation till mig och bör jag i så fall göra klart för dem att så inte är fallet? Blir ju lite orolig att jag håller på att dras in i någon slags scam nu.

Jag vet inte hur juridiken ser ut men det kan spela in, dvs en sökning på dig registreras under "Antal sökningar" och andra bolag och banker ser detta. 
När du sedan t ex ska söka ett lån ska inte enbart "Antal sökningar" spela någon roll men bevisligen spelar det roll då många blivit nekade lån pga just för många förfrågningar, dvs om det sett precis lika dant ut fast 0 i antal förfrågningar så hade lånet gått igenom. 
Det verkar även väldigt krångligt att bli av med förfrågningar. Du måste ringa till företaget som gjorde förfrågningen så de kan ringa till UC och "plocka bort" deras förfrågning. UC säger sedan att antal upplysningar inte ska spela någon roll och att de istället för att ta bort förfrågningarna så ska de ge bättre information till SINA kunder hur informationen ska användas. 
https://www.uc.se/globala-sidor/ordl...ragningar.html
	Citat:

Kreditupplysningar som har beställts om en person visar i regel att denne har sökt kredit eftersom personupplysningar inte får beställlas om legitimt skäl saknas (enligt kreditupplysningslagen). Ifall många upplysningar har beställts om en person är detta i regel ett tecken på att personen har ökat eller försökt öka sin skuldsättning. Våra analyser visar ockå entydigt att personer som är frekvent omfrågade löper en kraftigt förhöjd risk att drabbas av betalningsanmärkningar i framtiden. Vi rekommenderar dock att ni som kredigivare inte avslår en kredit enbart på grund av att många kreditupplysningar har beställts på den kreditsökande. Ta istället reda på orsaken till att dessa frågor ställts. Senaste frågor presenteras både på fysiska och juridiska personer i tre respektive fem år, dock högst tio stycken.