2011-12-21, 10:38
Medlem
Som rubriken lyder, har en saab 900 som jag har råkat köra sönder oljetråget på för ca 3 månader sen (hålet i tråget är lika som stor som en knytnäve, fick sig en redig smäll) och bilen har stått ute för jag har ingen verkstad eller liknade att jobba i..
Har ett tråg liggandes + packning men nu är det så att jag har kollat under och 3st av bultarna är rundade som sitter på..
Någon som har ett tips på om hur man kan laga det? Har hört att man kan ta en bit metal och limma med något starkt lim (?)

Tacksam för svar!
Citera
2011-12-21, 10:42
Medlem
Draedons avatar
Lim kan du glömma... du får svetsa på något på de rundade bultarna. Kan även vara värt att testa att ta en mindre hylsa och banka på med slägga.
Citera
2011-12-21, 10:48
Medlem
FreddeDs avatar
Du kan ävan försöka fila lite i muttrarna så att du kommer åt med en skiftnyckel. Eller göra ett spår i dom så att du kan använda en skruvmejsel.
Citera
2011-12-21, 10:49
Medlem
Okey.. Låter lite riskabelt att svetsa, finns väl risk för att det börjar brinna?
Du menar att jag ska ta en mindre Torx och slå på dom bultarna som är rundade?
Citera
2011-12-21, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeD
Du kan ävan försöka fila lite i muttrarna så att du kommer åt med en skiftnyckel. Eller göra ett spår i dom så att du kan använda en skruvmejsel.

Det är torx bultar, och skruvmejsel vet jag inte för dom sitter så j*vla hårt! Kanske kan gå ifall man knackar hårt med en hammare eller likande så dom släpper?
Citera
2011-12-21, 10:57
Medlem
FreddeDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iNjure
Det är torx bultar, och skruvmejsel vet jag inte för dom sitter så j*vla hårt! Kanske kan gå ifall man knackar hårt med en hammare eller likande så dom släpper?

Okej men försök fila lite. Fast om du har tillgång till svets tycker jag att du ska försöka svetsa på något. Täck för drivknutsdamasker och dylikt så att dom inte skadas sen är det bara svetsa på!
Citera
2011-12-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeD
Okej men försök fila lite. Fast om du har tillgång till svets tycker jag att du ska försöka svetsa på något. Täck för drivknutsdamasker och dylikt så att dom inte skadas sen är det bara svetsa på!

Får försöka med alla knep.. haha
Har ingen svets själv men finns väl alltid någon
Annars blir det väl att skrota skiten..
Tack för svar!
Citera
2011-12-21, 12:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iNjure
Okey.. Låter lite riskabelt att svetsa, finns väl risk för att det börjar brinna?
Sånt man har brandsläckare, vattenslang eller blöta trasor till men att fila upp ett spår och köra med slagskruvmejsel kan funka.

Har du en verkstad i närheten kanske de kan svetsa på ett par muttrar för en bullpåse.
Citera
2011-12-21, 13:18
Medlem
INTPs avatar
Hur tjockt är tråg + packning under skruvskallarna? Om man slipar bort skruvskallarna släpper vanligtvis spänningen som håller skruvarna, och när tråget är borta sticker förhoppningsvis tillräckligt mycket av skruven ut för att man ska kunna ta tag i den med en tång och skruva ut den. Vill den ändå inte släppa kan några slag på skruvens ände med hammare knäcka loss den.

Tips: två planfilade sidor på skruvänden plus en hårt åtklämd svetstång kan ge ett mycket bra grepp, betydligt bättre än alla andra tänger man brukar kunna ha i närheten.
Citera
2011-12-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sånt man har brandsläckare, vattenslang eller blöta trasor till men att fila upp ett spår och köra med slagskruvmejsel kan funka.

Har du en verkstad i närheten kanske de kan svetsa på ett par muttrar för en bullpåse.

joo det kan funka men fick ha ett stålrör + verktyg för att få loss bultarna, sitter nått så hårt, så vet inte ifall det håller med att svetsa..
Citera
2011-12-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Hur tjockt är tråg + packning under skruvskallarna? Om man slipar bort skruvskallarna släpper vanligtvis spänningen som håller skruvarna, och när tråget är borta sticker förhoppningsvis tillräckligt mycket av skruven ut för att man ska kunna ta tag i den med en tång och skruva ut den. Vill den ändå inte släppa kan några slag på skruvens ände med hammare knäcka loss den.

Tips: två planfilade sidor på skruvänden plus en hårt åtklämd svetstång kan ge ett mycket bra grepp, betydligt bättre än alla andra tänger man brukar kunna ha i närheten.

Det är ca 1.5-2cm tjockt. Jag var inne på samma spår fast det borde ju gå och borra upp skallarna, får hoppas bara att jag får loss dom sen utan skallarna..

Ja det borde ju funka bäst
Citera
2011-12-21, 19:12
Medlem
INTPs avatar
Får du inte loss dom med tång när skallar & tråg är borta finns fortfarande alternativet att lägga en mutter kring skruvänden och svetsa fast den för att kunna få ordentligt grepp på den. Värmen från svetsningen hjälper också en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in