2011-12-21, 01:43
Medlem
KungPengs avatar
Mitt i Kim-sörjan(det) lägger Nordkoreas officiella YouTube-kanal upp ett nästan tre minuter långt segment om en svensk dalahäst(!)

http://www.youtube.com/watch?v=MfNa0al8Sa0#t=4m4s

Enligt skylt är den en gåva från "förre CEO i Näringslivets Internationella Råd i Sverige". Vore intressant att veta i vilket sammanhang den har hamnat där.

Någon koreanskkunnig som kan översätta vad som sägs?
2011-12-21, 01:47
Medlem
Kashis avatar
Kan inte språket överhuvudtaget men det är roligt hur dom säger Syyerie ye åt Sverige
Intressant indeed den verkar bli väldigt romantiskt exotiskt beskriven.
2011-12-21, 01:50
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Spontant undrar jag hur fan du hittade det här, videon har 50 visningar?
2011-12-21, 01:51
Medlem
Bakaxels avatar
Flörta med diktaturer, tillväxt till varje pris!
2011-12-21, 01:57
Medlem
acerblazerlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Flörta med diktaturer, tillväxt till varje pris!
Det är väl bra, när dom allierat sig med kina+ryssland och tagit över europa så lär dom ju inte bomba dalahästarnas land.. förutsatt att dom säger något positivt om den, fattar tyvärr ej

Någon här måste ju snacka koreanska..
2011-12-21, 02:02
Medlem
KungPengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Spontant undrar jag hur fan du hittade det här, videon har 50 visningar?

Inget annat än slösurfande på DPRK-relaterade sidor med anledning av Kims död... Och lite tur att hästkraken låg mitt i klippet så den kom med på YouTubes thumbnail.
2011-12-21, 02:13
Bannlyst
Jävligt märkligt, och jag förstår inte om klippet kommer från 80-talet eller om dom bara har riktigt dåliga kameror i Nordkorea.
2011-12-21, 02:46
Medlem
karbonaras avatar
Sverige försökte att vara kompis med Nordkorea på 70-talet. Man öppnade en ambassad, höll mässor och sålde en hel del på kredit som EKN (läs: skattepengar) i slutändan fick stå för, eftersom Nordkorea aldrig betalade för sig. Ser man på videos från gatorna i Pyongyang kan man ibland se en och annan gammal Volvo susa förbi.

Finns en väldigt bra P3-dokumentär om detta här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2519&artikel=3610409

PS: Jag prenumererar bara på tre Youtubekanaler, men Nordkoreas officiella är en av dem!

EDIT: Ser man noga står det 2009.1.13 på lappen under dalahästen.
Senast redigerad av karbonara 2011-12-21 kl. 02:51.
2011-12-21, 03:02
Medlem
allt.o.ingets avatar
Är det inte lite motsägelsefullt att ett så isolerat land har en officiell youtube-kanal? Jag är less på den här skiten att vissa nationer ska pekas ut som djävulen själv. Det kanske snarare är vi som isolerar oss från Nordkorea? Om vi vägrar handla med dom så får det ju som följd att folket svälter.
2011-12-21, 03:12
Medlem
Mujaheeds avatar
LOL har nordkorea en officiell youtube kanal????
Den måste ju bli absolut SÖNDER trollad av i princip hela världen??
2011-12-21, 03:26
Medlem
karbonaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Det kanske snarare är vi som isolerar oss från Nordkorea? Om vi vägrar handla med dom så får det ju som följd att folket svälter.

Sverige försökte bedriva handel med Nordkorea, men det gick åt helvete. Nog för väldigt många har en alltför simpel syn på världens med kommunist- och muslimhets, men vad det gäller Nordkorea tyder allt på att de är otroligt barnsliga vad det gäller diplomatiska relationer. Tom deras bundis Kina verkar ju ha tröttnat.
2011-12-21, 07:51
Medlem
Daos avatar
Om nordkoeranerna har ett gott öga för Sverige och tror vi har ett band, borde vi kunna utnyttja detta för at påverka landet och/eller medla.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in