2011-12-20, 16:37
Medlem
http://op.se/lanet/ostersund/1.4216201-trio-jobbar-for-att-avskaffa-vegetarisk-dag

Tre tjejer går i fronten får att avskaffa den vegetariska maten i sin kommun. Deras huvudsakliga argument är:

- Man kan inte tvinga folk att äta vegetariskt.
- Tänk när man tränat innan skolan och är jättehungrig. Då måste man ha kött.
- Det är för lite näring i den vegetariska maten. Vegeterianer som tränar hårt måste äta kosttillskott och sådant får de inte av skolan.
- Kvalitén på den vegetariska maten blir sämre när den lagas till hela skolan.
- Närproducerat istället för vegetariskt kompenserar för miljöpåverkan.
- Det är översitteri av kommunen.

Vad anser ni?
Citera
2011-12-20, 16:46
Medlem
Folkskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
http://op.se/lanet/ostersund/1.4216201-trio-jobbar-for-att-avskaffa-vegetarisk-dag

Tre tjejer går i fronten får att avskaffa den vegetariska maten i sin kommun. Deras huvudsakliga argument är:

- Det är för lite näring i den vegetariska maten. Vegeterianer som tränar hårt måste äta kosttillskott och sådant får de inte av skolan.

Vad anser ni?

Haha. Vad är detta?

#1. Nej, så därför ska vi inte servera pannkakor eller risgrynsgröt heller med andra ord?

#2/3. Varför måste man ha kött för man har tränat? Är det bra vegetarisk mat så klarar man sig galant.

#4. Jag har ingen erfarenhet att detta, men mat blir nästan alltid godast i storkok. Hur vegetarisk blir kan jag inte svara på, men tror det blir gott det med. Kvalitén borde också vara samma för kött-produkter.

#5. Som att köttet ni i skolan äter är närproducerat, likaså kan den vegetariska vara närproducerad också. Och som att inte djuren vi äter påverkar miljön?

#6. Varför?
Citera
2011-12-20, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceNasa
Det va mig det dummaste jag hört i veckan... troll?
Tror inte det. Artikeln verkar seriös.
Citat:
Nej, och ingen tvingar dem heller.
Citat:
Bara trams, och om man nu verkligen vill ha kött efter träning kanske man kan lägga sin vilodag (som varje seriös motionär har) på den dagen.
Citat:
Om det är för lite näring i just den vegetariska maten skolan serverar så är inte problemet att den är vegetarisk. Utöver det är det bara ett mål om dagen man äter i skolan, så det kan man ta igen hemma. Dessutom är det inte skolans ansvar om du tränar på elitnivå.
Citat:
Visserligen sant, men inte ett argument. Vegeterianerna har inte rätt att få högre kvalitét.
Citat:
Delvis sant, men det är mycket dyrare. Dessutom kan man i så fall få dubbel miljöbonus genom att kombinera dem.
Citat:
Detta är det enda jag faktiskt håller med lite om.
Citera
2011-12-20, 16:58
Medlem
I bildspelet finns ännu dummare argument.

"Det är orättvist. Då har ju inte de som inte äter vegetariskt kost något att äta."
Citera
2011-12-20, 16:59
Medlem
Och även detta:

"Vi har massor av elever som tränar hårt i längdskidor och skidskytte, och de behöver en varierad kost, även med kött"
Citera
2011-12-20, 16:59
Medlem
Snippis avatar
Det enda jag ser är 3 kräsna tjejer som är rädda att prova nya saker.
Jag har varit vegetarian i 4 år och tränat regelbundet i 3. Jag lider inte av näringsbrist. Kosttillskott har jag heller aldrig tagit.

edit: jag går i 3an på gymnasiet och fullkomligt älskar maten på min skola. Det där med banan-grejen var visst också överdrivet. En elev har skrivit i kommentarsfältet att det var en gratäng med grönsaker i som var toppad med tunna skivor banan.
Senast redigerad av Snippi 2011-12-20 kl. 17:02.
Citera
2011-12-20, 17:06
Medlem
Förstar inte folk att vegetarisk kost är vanlig mat, fast utan kött? "Jag äter inte vegetarisk kost". Ah fan, det skulle vara kul att se vad de äter till frukost, lunch och middag...
Citera
2011-12-20, 17:08
Medlem
Folkskyggs avatar
Citat:
I bildspelet finns ännu dummare argument.

"Det är orättvist. Då har ju inte de som inte äter vegetariskt kost något att äta."

Haha. Så de äter bara kött, ingen potatis eller pasta till kanske? Aldrig pannkakor, gröt eller dylikt heller?
Citera
2011-12-20, 17:23
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snippi
Det enda jag ser är 3 kräsna tjejer som är rädda att prova nya saker.
Jag har varit vegetarian i 4 år och tränat regelbundet i 3. Jag lider inte av näringsbrist. Kosttillskott har jag heller aldrig tagit.

edit: jag går i 3an på gymnasiet och fullkomligt älskar maten på min skola. Det där med banan-grejen var visst också överdrivet. En elev har skrivit i kommentarsfältet att det var en gratäng med grönsaker i som var toppad med tunna skivor banan.
Att generalisera utifrån ett mycket begränsat empiriskt material (läs enbart dig själv) är direkt efterblivet. Din intelligens ter sig vara i nivå med dessa små flickor.
Citera
2011-12-20, 17:25
Medlem
Det kan tilläggas att jag är allt annat än vegeterian, och jag kommer aldrig bli vegeterian helt och hållet. Möjligtvis skulle jag kunna bli en som aldrig köper kött, och undviker det om det går, men jag skulle aldrig om jag blir bjuden på mat säga att jag inte äter kött.

Vidare tycker jag inte heller vegetarisk mat, eller fläskfri mat eller något sådant som är grundat på ett eget val ger en rätt att få specialkost. Däremot tycker jag definitivt att det finns bra skäl att servera vegetarisk mat i alla skolor. Dock ser jag inga problem med att klumpa ihop dem med veganer.
Citera
2011-12-20, 17:41
Medlem
supraas avatar
BRA!!!
När jag gick i skolan avskydde jag också "veggodagen", men jag hade kunnat leva med det om vegetarianerna fick finna sig i att det en dag bara serverades kött.
Jävla vänster slödder som infört något så onödig sak som en "grönsaksdag" från första början.
Citera
2011-12-20, 17:43
Medlem
Folkskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supraa
"grönsaksdag"

På vilket sett är vegetarisk mat grönsaker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in