2011-12-20, 16:20
Medlem
Devochkas avatar
Hej!
Ska beställa en sak och ska då överföra pengar till ett bank-konto som har nordea banken
Har fått alla uppgifter som behövs dvs clearing och konto nummer men sen är ju då frågan hur jag gör?

Jag är helt ny på det här med internetbank,dosa osv så hade behövt grundliga instruktioner exakt om hur jag gör, vart jag går in m.m. Jag själv har då swedbank och mottagaren nordea.

Jättetacksam för hjälp!!
Citera
2011-12-20, 16:26
Medlem
Gorillabass avatar
http://hjalp.swedbank.se/sidhjalp-in...ngar/index.htm

Kan det vara till hjälp?
Citera
2011-12-20, 16:38
Medlem
Devochkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
http://hjalp.swedbank.se/sidhjalp-in...ngar/index.htm

Kan det vara till hjälp?

Jo tack det var det!

Men det är denna punkten som jag inte helt förstår:

Godkänn överföringsmottagare
Godkänn med säkerhetsdosa
12. Mata in de siffror som anges på sidan i säkerhetsdosan. Siffrorna utgör de sista åtta siffrorna av kontonumret.

13. Skriv in den kod du får från dosan i inmatningsfältet.

14. Klicka på Godkänn.

Om min säkerhetsdosa är avstängd ska jag bara logga in, och sen står där APPLI och då trycker jag alltid 1, så kommer där nån kod så man kan logga in, men när jag är inloggad så ska jag ju enligt swedbank mata in de siffror som anges på sidan i säkerhetsdosan? fattar inte
Citera
2011-12-20, 16:48
Medlem
Devochkas avatar
Alltså när man loggat in på dosan så ska man trycka på siffra 1 och får då ännu en kod som man knappar in för att logga in på swedbank.

Om nu min dosa är avstängd och jag loggar in med min pin, så försökte jag knappa in de följande siffror som det stod man skulle göra. Men man kunde tydligen inte bara göra det så direkt utan misstänker att man måste t. ex trycka på 2 (som nog står för betala räkningar elr ngt) först. Vet alltså inte hur jag går vidare...
Citera
2011-12-20, 16:49
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devochka
Jo tack det var det!

Men det är denna punkten som jag inte helt förstår:

Godkänn överföringsmottagare
Godkänn med säkerhetsdosa
12. Mata in de siffror som anges på sidan i säkerhetsdosan. Siffrorna utgör de sista åtta siffrorna av kontonumret.

13. Skriv in den kod du får från dosan i inmatningsfältet.

14. Klicka på Godkänn.

Om min säkerhetsdosa är avstängd ska jag bara logga in, och sen står där APPLI och då trycker jag alltid 1, så kommer där nån kod så man kan logga in, men när jag är inloggad så ska jag ju enligt swedbank mata in de siffror som anges på sidan i säkerhetsdosan? fattar inte

Om jag inte är helt ute och snurrar ska du logga in trycka 2 sen mata in det nummer i den lilla rutan tex 12345678 och sen får du upp ett nytt nummer i dosan. Skriv in det i den tomma rutan och trycka godkänn...
Citera
2011-12-20, 16:51
Medlem
Devochkas avatar
Citat:
Om jag inte är helt ute och snurrar ska du logga in trycka 2 sen mata in det nummer i den lilla rutan tex 12345678 och sen får du upp ett nytt nummer i dosan. Skriv in det i den tomma rutan och trycka godkänn...

Ahaa okej.. visste bara inte att det var 2 jag skulle trycka..så lost är jag. Men prövar det då, tackar!
Citera
2011-12-20, 16:55
Medlem
Devochkas avatar
Jag gick alltså in på mottagarlistor för att skapa ny mottagare och valde sen överföringsmottagare. (Där jag ska fylla i clearing, konto nr, och det med dosan) Är det rätt so far?
Citera
2011-12-20, 16:56
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Jag gick alltså in på mottagarlistor för att skapa ny mottagare och valde sen överföringsmottagare. (Där jag ska fylla i clearing, konto nr, och det med dosan) Är det rätt so far?

Nej det skriver du in manuellt
Citera
2011-12-20, 17:03
Medlem
Devochkas avatar
Citat:
Nej det skriver du in manuellt

Hm okej... så blir det fel nu om jag överför till det kontot, för jag har skrivit in det och så ju på det stället. ska jag göra om det igen, manuellt på stället där jag överför? uppgifterna är densamma, men det spelar kanske roll ändå?
Citera
2011-12-20, 17:15
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Hm okej... så blir det fel nu om jag överför till det kontot, för jag har skrivit in det och så ju på det stället. ska jag göra om det igen, manuellt på stället där jag överför? uppgifterna är densamma, men det spelar kanske roll ändå?

Har du gjort rätt ska det fungera och hör av dig till den person du ska betala att pengarna är överförda och be denna bekräfta att de är på kontot. Detta ska ALLTID ske manuellt aldrig via dosan då du ska skriva in mottagarkonto..

Handlar det om stora pengar och du känner dig osäker så, föreslår jag dig att du tar och betalar inne på Nordea och tar en sväng till Swedbank och ber om en demonstration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in