2011-12-20, 15:26
Medlem
Christopher.s avatar
Har tänkt börja engagera mig i samhället, hjälpa dom svaga i samhället. Vad kan man göra? Det jag funderat att göra är att börja donera blod, gå med i en välgörenhetsorganisation samt bli kontaktperson för någon socialt utsatt. Finns det något annat man kan göra för samhället?
Citera
2011-12-20, 15:28
Medlem
Gummigubben1s avatar
Donera spermier,Donera en njure
Citera
2011-12-20, 15:32
Medlem
KallePaHedens avatar
Källsortera, handla ekologiskt, uppföra sig trevligt mot sina medmänniskor, ge en slant till hemlösa när man har över, säga ifrån när föräldrar agar sina barn...

Finns massor!

Edit: Ge blod är ett väldigt bra initiativ! Det behövs!
Citera
2011-12-20, 15:39
Medlem
kalkys avatar
Skjuta horse, baxa bilar, köpa en gun, gå med i ett gäng, samt snatta!
Citera
2011-12-20, 15:45
Medlem
fueones avatar
Det är upp till dig själv vad som är bra och dåligt.
Citera
2011-12-20, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har tänkt börja engagera mig i samhället, hjälpa dom svaga i samhället. Vad kan man göra? Det jag funderat att göra är att börja donera blod, gå med i en välgörenhetsorganisation samt bli kontaktperson för någon socialt utsatt. Finns det något annat man kan göra för samhället?

Det går inte att hjälpa andra, men om man har lust kan man som jag hörde att en tysk gjorde i tyskland när han hade vunnit en stor summa pengar, gå omkring och dela ut dom åt folk som lever på gatan. Å andra sidan går det ju till sprit och narkotika. Så du tänker att du vill föda dom, du brer ihop smörgosar, men då stöter du på problemet att en är allergisk mot det och det och en annan är vegetarian och en tredje bantar. Hur du än vrider och vänder på det är du ivägen för folk med din välgörenhet. Men anta nu då att du "hjälper" en enda person och köper åt honom ett tält som han behöver...nästa dag inser han att det inte är tält han behöver utan en bivack! Ja då springer du och köper en bivack åt honom men då inser han att han inte behöver en bivack utan ett hotellrum...etc etc..

Det bästa du kan göra om du vill bli god är att sträva efter kunskap: för det ligger till på det viset att det goda, kunskapen, det sköna och det rätta är samma sak.

Vad du gör med ditt hjälpande är nämligen att du förhindrar kunskapens generering hos andra: folk blir som får - ja lite som dom är idag. Man måste själv finna sin väg här i livet.
Senast redigerad av Tinman 2011-12-20 kl. 15:57.
Citera
2011-12-20, 15:59
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Starta ett företag
Citera
2011-12-20, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus
Starta ett företag

Å herre gud!
Citera
2011-12-20, 16:29
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Å herre gud!

Du får gärna förklara hur du menar.
Citera
2011-12-20, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus
Du får gärna förklara hur du menar.

Jag tror att en hänvisning kan vara på sin plats om man verkligen är intresserad och vill läsa en dräpande kritik av det merkantilt plutokratiska systemet: Adorno/Horkheimer: Upplysningens dialektik.
Citera
2011-12-20, 17:40
Medlem
emigrants avatar
Du kan sprida positiva känslor i många olika skalor vilket enligt mig det sanna sättet att vara "en god" människa. Små ögonblick som kan förgylla någons dag, eller vecka t.o.m. Om du ser en främling på stan som ser nere ut, dra en snabb mening (leendes) om att de ska rycka upp sig. Små möten med personer man aldrig träffat kan göra väldigt mycket mer än många förstår, det handlar främst om att ha ett positivt tonläge i det du säger, sen om du kommer på något klyftigt att säga eller inte är inte hela världen. Ett annat exempel kan vara om du står bredvid en gamling i busskuren och du ser på gamlingen att denne är "rädd" för dig - prata, släpp spänningen och prata om vädret eller dylikt.

Alla lever i sina egna världar så försök att dela med dig av en bra värld så gott det går. För att komma med ett till exempel utan att uppmana dig till att begå brott, så är en sak som graffiti mycket mer magisk än man kan tänka sig. All typ av konst registreras mycket mer omedvetet än medvetet, rita en glad gubbe, något abstrakt i det gråa samhällsklimatet så sticker det ut - och kan t.o.m. få en självmordsbenägen person att se det ljusa i livet.

Men att vara en god människa kanske inte enbart handlar om att ge positiva intryck och få folk att tro att livet är en dans på rosor. Om du exempelvis ser någon göra något som du förstår är väldigt farligt för personen så ska du föra personen till verkligheten och få denne att sluta upp med dumheterna - även om det hela urartar i ett gräl eller värre. I ett långsiktigt perspektiv kommer personen tacka dig för det du gjort.

En hel del tankar hoppas det inte blev alltför flummigt och det går att förstå det jag försöker få sagt!
Citera
2011-12-20, 18:55
Medlem
snamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
... och en annan är vegetarian och en tredje bantar....

Hehe, bantande vegetarianer till hemlösa.

Nä, men mat är faktiskt en bra grej, arbeta/starta soppkök osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in