2011-12-20, 01:31
Medlem
Hamnade i en rolig diskunion i helgen där en kille säger ”Varför vill moderaterna gör dom rika ännu rikare?” Jag hoppa direkt in eftersom jag inte tycker allt att det är fel!

Blev ”anti sosse” redan i förskolan då man inte fick ha med sig mycket godis för då måste man bjuda alla. Bara för att snål Erik tog med sig 1 godis så fick han ha den för sig själv. Men jag som tog med mig en hel del mer vart tvingad att dela med mig till alla andra. Det slutade med att jag helt plötsligt fick mindre godis till mig själv än vad Erik fick bara för att det fanns barn som inte köpte sitt egna godis själv!

Skit, ska skit ha?

Och varför ska Johan som står och sliter på en oljeplattform 4 veckor i sträck utan att träffa vänner och familj be bort 50% utav hans pengar som han har så hårt slitit ihop? Han riskerar sitt liv, han träffar inte sina vänner och familj på 4 veckor, han har skit kassa arbetstider! Samtidigt som Mohammed står i sin svettiga pizzeria med hela sin familj och vänner som lever på alla andra som jobbar (Bidrag) och inte nog med det, han tar 90% svart rakt ner i fickan och går sedan till staten och säger att han får för lite pengar.

Man väljer ju själv ifall man vill plugga och jobba med något som man tjänar bra på, eller om man bara skiter i allt och städar på någon sketen hamburgerkedja, eller har jag fel?

Sen fick jag höra ifrån min kompis att hennes kompis gick på bidrag under en kort tid. Under den tiden som hon gick på bidrag så fick hon flera tusen mer än när hon skaffade ett heltids jobb? Det är fan sjukt.. Jag gick inte ens med i A-kassan när jag jobbade för att jag tycker att det är fel att bara sitta hemma och ta pengar ifrån hårt arbetande folk! Va fan ska dom ge bort 30-50% utav sina pengar för att folk ska kunna sitta och runka i sin ensamhet om dagarna?

Nu får Sverige ta och skärpa till sig! Sluta upp med alla bidrag och tvinga ut folk i arbete istället!

Allt är taget ifrån: http://www.robinviklund.se/archives/2388#comments

Har han en poäng? tror inte hans siffror om bidragen stämmer men, point?
Citera
2011-12-20, 01:45
Medlem
PhilMorriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftmark
Hamnade i en rolig diskunion i helgen där en kille säger ”Varför vill moderaterna gör dom rika ännu rikare?” Jag hoppa direkt in eftersom jag inte tycker allt att det är fel!

Blev ”anti sosse” redan i förskolan då man inte fick ha med sig mycket godis för då måste man bjuda alla. Bara för att snål Erik tog med sig 1 godis så fick han ha den för sig själv. Men jag som tog med mig en hel del mer vart tvingad att dela med mig till alla andra. Det slutade med att jag helt plötsligt fick mindre godis till mig själv än vad Erik fick bara för att det fanns barn som inte köpte sitt egna godis själv!

Det där sista var ju ett för härligt sätt att ta politisk ställning! Kudos.

Självklart betalar vi alldeles för mycket skatt. Det finns inget parti i dagsläget i Sverige som skulle kunna sitta kvar vid makten om det privatiserades för mycket eller sänktes för mycket skatter. Det är oerhört beklagligt. Det som just nu verkar vara den rådande balansgången för moderaterna, är att försöka dra ner skatterna utan att soffliggarsteffo som lever på a-kassan ska gå bananer.

Om man ska vara realistisk med vad man drömmer om i Sverige, så drömmer jag definitivt om en sänkt a-kassa, och en mycket mycket striktare politik när det gäller att ens få den.
Snyfthistorian som DN skrev om, där den eritrianska mamman var tvungen att söka jobb en(!) timme om dagen är bara förjävligt. DN skrev något i stil med "och för att få sitt bidrag måste hon tålmodigt infinna sig en timme varje dag för att söka jobb på arbetsförmedlingen". Det gör mig illamående.
Själv sliter man med studier från grundskolan, gymnasial nivå och senare universitetet för att kunna få ett anständigt jobb. Och när man lyckas, då måste man betala mer! Komplett förvridet.
Ändring!

Sedan vill jag bara påpeka att du måste argumenterat med en idiot om han säger att moderaterna aktivt försöker göra de rika rikare.
Senast redigerad av PhilMorris 2011-12-20 kl. 02:06.
Citera
2011-12-20, 10:53
Medlem
Sant, det är hårt att den som sliter för att få mer måste betala mer, den pedagogiken går inte ihop..
Citera
2011-12-20, 11:13
Medlem
JackBlacks avatar
Problemet är inte löneskillnaderna, det är indoktrineringen i samhället om att man måste utbilda sig för att upprätthålla den ohållbara karusellen som vi kallar världsekonomin. Vi har sedan långt tillbaka en materiell standard som räcker och vi blir inte lyckligare av mer materiella saker. Däremot tär denna konsumtion på planeten och på vår framtida välfärd.

I övrigt så finns det flera studier som visar att länder med stora klasskillnader får större problem vid kriser, tex så har vissa jämfört USA med Norden och sett att våra låga klasskillnader gjort att vi klarat denna ekonomiska kris bättre.
Citera
2011-12-27, 08:32
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:

Skit, ska skit ha?

Och varför ska Johan som står och sliter på en oljeplattform 4 veckor i sträck utan att träffa vänner och familj be bort 50% utav hans pengar som han har så hårt slitit ihop? Han riskerar sitt liv, han träffar inte sina vänner och familj på 4 veckor, han har skit kassa arbetstider! Samtidigt som Mohammed står i sin svettiga pizzeria med hela sin familj och vänner som lever på alla andra som jobbar (Bidrag) och inte nog med det, han tar 90% svart rakt ner i fickan och går sedan till staten och säger att han får för lite pengar.

Man väljer ju själv ifall man vill plugga och jobba med något som man tjänar bra på, eller om man bara skiter i allt och städar på någon sketen hamburgerkedja, eller har jag fel?

Sen fick jag höra ifrån min kompis att hennes kompis gick på bidrag under en kort tid. Under den tiden som hon gick på bidrag så fick hon flera tusen mer än när hon skaffade ett heltids jobb? Det är fan sjukt.. Jag gick inte ens med i A-kassan när jag jobbade för att jag tycker att det är fel att bara sitta hemma och ta pengar ifrån hårt arbetande folk! Va fan ska dom ge bort 30-50% utav sina pengar för att folk ska kunna sitta och runka i sin ensamhet om dagarna?

Nu får Sverige ta och skärpa till sig! Sluta upp med alla bidrag och tvinga ut folk i arbete istället!

Godis bjuder man pa. Sa är det bara. Har du inte fattat det har du gatt miste om essentiella delar av livet. Ganska korkat exempel fran din sida, men i det stora hela haller jag med dig: gör de rika ännu rikare och de fattiga med!
Senast redigerad av Bronco68 2011-12-27 kl. 08:46.
Citera
2011-12-27, 16:31
Medlem
Citat:

Skit, ska skit ha?

Låt säga att Johan är familjefar. Han har familj. Om han har 3 barn så är det så att i praktiken. Kommer de pengar som han betalar i skatt inte att räcka till att betala det som hans familj kostar samhället. Samhället kommer netto att gå back på han. Och du vill att han ska betala ännu mindre för sig?
Citera
2011-12-29, 10:56
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Problemet är inte löneskillnaderna, det är indoktrineringen i samhället om att man måste utbilda sig för att upprätthålla den ohållbara karusellen som vi kallar världsekonomin. Vi har sedan långt tillbaka en materiell standard som räcker och vi blir inte lyckligare av mer materiella saker. Däremot tär denna konsumtion på planeten och på vår framtida välfärd.

I övrigt så finns det flera studier som visar att länder med stora klasskillnader får större problem vid kriser, tex så har vissa jämfört USA med Norden och sett att våra låga klasskillnader gjort att vi klarat denna ekonomiska kris bättre.

Instämmer och bifogar ett boktips; http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185703400

Samtidigt en fråga till liberalerna i tråden; varför vill ni inte betala skatt till allmännyttan, men betalar gärna samma slantar till företagsledare för att öka företagsledarnas privata förmögenheter och lyxkonsumtion..?
Citera
2011-12-29, 16:25
Medlem
whogivesafucks avatar
Var väl en SVT-Intervju för några år sedan med (tror jag) den fina människan Ylva Johansson där en fråga handlade om det var bra att alla fick det bättre men vissa fick självklart en högre bättrenivå.

Tror aldrig hon besvarade frågan utan det var motsvarande floskler om att moderater skor sig på de sjuka och svaga
Citera
2011-12-29, 23:00
Medlem
wwtfsmds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy

Samtidigt en fråga till liberalerna i tråden; varför vill ni inte betala skatt till allmännyttan, men betalar gärna samma slantar till företagsledare för att öka företagsledarnas privata förmögenheter och lyxkonsumtion..?

För att det förstnämnda är påtvingat och det sistnämnda frivilligt. Menar du att du inte kan se skillnad på tvång och frihet?
Citera
2011-12-30, 14:15
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwtfsmd
För att det förstnämnda är påtvingat och det sistnämnda frivilligt. Menar du att du inte kan se skillnad på tvång och frihet?

Du svarade inte på frågan...

När fick jag frivilligt vara med och bestämma om löner vs bonusar, prismarginaler.?

Det är som att resonera om att det är frivilligt att betala maffian eller inte, bara man är beredd på konsekvenserna.

Samtidigt är det inget tvång, flytta från Sverige om du inte vill betala skatt här eller rösta fram politiker som slopar skatten, lika frivilligt det. Vilket var svaret på dina motargument som du tänkte ut när du läste första delen av inlägget...
Citera
2011-12-30, 14:30
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Du svarade inte på frågan...

Det gjorde han visst.

Citat:
När fick jag frivilligt vara med och bestämma om löner vs bonusar, prismarginaler.?

Samma sekund som du godkänner att handla skit med ett visst pris av en viss producent. Gillar du inte priset så kan du antingen köpa av någon annan, göra det själv eller avstå helt.

Citat:
Det är som att resonera om att det är frivilligt att betala maffian eller inte, bara man är beredd på konsekvenserna.

Muppfan, den fria marknaden är knappast som en maffia. Det är din älskade snuttefilt, tillika gud, staten som är maffian. Kamprad kommer inte att låsa in dig med mördare om du ger fan i att köpa hans möbler - det kommer däremot staten att göra, om du struntar i att betala skatt.
Citera
2011-12-30, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-Omega
Det gjorde han visst.
Fragan var varför han hellre gav pengar till dem som redan har än dem som inte har. Om svaret är att han hellre ger pengar till dem som redan har än till dem som inte har för att han inte tvingas ge pengar till dem som har sa är det ett mycket underligt svar. Ett svar som far mig att fundera pa vad han har för psykiska problem.

"För att jag förhöjer min livskvalitet mer genom att köpa saker i stället för att skänka bort pengarna" skulle vara ett svar som tyder pa att han faktiskt förstatt fragan och inte bara befinner sig i trotsaldern.

Tror du att du paverkar ett företags policy rörande löner och bonusar mer genom att rösta med planboken än du paverkar Sveriges policy rörande beskattning genom att rösta med valsedeln sa tror jag att du lurar dig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in