2011-12-20, 01:21
Medlem
leibovitzs avatar
Tjena folket!

Jag satt bara i mina egna tankar ikväll en stund och funderade lite kring bilföretaget SAAB. Eller det före detta bilföretaget kanske man ska säga..

Efter konkursen kommer vi att se färre och färre av dessa svenska bilar på våra vägar och jag tänkte lite för mig själv.. Det hade varit coolt att köpa en SAAB idag och bara spara den för framtiden. Det skulle självklart vara ett fint exemplar och jag är lite osäker på om man skulle köpa en helt ny modell eller en gammal som kanske restaurerats lite.

"Konst går upp i värde när konstnären har dött ".. Gäller det här även bilar?

Hur coolt hade det inte varit att på ålderns höst rulla ut en gammal saab ur en hö-lada vid sommar stugan och visa barnbarnen..
-"Det här mina barn, det är en SAAB. Det var ett svenskt bilmärke som man såg överallt under min uppväxt."

Rent hypotetiskt borde väll den bilen ha gått upp en hel del i värde då eller? Märket tillverkar ju inte längre bilar och det borde ju göra det lite mer exklusivt..

Nu är jag långt ifrån nån bil-fantast egentligen så jag vet ingenting om sånna här saker, det kanske inte allt funkar så men det var en tanke. Det hade iaf varit lite fräckt..
Citera
2011-12-20, 01:25
Medlem
hoomiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leibovitz
Tjena folket!

Jag satt bara i mina egna tankar ikväll en stund och funderade lite kring bilföretaget SAAB. Eller det före detta bilföretaget kanske man ska säga..

Efter konkursen kommer vi att se färre och färre av dessa svenska bilar på våra vägar och jag tänkte lite för mig själv.. Det hade varit coolt att köpa en SAAB idag och bara spara den för framtiden. Det skulle självklart vara ett fint exemplar och jag är lite osäker på om man skulle köpa en helt ny modell eller en gammal som kanske restaurerats lite.

Hur coolt hade det inte varit att på ålderns höst rulla ut en gammal saab ur en hö-lada vid sommar stugan och visa barnbarnen..
-"Det här mina barn, det är en SAAB. Det var ett svenskt bilmärke som man såg överallt under min uppväxt."

Rent hypotetiskt borde väll den bilen ha gått upp en hel del i värde då eller? Märket tillverkar ju inte längre bilar och det borde ju göra det lite mer exklusivt..

Nu är jag långt ifrån nån bil-fantast egentligen så jag vet ingenting om sånna här saker, det kanske inte allt funkar så men det var en tanke. Det hade iaf varit lite fräckt..

Förmodligen kommer det inte finnas bensin om 50 år, se till att ta en soldriven så den är driftsäker
Citera
2011-12-20, 01:26
Medlem
Svårt att säga vilka bilar som ökar i värde. Ta t.ex VW Lyxbuss, som hippies körde slut på 1970-talet och skrotade, dyra idag.
Skall du göra slag i saken så ställ den på tegelstenar och köp reservdelar, speciellt gummidelar som kommer torka upp.
Citera
2011-12-20, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoomiii
Förmodligen kommer det inte finnas bensin om 50 år, se till att ta en soldriven så den är driftsäker
Diesel är nog bäst, dessutom tål diesel bättre att lagras.
Citera
2011-12-20, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Svårt att säga vilka bilar som ökar i värde. Ta t.ex VW Lyxbuss, som hippies körde slut på 1970-talet och skrotade, dyra idag.
Skall du göra slag i saken så ställ den på tegelstenar och köp reservdelar, speciellt gummidelar som kommer torka upp.
Köper han upp gummidelar idag... Så har de väl torkat upp de oxo när det är dags..?
Citera
2011-12-20, 01:35
Medlem
Bostadsbrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSt
Köper han upp gummidelar idag... Så har de väl torkat upp de oxo när det är dags..?
Inte om de förvaras i nära vakum? Lite svårt att vakumförvara hela bilen dock

Det finns mängder med bilar från innan 80talet som är mer värda än bilar från 80 och 90talet med samma miltal. Så ja, värdeökning lär ske vid en tidpunkt. Ännu mer sannolikt om märket inte längre existerar

Men köpa en ny saab för 200 000 idag? Har du tur går du break-even på den affären, inflationen kommer dock göra att du förlorat pengar.
Citera
2011-12-20, 01:46
Medlem
slamdunks avatar
Citat:
Tjena folket!

Jo men det är en massproducerad bil som det finns massor av i Sverige. Vad är det som säger att det inte finns massa andra som har kvar sina "saabar"?, då kommer inte din bil vara så ovanlig.

Om du nu köper en ny bil borde du inte ljuga för dina barn barn. Du får säga.
"Det här mina barn, det är en SAAB. Det var ett Amerikanskt/Nederländskt bilmärke som man såg överallt under min uppväxt."
Citera
2011-12-20, 01:49
Medlem
Det är modellberoende, försök att hitta en tidig sabb 900 turbo, de har snabbt blivit samlarobjekt. Det är bbara svårt att veta vilka som blir samlarobjekt. SAAB 9000 Talladega kommer att bli ett samlarobjekt om du frågar mig.
Citera
2011-12-20, 01:51
Medlem
leibovitzs avatar
Det var kanske en dum idé att tänka på en ny saab faktiskt.. Säg en SAAB 96. Typ denna som ser ut att vara i fint skick:

http://www.blocket.se/dalarna/Saab_96_v4_1972_34380493.htm?ca=3&w=3

Det här är inte så farligt mycket pengar egentligen
Citera
2011-12-20, 02:13
Medlem
SirDleifemans avatar
Hur är det med till exempel nya 9-5 kombi? Nu när Saab tar ner skylten snart så kan det inte hunnit tillverkas många, är det en framtida samlarklenod eller är det en för trist svenssonbil för det?
Senast redigerad av SirDleifeman 2011-12-20 kl. 02:18.
Citera
2011-12-20, 08:52
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det är modellberoende, försök att hitta en tidig sabb 900 turbo, de har snabbt blivit samlarobjekt. Det är bbara svårt att veta vilka som blir samlarobjekt. SAAB 9000 Talladega kommer att bli ett samlarobjekt om du frågar mig.

Eller ännu hellre, en Saab 99 Turbo -78.

Citat:
Det var kanske en dum idé att tänka på en ny saab faktiskt.. Säg en SAAB 96. Typ denna som ser ut att vara i fint skick:

http://www.blocket.se/dalarna/Saab_96_v4_1972_34380493.htm?ca=3&w=3

Det här är inte så farligt mycket pengar egentligen

Fin bil Jag skulle dock försöka hitta en ännu tidigare modell om jag kunde. Tvåtakt är fränt
Citera
2011-12-20, 20:03
Medlem
zepofans avatar
Om man tänker köpa en gammal SAAB så spelar det ju knappast någon roll om företaget finns kvar eller inte, de har ju slutat tillverkas iaf. Tänker man sig att köpa en sprillans ny och bara ställa undan så kanske man kan få lite blickar och uppmärksamhet om 20 år eller så, men något investeringsobjekt lär det inte vara.
Ta en titt på hur veteranbilsmarknaden ser ut i dag, bara för att ett märke inte tillverkas längre så betyder det inte att värdet ökar per automatik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in