2011-12-19, 11:36
Medlem
RealityFreaks avatar
Jag läste lite om nordisk mytologi häromdagen och vad jag tycker är intressant är hur Loke är avbildad av konstnären Mårten Eskil Winge.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Loki%2C_by_M%C3%A5rten_Eskil_Winge_1890.jpg

Han har inget nordiskt utseende direkt om man säger så.
Hur kommer det sig tror ni?
Citera
2011-12-19, 11:44
Medlem
schou_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealityFreak
Jag läste lite om nordisk mytologi häromdagen och vad jag tycker är intressant är hur Loke är avbildad av konstnären Mårten Eskil Winge.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Loki%2C_by_M%C3%A5rten_Eskil_Winge_1890.jpg

Han har inget nordiskt utseende direkt om man säger så.
Hur kommer det sig tror ni?

nu hänger jag inte med.. hur kan en fornordisk figur sedan 1000talet bli avritad 1890, nästan 900 år senare?. vad har han gått efter finns det andra "bilder" på loke sedan innan?. det är som att jag ritar jesus i hiphop kläder o rakad skalle o sen så ska han se ut så?
Citera
2011-12-19, 11:46
Medlem
Loke var egentligen inte en av gudarna utan son till en jätte, vilket förklarar varför han skiljer sig i utseendet.
Citera
2011-12-19, 11:54
Medlem
RealityFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schou_89
nu hänger jag inte med.. hur kan en fornordisk figur sedan 1000talet bli avritad 1890, nästan 900 år senare?. vad har han gått efter finns det andra "bilder" på loke sedan innan?. det är som att jag ritar jesus i hiphop kläder o rakad skalle o sen så ska han se ut så?

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lokistone.jpg

Är den äldsta bilden vi har utav Loke.
Det jag undrar är varför konstnären i frågan valde att avbilda han som en utlänning.
Kan det ha med kristendomen att göra?
Citera
2011-12-19, 11:56
Medlem
RealityFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajfy
Loke var egentligen inte en av gudarna utan son till en jätte, vilket förklarar varför han skiljer sig i utseendet.

Tycker inte jag förklarar varför han blev avmålad så.
Citera
2011-12-19, 12:05
Medlem
UAAs avatar
Loke va en spjuver. Lögnaktig och full med bus. (edit: Detta i dåtida mått, idag hade han vart en ond jävel.)

Om du som konstnär skall illustrera dessa egenskaper med endast ytliga drag så behövs det en kontrast mot de annars så ädla asarna. De övriga asarna var blonda och ståtliga. Vill du då fiska efter en motsats till detta så faller det sig ganska naturligt att ta till mörkare sydeuropeiska drag.
Senast redigerad av UAA 2011-12-19 kl. 12:09.
Citera
2011-12-19, 12:18
Medlem
RealityFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Loke va en spjuver. Lögnaktig och full med bus.

Om du som konstnär skall illustrera dessa egenskaper med endast ytliga drag så behövs det en kontrast mot de annars så ädla asarna. De övriga asarna var blonda och ståtliga. Vill du då fiska efter en motsats till detta så faller det sig ganska naturligt att ta till mörkare sydeuropeiska drag.

Jag håller med dig i ditt resonemang dock ser jag ingen anledning att måla honom så.
Så länge konstnären själv inte hade något emot människor med detta utseendet.
Det är min åsikt.
Sen kan man fråga sig om kristendomen hade något finger inblandat i målningen.
Då samma konstnär också gjorde en del målningar av Jesus.
Citera
2011-12-19, 13:04
Medlem
MeanMEs avatar
Och var står det att asarna såg ut som nordbor då ?
Citera
2011-12-19, 13:57
Medlem
RealityFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och var står det att asarna såg ut som nordbor då ?

Ingenstans? Och det tycker jag inte är relevant för tråden.
Det är uppenbart att målaren ville visa en olikhet mellan dom övriga asarna och Loke.
Men varför Loke målades som han gjorde undrar jag.
Alltså krokig näsa och andra utländska drag i ansiktet.
Senast redigerad av RealityFreak 2011-12-19 kl. 14:00.
Citera
2011-12-19, 14:25
Medlem
DXmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealityFreak
Ingenstans? Och det tycker jag inte är relevant för tråden.
Det är uppenbart att målaren ville visa en olikhet mellan dom övriga asarna och Loke.
Men varför Loke målades som han gjorde undrar jag.
Alltså krokig näsa och andra utländska drag i ansiktet.

troligen gorde man bara en snabb avbild på vikingarnas "fiender" alltså syd europa.
Citera
2011-12-19, 14:26
Medlem
DXmans avatar
men eftersom Loke hade förmågan att ändra utseende så finns det ingen korrekt bild av hur han ser ut.
Citera
2011-12-19, 14:32
Medlem
Daos avatar
Antagligern för att han var "ond". Under nationalromantiken var det vanligt med stereotyper som denna. Bilden föreställer hans straff för att mördat en av gudarna, och påminner mycket Judas på liknande bilder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in