2011-12-19, 07:03
Medlem
Jag greps av en plötslig migränattack och fast det är gryning så har jag ännu inte lyckats somna. Då hunden vaknat så snarkandet upphört börjar jag höra hur mitt huvud pulserar i takt till att sprängas. Jag knaprar piller och då värken sakta avtar och då jag blir klarare i huvudet hör jag att det är en klocka som tickar. Vilket får mig ur balans i vilket tillstånd som helst, det är något med att tiden trycker på som ger mig dödsångest. Till saken är ju den att det inte finns en fungerade klocka inom tio meters radie så något tickande ska inte kunna höras.

För tolv dagar sedan i Haparanda snubblade jag över en gammal antikbutik där jag MEDVETET köpte en gammal trasig klocka att enbart ha som prydnad. Ena visaren saknas och butiksinnehavaren konstaterade att den var helt funktionstrasig därav priset på trettiotre spänn.

Helnöjd över mitt fynd dammade jag av den och placerade den på nedre delen av mitt nattygsbord. Den har stått där snällt och varit estetiskt tilltalande, tills nu inatt. Tolv dagar senare så tickar den trasiga gamla klockan igång utan att någon rört den.

Jag tror inte på djävulen eller 666 men något märkligt är att den enda visaren stod på 6 och att klockan var på halva priset bland annat svårsålt och ordinarie pris hade varit 65, men eftersom inte femtioöringen finns kvar så avrundas ju det uppåt till 33:-. Och 33+33 blir 66. Plus att klockans enda visare stod på 6.

666.

Kan någon ge mig en förklaring till detta? Jag är nojig och kan fan inte somna.

Bild på klockan som jag tog för några dagar sedan finns här : http://www.kiralou.se/?p=5416.
Citera
2011-12-19, 07:06
Medlem
Zelogaths avatar
En väldigt fin klocka och högst intressanta tankar du delger, men kom ihåg att vi människor är skapta för att finna samband där det inte finns några- slumpen existerar faktiskt, och att blanda in djävulen i det hela tror jag inte är nyttigt alls!

Jag är påväg i säng nu men kikar gärna in i tråden lite senare, och delar med mig av lite tankar.
Citera
2011-12-19, 07:12
Medlem
Låter högst otroligt, men intressant! Vad jag inte förstår, är om det är en klocka man drar upp eller? Minns du vad den stod på när du köpte den? Skulle vara kul, om du själv vill, prova att ställa om den (om den slutar fungerar), och se om den självmant går tillbaka till 6... Spännande.
Citera
2011-12-19, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
En väldigt fin klocka och högst intressanta tankar du delger, men kom ihåg att vi människor är skapta för att finna samband där det inte finns några- slumpen existerar faktiskt, och att blanda in djävulen i det hela tror jag inte är nyttigt alls!

Jag är påväg i säng nu men kikar gärna in i tråden lite senare, och delar med mig av lite tankar.

Jag tror ju inte riktigt på djävulen men jag blir så nojig med ett sådant fruktansvärt obehag att jag inte kan somna..
Citera
2011-12-19, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Låter högst otroligt, men intressant! Vad jag inte förstår, är om det är en klocka man drar upp eller? Minns du vad den stod på när du köpte den? Skulle vara kul, om du själv vill, prova att ställa om den (om den slutar fungerar), och se om den självmant går tillbaka till 6... Spännande.

Visaren stod ju på 6 då jag köpte den! Jag vågar inte röra den men det är ingen klocka man vrider upp. Det är ju nu jag börjar spekulera och grubbla i vad den stod på etc.
Citera
2011-12-19, 07:36
Avslutad
Snyggt rum

Själv så tror jag att det är beviset på att domedagen är nära
Citera
2011-12-19, 07:44
Medlem
Kollat för mycket på Tomb Raider?
Citera
2011-12-19, 08:17
Medlem
KlingKlongKlangs avatar
köpte du denna i en antikbutik? den ser ju rätt ny ut tycker jag. Sen att du lyckas få ihop dom där siffrorna är ju bara lite krystat... och är det inte så att det egentligen är 616?
Citera
2011-12-19, 12:27
Medlem
Hysteri90s avatar
Bildlänken funkar inte
Citera
2011-12-19, 16:03
Medlem
Shamhats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiralou
Jag tror inte på djävulen eller 666 men något märkligt är att den enda visaren stod på 6 och att klockan var på halva priset bland annat svårsålt och ordinarie pris hade varit 65, men eftersom inte femtioöringen finns kvar så avrundas ju det uppåt till 33:-. Och 33+33 blir 66. Plus att klockans enda visare stod på 6.

666.

Kan någon ge mig en förklaring till detta? Jag är nojig och kan fan inte somna.

Bild på klockan som jag tog för några dagar sedan finns här : http://www.kiralou.se/?p=5416.

Jag tror inte du behöver vara orolig. Jag tycker det låter långsökt att du först plussar ihop 33+33=66 och sedan lägger till 6:an (från klockan) som en bild, för att få summan 666. Du letar efter ett sätt att få fram talet 666, då kommer du såklart att få det. Sedan förstår jag inte varför du ska plussa ihop 33 med 33, halva priset på klockan visst men priset på klockan ifrån början var ju 65. Men det kan ju vara jag som har missat din poäng.

Sedan är 666 inte ett tal för djävulen. Talet 666 nämns i uppenbarelseboken (se uppb 13:18) som talet för ett namn på ett odjur som stiger upp ur underjorden men detta odjur är antagligen en metafor för den romerske kejsaren Nero (som sägs ha lett en förföljelse av de kristna som var så osmaklig att till och med den romerska pöbeln reagerade - vars vardag ändå var fylld av avrättningar och gladiatorspel), som var verksam kring 60 efter vår tidräkning. Bokstäverna i Neros namn och titel ger talet 666 nät de skrivs på hebreiska.

Numret 616, som KlingKlongKlang har hänvisat till, är samma namn anpassat efter latinet.

Kollar man dessutom i vers 18 står det klart och tydligt "den som har förstånd skall tolka odjurets tal, ty det är en människas tal, och talet är 666". Alltså är det en metafor för en ond människa. Men eftersom boken är skriven under en svår tid för de kristna ( antagligen kring år 90 e.v.t.) kunde man inte skriva konkret utan var tvungen att tala i metaforer så att bara vissa, de invigda, förstod vad man pratade om (därav "... den som har förstånd..."). Så, oroa dig inte för 666 för det är inte djävulen.

Inser att detta inlägg kanske är lite pretentiöst, vill inte komma med några pekpinnar. Vill bara säga att du inte behöver oroa dig för djävulen.
Om ni vill kolla upp ovanstående fakta så kolla i bibel 2000 med noter. Det mesta står där.
Citera
2011-12-19, 16:11
Moderator
Humbugs avatar
Det där ser för det första inte ut som en antik klocka, utan en nyproducerad variant som man kunde köpa på postorder för några år sedan, men märke och eventuella stämplar skulle göra det lite klarare.
Sen ska det sägas att det inte krävs särskilt mycket för att pendeln längst ned ska gå igång, en knuff eller vad som helst kan trigga igång den.
Citera
2011-12-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamhat
Jag tror inte du behöver vara orolig. Jag tycker det låter långsökt att du först plussar ihop 33+33=66 och sedan lägger till 6:an (från klockan) som en bild, för att få summan 666. Du letar efter ett sätt att få fram talet 666, då kommer du såklart att få det. Sedan förstår jag inte varför du ska plussa ihop 33 med 33, halva priset på klockan visst men priset på klockan ifrån början var ju 65. Men det kan ju vara jag som har missat din poäng.

Sedan är 666 inte ett tal för djävulen. Talet 666 nämns i uppenbarelseboken (se uppb 13:18) som talet för ett namn på ett odjur som stiger upp ur underjorden men detta odjur är antagligen en metafor för den romerske kejsaren Nero (som sägs ha lett en förföljelse av de kristna som var så osmaklig att till och med den romerska pöbeln reagerade - vars vardag ändå var fylld av avrättningar och gladiatorspel), som var verksam kring 60 efter vår tidräkning. Bokstäverna i Neros namn och titel ger talet 666 nät de skrivs på hebreiska.

Numret 616, som KlingKlongKlang har hänvisat till, är samma namn anpassat efter latinet.

Kollar man dessutom i vers 18 står det klart och tydligt "den som har förstånd skall tolka odjurets tal, ty det är en människas tal, och talet är 666". Alltså är det en metafor för en ond människa. Men eftersom boken är skriven under en svår tid för de kristna ( antagligen kring år 90 e.v.t.) kunde man inte skriva konkret utan var tvungen att tala i metaforer så att bara vissa, de invigda, förstod vad man pratade om (därav "... den som har förstånd..."). Så, oroa dig inte för 666 för det är inte djävulen.

Inser att detta inlägg kanske är lite pretentiöst, vill inte komma med några pekpinnar. Vill bara säga att du inte behöver oroa dig för djävulen.
Om ni vill kolla upp ovanstående fakta så kolla i bibel 2000 med noter. Det mesta står där.

Jag är lugn, det känns inte så farligt längre men i samband med migrän och svårt att sova så blev det outhärdligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in