2011-12-18, 20:17
Medlem
Skulle byta bränslefilter på kärran igår kväll. När jag kom till den sista bulten som håller fast den ena bränsleslangen så gick det inte att få loss den, den satt som berget. Efter att jag tagit i för kung och fosterland så känner jag att det är nånting som är på väg att släppa och en gnista hopp tänds. Dock så är det inte bulten som släpper utan det är filtret som går av på mitten (?!). Då stog jag där med det gamla filtret i handen och en gammal metallbit som bulten fortfarande såg till att bränsleslangen satt fast i.

Försökte hålla fast denna med en rörtång samtidigt som jag försökte skruva av bulten men märkte till slut att bränsleslangen började vridas.. Har fortfarandd inte fått loss bulten och slutet på bränsleslangen (delen som går in i filtret) ser inte så bra ut.

Det jag funderar på är om jag kan knipsa bränsleslangen, köpa en ny bult samt en ny bit slang och använda detta i stället? Hur sätter jag isåfall den nya slangen på den gamla utan att det läcker?

Har väldigt begränsad erfarenhet av att mecka med bilar, dock har jag inte tummen mitt i handen så det mesta borde gå att lösa.

Bilen är en honda prelude -93 för övrigt.

Tack på förhand!
Citera
2011-12-18, 22:45
Medlem
kitsoves avatar
bågfil och såga av röret, troligtvis har du inget koningsverktyg att låna, ett sådant som pressar slutet av röret till en hatt som enkelt kan fästas med en koppling och hålla tätt.

jag hade inget sånt verktyg så jag köpte en adapter + nippel som jag satte på filtret och en bränsleslang (gummi) som fästes på nippeln på filtet, andra änden av slangen på det avsågade bränsleröret och 4st slangklämmor, det är viktigt att slangklämmorna är av högre kvalitet så att de går att fästas ordentligt hårt för att få det tätt.

kostnaden för mig blev med adapter+nippel+10cm bränsleslang ca 90kr.

det håller inte lika länge men det är lätt att bara byta ut gummislangen om den skulle brista i framtiden.
Citera
2011-12-19, 20:36
Medlem
kitsoves avatar
glömde nämna att det också är viktigt att kopparröret(bränsleröret) som du ska dra den nya slangen över måste vara så rund som möjligt, om det behövs kan du ta en tång bara och få till den så gott det går, det räcker gott.

glöm inte berätta hur det gick sen!
Citera
2011-12-20, 13:19
Medlem
Poyrojts avatar
Lite välmenta tips till er som tänker byta bensinfilter på äldre Honda med denna typ av filter.

-Byt i tid innan filtret rostar sönder och går i bitar när anslutningarna skall lossas.
-Lossa bensinledningarna innan ni lossar filterfästet.
-Använd fasta nycklar och utnyttja mothållet på filterlocket.
-Kanske kolla på ett litet filmklipp innan.
Citera
2011-12-22, 11:10
Medlem
Lyckades byta filtret igår kväll. Var inne på Jula och handlade lite spray som var till för att lösa upp så att bultar och liknande lossnar lättare och då gick det till slut. Försökte vrida tillbaka bränsleröret så gott det gick innan jag satte på det nya filtret. Det är fortfarande lite vridet men bilen går som det ska och inget läcker iallafall... Har tankat den fullt och kört några mil på motorväg och så och det verkar funka så jag hoppas att det inte börjar spöka senare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in