2011-12-18, 20:08
Medlem
Har köpt en mercedes Benz 230 E, årsmodell -95 Manuell växellåda. Och undrar hur man kopplar ifrån ASR'en på den, det står i instruktionsboken att det ska sitta en vanlig knapp på instrumentbrädan som man kan trycka av den, men då visas det att det är en automatare i instruktionsboken. Och då sitter inte den knappen där på min bil som det står i boken. Någon som vet vart den kan sitta? eller om den ens finns på en manuell mercedes i denna modell?

Tacksamm för svar
Citera
2011-12-18, 20:10
Medlem
slackergurus avatar
Har du kollat på vänstersidan? bakhjulsdriven va? Låter som en härlig vinterpulka
Citera
2011-12-18, 20:11
Medlem
Har kollat där men hittar inget
Citera
2011-12-18, 21:56
Medlem
TeEsErs avatar
Googla på "ASR defeat" så får du svar. Detta har även diskuterats på svenska mb-forumet på mbsca.com (du måste vara registrerad för att se alla underforum).

/T
Citera
2011-12-18, 23:22
Medlem
slackergurus avatar
http://www.2phast.com/500e/cooling.htm
Citera
2011-12-19, 01:34
Medlem
Okej, ska kolla detta. tack
Citera
2011-12-19, 02:15
Medlem
BAB7s avatar
Din bil är ingen 230 E årsm. 1995 utan en E 230 årsm. 1996!

Din fråga besvaras här..http://www.motor-talk.de/forum/asr-abschalten-t134302.html
Citera
2011-12-19, 13:48
Medlem
Jasså okej, det visste jag inte hehe. Tack för svaret
Citera
2011-12-19, 13:51
Medlem
Det står att det ska sitta en knapp på intstrumenbrädan... men det gör ju inte det på denna bil.
Citera
2011-12-19, 17:20
Medlem
Poyrojts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balticum
Det står att det ska sitta en knapp på intstrumenbrädan... men det gör ju inte det på denna bil.
Tyskarna brukar ha koll på M-B och säger:
Citat:
ASR war erst ab der kleinen Mopf (1997) bei allen E-Klasse Modellen Serie.

Alle Fahrzeuge mit ASR oder ESP haben einen entsprechenden Schalter. Bedeutet im Umkehrschluß: ist kein Schalter vorhanden, dann hat das Fahrzeug weder ASR, noch ESP.
Dvs.översatt: ASR kom först med lilla "faceliften" -97 på alla E-klass modeller och alla fordon med ASR el. ESP har omkopplare för detta. Omvänt då: Inga brytare, inga sådana funktioner.

Jag vill dock minnas mej ha sett ASR på tidigare 8-cyl modeller...(med brytare på mittkonsollen).
Citera
2011-12-19, 17:25
Medlem
FetFulElaks avatar
ASR och ESP är två olika saker... ASR:en går inte att koppla ur (den är slirskyddet med den gula triangeln mitt bland intrumenten). ESP går, i de fall den finns (option), att koppla ur med hjälp aven knapp ovanför radion/ECC...

Gamla MB är inget kul på vintern med ASR och handbromsen i form av en fotbroms...
Citera
2011-12-19, 18:21
Medlem
Poyrojts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
ASR och ESP är två olika saker... ASR:en går inte att koppla ur (den är slirskyddet med den gula triangeln mitt bland intrumenten). ESP går, i de fall den finns (option), att koppla ur med hjälp aven knapp ovanför radion/ECC...

Gamla MB är inget kul på vintern med ASR och handbromsen i form av en fotbroms...
Jag tror möjligen att du förväxlar ASR med ETS (M-B traction control för bakhjulen) som är vanlig på dessa årsmodeller och ger som du säger indikation på den gula triangeln vid släpp, upp till 80km/t.

ETS går inte att koppla ur.

ASR och ESP har egna brytare och går att koppla ur.

Se sidan 30: http://www.pvv.org/~syljua/merc/Fahrdynamiksysteme.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in