2011-12-18, 19:18
Medlem
Tjena Flashback!
Morsan satte sig på Tor airs flygplan den 16 dec och åkte till Erbil. En vecka före skulle ett annat plan åka dit men det blev inte av. Nu har vi här hemma fått nys om att Tor air har gått i konkurs och inga returrestor kommer att hända från Erbil -> Sverige? Någon som kan konfirmera detta? Finns det någon chans att få tillbaka pengarna?

Om inte, vilka möjliga och lätta vägar finns det tillbaka till Sverige? Hade tänkt om dom åker till Turkiet via Turkish Airlines sedan till Sverige därifrån?

Mvh !
Citera
2011-12-18, 19:23
Medlem
edge22s avatar
Inte konkat men de har tydligen ställd in alla flygningar till och från Irak.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4863303
Citera
2011-12-19, 13:42
Medlem
Tor Air AB har inte gått i KK.
Företaget drivs mig veterligen av reko folk och har för närvarande tillstånd att flyga året ut. Det är inte någon lurendrejare som avser att sticka med pengarna iaf, det vågar jag sätta mitt namn på.

Däremot kanske de har problem med "myndigheterna" i Erbil. Det är inte ovanligt att de kräver startavgifterna kontant på plats och summan är inte fastställd i förväg så det är lätt att ett västerländskt företag råkar i trassel när de försöker planera mer än en halv dag framåt och har revisorer som vill ha kvitton på alla större utgifter.

Aer Olympic hade iallafall förut bra folk som såg till att saker hände, tror inte de är kvar längre.

Ryktas annars att det är en ny operatör på gång (igen) som eventuellt drar igång Sverige-Erbil.
Citera
2011-12-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Tor Air AB har inte gått i KK.
Företaget drivs mig veterligen av reko folk och har för närvarande tillstånd att flyga året ut. Det är inte någon lurendrejare som avser att sticka med pengarna iaf, det vågar jag sätta mitt namn på.

Däremot kanske de har problem med "myndigheterna" i Erbil. Det är inte ovanligt att de kräver startavgifterna kontant på plats och summan är inte fastställd i förväg så det är lätt att ett västerländskt företag råkar i trassel när de försöker planera mer än en halv dag framåt och har revisorer som vill ha kvitton på alla större utgifter.

Aer Olympic hade iallafall förut bra folk som såg till att saker hände, tror inte de är kvar längre.

Ryktas annars att det är en ny operatör på gång (igen) som eventuellt drar igång Sverige-Erbil.

Köp en saab eller vad menar du?
Citera
2011-12-19, 15:27
Medlem
Vad jag menar är att Tor Air inte konkat.

Är man i Erbil och vill hem så får man börja nysta i var problemet bottnar.
Har man köpt biljett kontant av en resebyrå som sedan anlitat Tor Air så är det kört, resebyrån lär hellre lägga ner verksamheten än ens försöka lösa problemen för 1000+ strandade passagerare.

Har man köpt biljetten med t ex mastercard eller har någon annan reseförsäkring så kontakta den försäkringsgivaren bums.

Köpa en saab hjälper nog inte, det var en rätt korkad idé.

Hur är det möjligt att diskussionen har så många inlägg utan att någon tar upp I&I. Ok, jag gör det nu.
Varför åker man till Erbil? Var inte skyddsbehovet större än så när man kom till Sverige med svansen mellan benen?
Citera
2011-12-19, 20:39
Medlem
Tillståndet har rykt, http://www.svd.se/naringsliv/aterkal...ir_6720427.svd
Svårt att driva verksamhet då.
Viking Hellas verkar också ha slutat flyga Sverige-Irak, så det är bara Al Naser kvar,
http://en.wikipedia.org/wiki/Erbil_airport
Senast redigerad av Alessandro 2011-12-19 kl. 20:44.
Citera
2011-12-19, 22:09
Medlem
Viking Hellas lade ner för länge sedan. Där är alla blåsta på pengar och ens ett uns vilja att reda upp soppan.
Det är tunga grabbar som blivit blåsta där och personerna bakom vill nog inte synas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in