2011-12-18, 18:19
Medlem
Akechetas avatar
Hej!

Jag har en vän som precis kommit ut från IVA. Hon hade för ett par dygn sedan dessa värden:
160 i puls
Temp på 38,5
Något sånär normalt blodtryck (lite lågt)
88% syresättning
Hon bibehöll kring dessa värden under 24 timmar innan de lyckades stabilisera pulsen mha injektioner med pulssänkande medel. Detta var efter ett då åtgärdat läckage i stora magsäcken efter en Gastric Bypass, där halva mag-tarmsystemet blivit blodfyllt. Men om vi skippar bakomliggande orsaker och bara ser till symptomen, finns det någon som vet på vad sett detta kan vara skadligt? Skador på hjärtat?

Tacksam för svar - bra som dåliga.
Citera
2011-12-18, 18:28
Medlem
fbes avatar
Nej det är inte skadligt i sig med hög puls, lätt feber eller lite lågt tryck. Det avgörande blir vad som orsakar symtomen och om den orsaken är åtgärdad nu.
Citera
2011-12-18, 18:30
Medlem
Akechetas avatar
Tänkte mest på hur det blir när man har hög puls en längre stund... Vem som helst kan ju komma upp i en puls på 160 vid träning.
Citera
2011-12-18, 19:35
Medlem
Har lite samma fundering men helt andra nivåer. Jag har haft en vilopuls över 100 i 2 dagar nu runt 39 i feber. Detta är första gången jag fick för mig att mäta pulsen. Är detta helt normalt? Det ska tilläggas att min vilopuls normalt sett ligger runt 60.
Citera
2011-12-18, 20:22
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Nej det är inte skadligt i sig med hög puls, lätt feber eller lite lågt tryck. Det avgörande blir vad som orsakar symtomen och om den orsaken är åtgärdad nu.

Jodå. Det är många dåligt behandlade flimmer som utvecklar svikt av att gå med hög puls för länge, men som TS fråga är ställd, dvs. ett par dygn, då är det riktigt, som sagt att det inte är farligt.
Citera
2011-12-19, 20:58
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Jodå. Det är många dåligt behandlade flimmer som utvecklar svikt av att gå med hög puls för länge, men som TS fråga är ställd, dvs. ett par dygn, då är det riktigt, som sagt att det inte är farligt.
Jag ser gärna en källa på att en puls på 160 i sig orsakar hjärtsvikt. Inte för att säga att du pratar strunt, utan för att jag inte stött på den uppgiften förut. Vilka tidsspann pratar vi om?
Citera
2011-12-20, 09:16
Medlem
Damorkesterns avatar
I samband med andra sjukdomar är det ganska vanligt att man blir takykard (får hög puls) men då den bakomliggande orsaken (i din kompis fall var det ju postoperativa komplikationer efter hennes gastric by-passoperation) är åtgärdad brukar det inte ge några bestående problem, speciellt inte om man är hyffsat vältränad för övrigt. (eller någorlunda ung och frisk för övrigt)

Går man däremot runt och är konstant stressad och har en hög vilopuls mest för jämnan så kan detta utveckla sig till hjärtproblem precis som DrPoe säger. Tidsmässigt kanske det handlar om ett halvår upp till ett år innan man utvecklat en svikt, det finns så många andra faktorer runt omkring som också spelar roll, t ex hur du äter, vad du har för ärftliga riskfaktorer, om du röker eller inte, om du har andra sjukdomar mm mm. En person som har hög ärftlighetsfaktor för att utveckla hjärt/kärlproblematik och som kanske dessutom är lätt överviktig utvecklar en hjärtsvikt snabbare än en person som inte har någon känd ärftlighet.
Citera
2011-12-20, 19:51
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Jag ser gärna en källa på att en puls på 160 i sig orsakar hjärtsvikt. Inte för att säga att du pratar strunt, utan för att jag inte stött på den uppgiften förut. Vilka tidsspann pratar vi om?

Oftast månader. Jag är inte vid en forskningsstation nu och har inte pubmed etc hemma.

Inget vidare källa, men den har referenser, så sitter du på ett universitet, så kan du lätt kolla upp det, men jag hade själv ingen källa i huvudet. Det är så vedertaget inom medicinen, så jag tja, du förstår.

http://förmaksflimmer.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=745

" Långvarig tachycardi
kan ge hjärtsvikt genom tachycardiinducerad cardiomyopati."
Citera
2011-12-22, 01:21
Bannlyst
Många forskare tror att hjärtat har en bestämd livslängd på ett visst antal slag – omkring två och en halv miljard slag under ett liv. Och om pulsen är hög ”förbrukar” man helt enkelt sina hjärtslag snabbare.

http://www.expressen.se/halsa/1.1286...e-med-lag-puls
Citera
2011-12-22, 01:23
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Många forskare tror att hjärtat har en bestämd livslängd på ett visst antal slag – omkring två och en halv miljard slag under ett liv. Och om pulsen är hög ”förbrukar” man helt enkelt sina hjärtslag snabbare.

Det är en myt så vitt jag vet.
Citera
2011-12-22, 01:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian

Detta är rätt http://www.expressen.se/halsa/1.1286047/lev-langre-med-lag-puls
Citera
2011-12-22, 01:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Det är en myt så vitt jag vet.

Förhoppningsvin. Min vilopuls är 46. Och jag har världens sämsta kondition har inte tränat kondition på många år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in