Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Måste jag beställa en "turkey baster" från amazon.com, finns det inte i Sverige? Någon som vet?
Här behövs inga utländska hjälpmedel. Jag använder en rejäl plastspruta av den typ som veterinärer använder för att ge djur medicin. Den är alltså ganska grov i spetsen och drar upp en hel del vätska. Det är nog bara att knalla in på en smådjursklinik och fråga om du kan få köpa. Välsorterade apotek har säkert också. Jag har flera stycken sprutor men de har följt med diverse häst- och hundmediciner.
Jag brukar dra ut den form jag steker köttet i en bit från ugnsgallret och suga upp skyn och sedan öser jag med sprutan. Beroende på köttslag och storlek öser jag 2-5 gånger under tilllagningstiden och det blir mycket bra.
Jag har aldrig öst med smör. Antar att man först smälter smöret annars blir det nog svårt. Det är ju rätt viktigt att inte sänka temperaturen i ugnen i onödan med kalla vätskor. Jag är inte superimponerad av anglosaxernas kalkonkvalitet och heller inte av gaphalsen Ramsey. Svenskt kalkonkött är generellt bättre och inte lika trådigt som i t.ex. USA eftersom vi inte dopar våra fåglar lika mycket som dom får göra i USA. Kalkon är också dyrare här men bättre. Att ösa svensk kalkon med smält smör verkar alltså onödigt.