2011-12-18, 13:57
Medlem
Mupplupps avatar
Goddag käre investerare/småsparare/blankare.

Det är så att jag är mycket intresserad av att börja investera i de flesta Afrikanska länders börser. Jag är absolut inte intresserad av fonder.

Har ni några tips bra mäklare i diverse Afrikanska länder? I så fall så uppskattas det ifall ni skriver dessa tips i tråden som följer detta inlägg.

Sydafrika anser jag vara centrum för Afrikas ekonomi.
Här följer en lista av etablerade mäklare i Johannesburg: http://www.jse.co.za/HowToInvest/Locate-a-JSE-Member/JSE-Equities-Members.aspx

Någon som kan agera referens åt trogen en mäklare?

Tack för mig, hej!
Citera
2011-12-18, 14:29
Medlem
Lommis avatar
Ett alternativ vore att köpa genom en svensk aktör. Tror inte transaktionskostnaderna blir mycket mindre av att anlita en mäklare i Afrika.
Citera
2011-12-18, 15:32
Medlem
Mupplupps avatar
Vilken svensk aktör förmedlar handel på JSE eller någon annan börs inom världsdelen?
Jag får uppfattningen att Avanza inte gör detta.
Senast redigerad av Mupplupp 2011-12-18 kl. 15:58.
Citera
2011-12-18, 16:00
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupplupp
Vilken svensk aktör förmedlar handel på JSE eller någon annan börs inom världsdelen?

Dom flesta skulle jag tro, det är bara att ringa. Dock lär det kosta över tusenlappen per affär.

Det blir alltså inte tal om att sitta hemma och i lugn och ro lägga in en order på en hemsida utan all handel sker genom mäklare på telefon.
Citera
2011-12-18, 16:02
Medlem
Mupplupps avatar
Tack så mycket.
ABSA (http://www.absa.co.za/Absacoza/) har ett courtage på cirka 100SEK. Det låter mer lockande då jag planerar att handla en hel del på den svarta marknaden, så att säga!
Citera
2011-12-18, 16:15
Medlem
Afrikas börser består till stor del av Sydafrika och fonder kan vara ett alternativ.
Senast redigerad av swingtrader 2011-12-18 kl. 16:34.
Citera
2011-12-18, 20:19
Medlem
annanmedlems avatar
Det stod i Affärsvärlden nummer 48 sidan 18 att det tog 983 timmar att betala skatt i Nigeria enligt Världsbanken.

123 arbetsdagar åt helvete.

Den andra halvan av året kan man väl arbeta på antar jag.
Citera
2011-12-19, 09:46
Medlem
Helt rätt att investera i Afrika. Själv använder jag Simplicity Afrika fond för långsiktigt
sparande. Sedan har jag Africa oil för spekulation (läs på och bilda dig en egen uppfattning).
För direktivestering i ett specifikt land kan jag rekommendera ett besök på Nairobi Stock exchange
och där ta kontakt med en mäklare. Som utlänsk medborgare har du exakt samma möjligheter som
kenyansk medborgare att handla på börsen. Har själv en depå där som jag handlar frekvent med.
Våldsamma svängningar, mkt insiderhandel en shilling som är turbulent gör att det är mkt svårt men
jag ser det som lärpengar inför framtiden. Om 3-5 år kommer börsen i Kenya att omfattas av ett helt annat regelverk och då kommer jag att vara positionerad för den förhoppningsvis stora uppgången.
Citera
2011-12-19, 12:40
Medlem
grovsmides avatar
Faller det inte på sin egen rimlighet att bolag skulle placera stora vinster i Afrika?
Osäkert med banker(?)
Offshorebolag finns ju fortfarande.
Av tradition tycker jag Afrika används för plundring av naturresurser för förädling utomlands, att investera i börsen där måste ju betyda att man tror på inhemsk konsumtion?? Är Nigerias kassaregister, bokföringsregler och skatteverk verkligen så pass up-to-date att pengarna inte försvinner på vägen utan vandrar uppåt och kommer aktieägarna till godo?
Citera
2011-12-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovsmide
Faller det inte på sin egen rimlighet att bolag skulle placera stora vinster i Afrika?
Osäkert med banker(?)
Offshorebolag finns ju fortfarande.
Av tradition tycker jag Afrika används för plundring av naturresurser för förädling utomlands, att investera i börsen där måste ju betyda att man tror på inhemsk konsumtion?? Är Nigerias kassaregister, bokföringsregler och skatteverk verkligen så pass up-to-date att pengarna inte försvinner på vägen utan vandrar uppåt och kommer aktieägarna till godo?

Vad inte många förstår är att utvecklingen i många afrikanska länder går i en rasande fart.
Det växer fram en köpstark medelklass i de flesta länder. De städer som jag har besökt Lagos och Nairobi känns som vilken västerlänsk stad som helst. Köpcentrum rest. mm och inga problem att vara ute på nätterna. För bara några år sedan var det förenat med livsfara men nu är man helt trygg
i de centrala delarna och som en bonus slipper man alla dessa drängberusade ungdomsgäng som man
tyvärr finner i Stockholm och andra väst städer.
Fortfarande är det många barnsjukdomar på börserna men som jag tidigare skrev om några år så...
Citera
2011-12-20, 00:04
Medlem
grovsmides avatar
Nigerdeltat är ju långt från säkert, Lagos ligger en bit ifrån??
Fanns det inhemska butikskedjor som du såg som intressanta? Eller tänker du på andra inte fullt lika synbara verksamheter som ex.vis inom it och tele, finans osv?
Nigeria har ju annars mycket olja men inhemsk konsumtion handlade det om.
Citera
2011-12-20, 21:34
Medlem
diacetyls avatar
Afrikanska börser!? Den enda aktiviteten där lär ju vara handel av banan futures. Nej, känns inte rätt att vi vill att afrika ska växa. Då blir det ju fler våldtäktsmän som tar sig utanför landets gränser om vi ger dom pengar till att starta flygbolag och sånt.

Håll er till U.S.A, Kina och Skandinavien om ni vill göra era döttrar och systrar en tjänst. Är inte rasist men ni vet ju hur deras gener gör dem till mördar/våldtäktsmaskiner. Fast detta kanske kan motverkas om vi omfamnar dem i globalismen och utbildar dem, men det kommer ta flera hundra år innan deras gener kommer att anpassa sig till civiliserat beteende.

Så försök att inte förlora empatin och moralen när ni handlar aktier, dina val påverkar dina kommande barnbarn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in