2011-12-18, 13:24
Medlem
Frågan gäller ingenjörs och matematik mjukvaran Matlab från Mathworks. Får man betala extra för de olika paketen? t.ex. Simulink, control toolbox etc?

Frågan är plattformsoberoende. Tanken är att använda programmet för egen konsultverksamhet i norden.

Förslag, diskussion om, och kostnader för liknande mjukvara är också intressant!
Citera
2011-12-18, 13:43
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oceanliner
Frågan gäller ingenjörs och matematik mjukvaran Matlab från Mathworks. Får man betala extra för de olika paketen? t.ex. Simulink, control toolbox etc?

Frågan är plattformsoberoende. Tanken är att använda programmet för egen konsultverksamhet i norden.

Förslag, diskussion om, och kostnader för liknande mjukvara är också intressant!

Ja, man får betala extra, särskilt för Simulink, som är en ganska tung tillägg. Jag vet dock inte priserna då jag sitter med fria mjukvaror som exempelvis Octave. Octave är en ganska bra klon till MATLAB, dock känner jag inte till om det finns något tillägg som motsvarar Simulink.

MATLAB är jävligt dyr också (eller iofs, det är relativt)...
Citera
2011-12-18, 13:57
Medlem
Det var otroligt svårt att hitta. Var tvungen att lista ut att jag skulle googla på "buy matlab"

http://www.mathworks.se/store/productIndexLink.do
Citera
2011-12-18, 14:57
Medlem
Från 20000 alltså.. frågan om alternativ program eller metoder för att göra samma sak är den stora frågan egentligen.
Citera
2011-12-18, 15:12
Medlem
Bara Simulink kostar ytterligare 20000. Antar man vart bortskämd som student då man haft full tillgång till alla Matlab paketen.

Har sett lite av modelica, kan man säga det är likvärdigt med simulink?
Citera
2011-12-23, 00:24
Medlem
Rizados avatar
Jag har egentligen ingen större koll på Matlab och har aldrig använt simulink. Men jag ser att ingen nämnt python, numpy och scipy. Python som språk är fullständigt överlägset matlab, men det är värre med toolboxes och tillägg. Vad jag vet finns inget alternativ till Simulink.

Här finns lite startinfo om pylabs: http://www.scipy.org/NumPyProConPage
Sedan finns det något som heter SAGE som består av allsjöns vettiga paket.

Det hela handlar om hur och var den ska användas. Numpy etc är gratis och således kan kod som produceras lämnas över och köras som den är utan ytterligare licenser som exempel. Problemet är ju om uppdragen kräver saker som inte går att uppnå mha de fria alternativen.
Citera
2011-12-24, 10:53
Medlem
Har precis installerat python, scipy och numpy. Det finns också ett simuleringspaket simpy som jag bara precis installerat och det verkar kunna lösa en del diskreta simuleringsproblem (dvs inte riktigt vad simulink gör) men ett program som heter JModelica verkar kunna lösa simulering och optimering motsvarande siumulink (kontinuerligt med differentialekvationer).

Klart är ju att det kommer ta tid att lära sig de nya verktygen. Särskilt eftersom open scource programvara enligt min erfarenhet är bökigare att installera och integrera.

Men att kunna lämna över körklar kod eller program utan att kunden behöver ha egen licens är förstås en fördel för mindre kunder eller projekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in