• 1
  • 2
2012-01-01, 21:05
Medlem
TheOmnipotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det betyder bara att du är dålig på att tolka text. Varför tror du att FK även nämner "förmögenheter" i samma mening? Dvs något som påverkar ett bostadsbidrag.

Jag är 100% säker.

För att du själv ska bli 100% säker tar du helt enkelt kontakt med FK.
Inte vanligt att jag använder denna, men nu förtjänar jag en

Jag missade helt att även förmögenheter nämndes där. Du har såklart rätt.
Citera
2016-06-01, 22:35
Medlem
BUMP

Jag har aktivitetsstöd och bostadstillägg, och inga sparade pengar. Nu i sommar kommer jag få 15000 kronor i försäkringspengar från Skandia. Innebär det att jag förlorar rätten till FK-pengar under en och en halv månad?

Om man får ha sparade pengar under 100 000 kronor så borde man ju få behålla aktivitetsstöd när man får försäkringspengar på 15000 kronor.
Citera
2016-06-02, 02:25
Medlem
Beror nog på varför du får pengar från försäkringsbolaget.

Inkomstförlust= inkomst av tjänst
ersättning för egna utlägg= ej inkomst
sveda o värk = ingen aning
Citera
2016-06-02, 15:05
Medlem
Jag mejlade FK och frågade hur mina 15000 Skandiapengar skulle påverka mina FK-pengar. Så här ser svaret ut:

Citat:
En inkomst kan påverka bostadstillägget. De pengar som finns på kontot den 31 december räknas som tillgångar.

Tillgångar och skulder som du eller din make eller sambo hade den 31 december året innan du får bostadstillägg räknas med som ett förmögenhetstillägg. Förmögenhetstillägget är 15 procent av dina sammanlagda tillgångar som överstiger 100 000 kronor eller 200 000 kronor om du är Gift eller sambo.

Tillgångar kan till exempel vara
1.privat bostadsfastighet eller bostadsrätt som inte är din permanentbostad
2.aktier, fondandelar och övriga värdepapper
3.kontanter och tillgångar på bankkonto som sammanlagt överstiger 25 000 kronor
4.kapitalförsäkringar
5.fordran i pengar.

Från tillgångarna görs avdrag för skulder i form av exempelvis banklån eller studielån. Det gäller dock inte skulder som du har på din permanentbostad.

Jag fattar ingenting. Får jag behålla pengarna eller inte?
Citera
2016-06-04, 23:53
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerrasFunderingar
Jag mejlade FK och frågade hur mina 15000 Skandiapengar skulle påverka mina FK-pengar. Så här ser svaret ut:

Jag fattar ingenting. Får jag behålla pengarna eller inte?

Ja du får behålla pengarna. Det står i brevet. Pengarna är inte socialbidrag och försäkringskassan bryr sig inte vad du gör med dina pengar. Se till att du inte har pengar på något kontoutdrag som försäkringskassan kan fråga efter vid slutet på året så kan du spara hur många miljoner som helst utan att bostadstillägget påverkas. INGEN redovisar konsten på väggarna för F-kassan om du förstår vad jag menar. 15 000kr kan du lägga i en byrålåda.
Senast redigerad av singularitet 2016-06-05 kl. 00:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in