2011-12-18, 04:50
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julbordsspecial
Men om det inte finns ngra raser inom den mnskliga arten, borde man allts inte kunna vara rasist?

Det mste betyda att rasism r ett phittat begrepp som inte har ngon egentlig betydelse.

Nu har det ju funnits en del mnniskor som genom historien tyckt det har varit vldigt viktigt att frska rasindela mnniskor och hitta p och tillskriva olika egenskaper till dessa fiktiva raser och finns s ven idag. Framfrallt har "vrdet" p de olika raserna d varit av vikt, och att renheten av dessa raser skulle bevaras fr man trodde ett mervrde fanns att finna i det. Man har ven tyckt och tycker att dessa raser kan/ska behandlas olika i samhllet.

Dessa mnniskor kan mycket vl beskrivas vara rasister d de str fr och tror p att detta r sant och riktigt, s din slutsats r felaktig.
Citera
2011-12-18, 10:52
Medlem
glocc44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julbordsspecial
Men om det inte finns ngra raser inom den mnskliga arten, borde man allts inte kunna vara rasist?

Det mste betyda att rasism r ett phittat begrepp som inte har ngon egentlig betydelse.

Rasindelning r snarare en form av etik. Man behver inte tro att det finns raser ven om de flesta rasister tycker det. Men det har mer att gra med att man ser mnniskor frn andra bakgrunder som mindre vrda.
Citera
2011-12-18, 16:40
Medlem
Chaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverborn
vita, svarta etc. r inte olika raser -.-
alla r mnniskor och mnniskan r EN ras. det finns inte flera mnniskoraser

men ja, jag hatar ofta mnniskan
Fel, svarta och vita r olika arter. Det finns en riktig mnniskoart och det r "Homo Sapien Sapien" som bestr av alla vita mnniskor och s finns det "Homo Negropithecus Sapien" som r en nrbeslktad men dock proto-mnsklig form av mnniskor. Dessa har stannat i utvecklingen, ungefr som skldbladsfotingar.

Australopithecus -> Homo Negropithecus Sapien -> Homo Sapien Sapien.
Citera
2011-12-18, 18:42
Medlem
FittLisas avatar
Snlla nn. Sluta sga den mnskliga rasen. Det lter som direktversatt frn en judeamerikansk hollywood rulle. Mnniskan r en art, vi kan f fruktsam avkomma med varandra. Inom en art finns raser vilket r det frsta steget mot en ny art.

Det r ju djvligt mrkligt att den lra som appliceras p djur ska undantas mnniskor. P s vis r rasfrnekare lika korkade som religisa fanatiker som frkastar evolutionsteorin.
Citera
2011-12-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Den r helt subjektivt vald vad jag har hittat.
Exakt. Alla rasuppdelningar r subjektiva.

Vargen r s nra genetiskt beslktad med hunden att dessa kan para sig och f fertila avkommor. Trots detta delar de flesta upp dessa i tv olika arter och hunden i olika raser. Detta bland annat p grund av skillnader i utseende. I fallet mnniskan kan vem som helst med fungerande syn se att svenskar och nigerianer skiljer sig kraftigt till utseendet.

Varfr kan hunden och vargen delas upp i tv arter, medan mnniskan inte kan delas upp i raser?

Edit: Europer har Homo Neanderthalensis DNA, ngot som de flesta subsahariska afrikaner saknar. Borde inte avsaknad av sdan var ett lmpligt skl till raslig uppdelning mellan afrikaner och europer?
Senast redigerad av Anakronistisk 2011-12-18 kl. 22:40.
Citera
2011-12-18, 23:56
Medlem
nr jag ser vad "min" ras har gjort med sverige s kan jag inte annat n hata den just nu.
Citera
2011-12-19, 02:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anakronistisk
Varfr kan hunden och vargen delas upp i tv arter, medan mnniskan inte kan delas upp i raser?

Om du klarar av att lsa ngra rader lngre ner i det inlgg du citerar nr upphetsningen att du hittat en rad som tilltalar dig gtt ver, fr du svaret p din frga.
Blir det fr spnnande s tag dig en kall dusch och frsk igen.

Skulle man g ner p den nivn i skillnad mellan olika populationer slutar rasbegreppet att vara relevant, allt som ser annorlunda ut blir en egen ras. Alla genetiska skillnader som sjukdomsanlag osv blir egna raser. D skulle vi f typ en 10-50 millioner nya "raser" av mnniskor plus alla korsningar, om det rcker...
Citera
2011-12-19, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Om du klarar av att lsa ngra rader lngre ner i det inlgg du citerar nr upphetsningen att du hittat en rad som tilltalar dig gtt ver, fr du svaret p din frga.
Blir det fr spnnande s tag dig en kall dusch och frsk igen.
G och lgg dig, pajas.
Citat:
Skulle man g ner p den nivn i skillnad mellan olika populationer slutar rasbegreppet att vara relevant, allt som ser annorlunda ut blir en egen ras. Alla genetiska skillnader som sjukdomsanlag osv blir egna raser. D skulle vi f typ en 10-50 millioner nya "raser" av mnniskor plus alla korsningar, om det rcker...
Varfr gr inte detta att applicera p hundar d? Fr att det inte skulle passa din vrldsbild?
Citera
2011-12-19, 12:33
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittLisa
Snlla nn. Sluta sga den mnskliga rasen. Det lter som direktversatt frn en judeamerikansk hollywood rulle. Mnniskan r en art, vi kan f fruktsam avkomma med varandra. Inom en art finns raser vilket r det frsta steget mot en ny art.

Det r ju djvligt mrkligt att den lra som appliceras p djur ska undantas mnniskor. P s vis r rasfrnekare lika korkade som religisa fanatiker som frkastar evolutionsteorin.

Tack fr det.

Endast en efterbliven person (pga inavel eller svr rasblandning) kan undg att se att det finns 3 grundlggande mnniskoraser; dvs vita, svarta, och gula. Eller: europeer, afrikaner, och fjrran stern-folk. Sedan finns det lite schatteringar mellan svart och vitt som vllar de serisa ras-filosoferna viss huvudvrk (t ex araber), men det r en annan frga.

Vad gller topic s har jag vid ett tillflle knt en sorts ckel infr den vite mannens beteende, och det var nr jag lste om "gummi-boomen" i amazonas-regionen, dr naturskvling, slavarbete och etnisk utrotning av urldriga folk gick hand i hand i en rtt s vidrig soppa. Nu tycks de vrsta syndarna inte ha varit europeiska industrialister, utan snarare lokala exploatrer och arbetsledare (mestiser och infdda latinos), men det hela pgick s lnge innan engelsmnnen satte stopp fr det att skulden nd faller p de europeiska markgarna och importrerna. Urk.
Citera
2011-12-19, 12:57
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Nej, varfr skulle man det? Vad Breivik, Hitler och Ceaușescu gjort fr mig inte att knna avsky mot vita. Lika lite som att svarta skulle avsky svarta fr vad Mugabe och Al-Bashir stllt till med.

Hudfrg r inget man vljer och drmed inget man ska behva st till svars fr. Lika lite ska man behva skmmas fr eller hata det man tillhr.

Om TS mot frmodan menar allvar det med h*n skriver i frsta posten tycker jag att h*n borde ska ngon form av professionell hjlp fr att f prata ut om sina knslor. Att knna ngon form av njutning infr andras olycka lter inte vidare hlsosamt.
Citera
2011-12-19, 15:58
Moderator
Pusts avatar
Det spelar ingen roll om den genetiska varationen inom mnniskoslktet r liten eller inte. Det finns olika etniciteter och mnga av dessa skiljer sig nmnvrt ifrn varandra. De flesta tenderar att fredra de som r lika dem sjlva, i synnerhet om de r invandrare i ett annat land. Maffiaorganisationer r vl ett talande exempel:

Citat:
Traditionally, in order to become a made member of the Mafia, the inductee had to be a male of full Southern Italian (preferably Sicilian) descent.
http://en.wikipedia.org/wiki/Made_man

Det r utanfr trdens mne att hlla p att "diskutera raser".
Citera
2011-12-19, 19:59
Bannlyst
Egentligen r det de vitas, i synnerhet britternas, fransmnnens och spanjorernas, kulturarv jag hatar. Tyskar gr an. Rttfrdigar min egen existens med det faktum att jag bde genom blod, namn och personlighet r vldigt tysk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in