2011-12-17, 23:49
Medlem
Har en Volvo 850 SE -94, manuell växellåda. Startade på ettan från ett rödljus, vid uppväxling till tvåan small det till från vänstersidan av motorrummet och jag tappade all form av drivkraft oavsett växel.

Efter att ha tagit mig av från vägen försökte jag köra med bilen, oavsett vilken växel jag lägger i (det går fortfarande att växla, eller i alla fall att flytta spaken utan krångel) så skramlar det som fan när man höjer upp kopplingen för att köra iväg.

Bogserade bilen därifrån med friläge i, det skramlade rätt rejält då också, men inte bara från vänstersidan utan även från högersidan fram. Väl framkommen och klivit ur bilen så luktar det mycket starkt och bränt, ungefär svedd metall luktade det.

Är det växellådan som rasat? Kan skramlandet som även kom från höger innebära att drivknutar inte heller mår så bra? Kan ganska lite om bilar egentligen, så finns inte en chans att jag klarar att byta varken växellåda, drivknutar eller annat sådant själv. Är det värt att reparera bilen, eller bör jag överväga att köpa ny?

Lite mera information om bilen är att jag är ägare nummer 15, den har enligt mätaren gått cirka 35000 mil. Den har varit i min ägo 3 veckor och köptes för 7k nybesiktigad utan anmärkningar. Egen bedömning är att jag kört bilen hyfsat snällt, med undantaget då att jag har ganska tung högerfot och inte sällan kör mycket fort. (160 till 180) Men har alltid varit noga med att inte låta den varva för mycket och har inte låtit den gå högre än som mest 4500rpm.
Citera
2011-12-18, 00:00
Medlem
Det kan vara den inre drivknuten som har gått sönder. Min pappa hade bytt hjullagret på sin v70 och på något sätt lyckats dra ut drivaxlen så den inre delen släppte. När han skulle köra ut bilen ur garaget så skrammlade det bara om den och den rörde sig inte en mm.
Citera
2011-12-18, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherokeex2
Det kan vara den inre drivknuten som har gått sönder. Min pappa hade bytt hjullagret på sin v70 och på något sätt lyckats dra ut drivaxlen så den inre delen släppte. När han skulle köra ut bilen ur garaget så skrammlade det bara om den och den rörde sig inte en mm.

Ungefärlig svårighetsgrad för att byta detta? Värt att notera är att jag inte har något garage, enda möjlighet att hissa bilen är domkraft eller hyra in min några timmar i en gds-hall. Dessutom är jag on my own, och har ingen att ta hjälp av.
Citera
2011-12-18, 00:08
Medlem
Jag vet inte jag har aldrig bytt det själv, men jag tror han gjorde det på ca 30 minuter med bilen ståendes på pallbockar. Om du inte redan har en så skaffa en haynes manual för din bil för det står hur du gör i den.
Citera
2011-12-18, 00:14
Medlem
Har boken liggandes i bilen, ska plocka på mig den imorgon när jag ändå ska tömma bilen på saker jag behöver. Men ska ju nämnas att jag inte är nån mekaniker direkt. Att byta olja, stift osv klarar jag. Men inte något mycket mer avancerat än så, inte än så länge i alla fall.
Citera
2011-12-18, 03:57
Medlem
Skulle tippa på att det är yttre drivknuten som gått sönder då det låter illa då du släpper upp kopplingen.
Enklaste är nog om du köper en drivaxel från skroten och sätter dit. Annars kan du t.ex. köpa en drivknut från biltema och sätta dit. Dock är det enklast att ta bort drivaxeln för att byta denna.

Skroten: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=204&pc1=125&vc [0]=204113100&vcx=5055&pc[0]=125100101&pos[125100101]=00000000000000010100
Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Drivlina/Drivknut/Drivknut/DRIVKNUT-VOLVO-72538/

Ta bort stora muttern som sitter i mitten av fälgen. Sedan kanske att det räcker med att lossa de 2 bultarna i fjäderbenet och fälla ut själva spindeln/hjullagerhuset/styrspindel om man svänger max till vänster. Förlängare eller ett dorn + en slägga kan vara bra att ha för att slå ut den gamla drivknuten.

För att ta bort drivaxeln/drivknuten inne vid växellådan sätter du bara ett koben mellan lådan och drivknuten och knäcker till så kommer det hoppa ur. Tänk på att det kommer kanske rinna ut olja. Om du bara hissat bilen på ena sidan kanske du klarar dig från detta.

Då du sätter dit drivaxeln(antingen en annan från skroten eller den gamla med ny drivknut) så kan du sätta öppningen på låsringen neråt så brukar det underlätta för att dels få in den och dels minimera risken att den fastnar. Går att använda drivaxeln som en omvänd glidhammare för att få in axeln tills låsningen sitter i sitt läge genom att dra ut drivaxeln några cm från inre knuten och sedan trycka inåt.

Var försiktig så du inte drar ut för långt så inre knuten hoppar isär bara. Träbit + hammare fungera nog också.

Vill du vara seriös byter du inre packboxen också då du ändå har bort axeln från lådan. Om inte så var försiktig då du sätter dit axeln samt lägg ett lager olja där den tätar.

Återdra den stora muttern som håller ihop hjullagret med rätt moment.

Skulle det mot förmodan vara höger drivaxel så är det i princip samma sak förutom att det inte sitter någon inre drivknut in i lådan, drivaxeln går direkt in där så enklast är att rycka bort den där genom att använda t.ex. en rörtång och hammare eller något passande.

Lycka till.
Citera
2011-12-18, 05:56
Medlem
Det är väl snarast vädret som ställer till det för dig, men detta är ju ett jobb du kan fixa själv om du är noggrann. Andra budgetalternativet är att köpa en drivknut på skroten och gå runt till lokala verkstäder och fråga vad de vill ha för att byta den. Svart borde det inte vara mycket pengar, själv har jag en verkstad som säkert skulle göra det för en femhundring, aldrig mer svart kan jag tro. Max 700 för jobbet enbart. Går rätt så fort för en duktig mekaniker med rätt verktyg.

Ska du behålla bilen kan det ju vara lönt att köpa ny drivknut, men själv hade jag gått på en bra begagnad.
Citera
2011-12-19, 11:30
Medlem
Megaforces avatar
[quote=or99
För att ta bort drivaxeln/drivknuten inne vid växellådan sätter du bara ett koben mellan lådan och drivknuten och knäcker till så kommer det hoppa ur. Tänk på att det kommer kanske rinna ut olja. Om du bara hissat bilen på ena sidan kanske du klarar dig från detta.
[/quote]

Hissar man bilen på bara ena sidan så kommer krängningshämmarna att hamna i spjärn och det blir svårt att vrida runt fjäderbenet vilket man måste om man skall ha ut höger drivknut.

Alltså bör man hissa bilen jämnt på två pallbockar. Det kom inte ut någon olja när jag bytte på höger sida och hade ur axeln.

Nu minns jag inte om det är samma ABS-krans på drivknutarna i de tidiga modellerna som de senare, men man bör i allafall se till att man skaffar rätt drivknut så att ABSen funkar som det skall efteråt.

Skaffar man en begagnad drivknut på skroten så bör man kolla hur kransen ser ut. Är den rostig/oxiderad så är knuten för gammal och bör skippas. Utbytesdrivknutar kan vara frästa i ett stycke istället för att ha lös krans (ingen risk för att kransen går sönder då..)

Det är inte särskilt svårt att byta alls, men man bör skaffa en klämtång för klämmorna till drivknutsdamasken och nya klämmor. Använd inte vanliga slängklämmor om man kan undvika det.
Citera
2011-12-21, 23:39
Medlem
Kan uppdatera tråden med att det var den högra drivknuten som var felet. Köpte en ny knut på biltema och hade en verkstad till att sätta dit den. Mest för att jag kände mig lite för osäker på att göra det själv och att jag inte har nånstans att meka förutom en snötäckt parkering.

Totalkostnad för den intresserade: 1600kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in