Jag äger inte en sådan tingest, jag innehar endaste en varmrök för diverse fiskar som efter några dagar i salt får avsluta sina dagar enrisrökta, en kallrök där tex regnbågen passar lite bättre - fattar inte varför men lax funkar bättre där åxå. Sen har vi en kåta som diverse fårdetaljer rökts i, processen är dock inte förfinad ännu. Fårbogarna blir nästan tillagade - troligen hänger dom för lågt.
En abu rök har jag ibland släpat med till bäckar för att tillaga harr, men numera så ids jag inte, tar med lite aluminiumfolie, citron och smör. salt och citronpeppar åxå. sveper fisken och pillar ner den i askan efter kaffekoket och fiskar nån timme till. Sen är den klar. Den är säkert klar efter 20 minuter - men vem f*n far ut till en fin harrbäck för att käka.
Rökt ost har jag bara testat färdigköpt, men det kanske man skulle prova i kallröken. Ska det vara nån menlös port salut man röker eller nåt mer ingen smak alls typ mozarella på komjölk - den smakar ju inget alls. Kall i alla fall, men passar utmärkt till varma mackor.