2011-12-17, 21:02
Medlem
seadogs avatar
God afton ärade gourmander.

Tänkte kolla om det finns nån som sitter på en bradley smoker och vill dela med sig av vilka fantastiska delikatesser som kommit från era rökskåp?

En av mina favoriter...rökt ost!!

mvh
seadog
Citera
2011-12-18, 09:24
Medlem
christerys avatar
Jag äger inte en sådan tingest, jag innehar endaste en varmrök för diverse fiskar som efter några dagar i salt får avsluta sina dagar enrisrökta, en kallrök där tex regnbågen passar lite bättre - fattar inte varför men lax funkar bättre där åxå. Sen har vi en kåta som diverse fårdetaljer rökts i, processen är dock inte förfinad ännu. Fårbogarna blir nästan tillagade - troligen hänger dom för lågt.

En abu rök har jag ibland släpat med till bäckar för att tillaga harr, men numera så ids jag inte, tar med lite aluminiumfolie, citron och smör. salt och citronpeppar åxå. sveper fisken och pillar ner den i askan efter kaffekoket och fiskar nån timme till. Sen är den klar. Den är säkert klar efter 20 minuter - men vem f*n far ut till en fin harrbäck för att käka.

Rökt ost har jag bara testat färdigköpt, men det kanske man skulle prova i kallröken. Ska det vara nån menlös port salut man röker eller nåt mer ingen smak alls typ mozarella på komjölk - den smakar ju inget alls. Kall i alla fall, men passar utmärkt till varma mackor.
Citera
2011-12-18, 15:46
Medlem
seadogs avatar
En finpipig rätt fet men neutral ost funkar bra...Rätt viktigt att tempen inte blir för hög...av förklarliga skäl...bradleyn funkar både som kallrök och varmrök då den har en brännare för rökbricketterna och ett element för värmen, som kan köras var för sig eller tillsammans.

Jag brukar åxå röka bradleys rökta lax (receptet kom med när man köpte röken) och den är förbannat god...nåt mittemellan varmrökt och kallrökt. Man preppar laxen typ ett dygn före med olja salt peppar vitlökspulver persilja. Sen röker jag den 3tim 40grader och 3tim 60grader....riktigt najs.

Tycker överlag att man borde (på ett eller annat sätt) röka mera mat...nu blir det ju oftast till högtider, fiol till påsk, rådjur till jul osv...förutom fisken på sommaren då, den skall, precis som du föreslog, rökas med enris och alspån i en traditionell varmrök.
Finns inte mycket som slår nyrökta flundror och en kall öl!

mvh
seadog
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in