Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-12-18, 12:30
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Menar du så här?:
http://imageshack.us/photo/my-images/213/beskuren.jpg/

Eller möjligtvis så här?:
http://imageshack.us/photo/my-images...tbakgrund.jpg/

Båda är behandlade i pixlr.com

JA! Hade tänkt mig som alternativ 1, men man kanske ska pröva båda.

Så hur gör jag?
Citera
2011-12-18, 12:36
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
JA! Hade tänkt mig som alternativ 1, men man kanske ska pröva båda.

Så hur gör jag?

Alternativ 1 (kallas "beskärning"):
Öppna bilden hos pixlr.com, välj beskärningsverktyget (längst upp till vänster), rita upp en ruta som talar om hur du vill ha bilden beskuren, tryck enter. Klart!

Alternativ 2:
Välj i pixlr.com bild - storlek på rityta. Gör ritytan högre, och välj att placera bilden på mitten. Fyll sedan de nya områdena med svart färg (eller valfri färg) med fyllningshinken.
Citera
2011-12-18, 12:45
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Alternativ 1 (kallas "beskärning"):
Öppna bilden hos pixlr.com, välj beskärningsverktyget (längst upp till vänster), rita upp en ruta som talar om hur du vill ha bilden beskuren, tryck enter. Klart!

Alternativ 2:
Välj i pixlr.com bild - storlek på rityta. Gör ritytan högre, och välj att placera bilden på mitten. Fyll sedan de nya områdena med svart färg (eller valfri färg) med fyllningshinken.

Tack!

Ett steg närmare iaf. Grejen är den att jag har en bild där det finns en solnedgång längst upp till vänster och två människor nere till höger.

Går det att få med hela bilden som stående, alltså både solnedgången och människorna. Eller är det oundvikligt att en del av bilden försvinner?
Citera
2011-12-18, 12:50
Medlem
askers avatar
Citat:
Tack!

Ett steg närmare iaf. Grejen är den att jag har en bild där det finns en solnedgång längst upp till vänster och två människor nere till höger.

Går det att få med hela bilden som stående, alltså både solnedgången och människorna. Eller är det oundvikligt att en del av bilden försvinner?
Har du ens läst din egen tråd? ei96byod ger ju förslag på hur du kan göra för att få med hela bilden. Eller tänkte du att du skulle klara det utan att lägga till svart?
Citera
2011-12-18, 12:55
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Har du ens läst din egen tråd? ei96byod ger ju förslag på hur du kan göra för att få med hela bilden. Eller tänkte du att du skulle klara det utan att lägga till svart?

Ja precis, jag hade tänkt att göra det utan svart..men det kanske inte går?
Citera
2011-12-18, 12:59
Medlem
askers avatar
Vad hade du tänkt skulle fylla ut utrymmet där det svarta är? Mer av himlen och marken som inte ursprungligen är med i bilden?
Citera
2011-12-18, 13:24
Medlem
Citat:
Ja, den kommer väl att beskäras om bilden ska "göras om" till stående. Frågan är bara hur jag gör?

Då är det alltså inte som på en iPhone, som du sa innan.
Citera
2011-12-18, 16:00
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ja precis, jag hade tänkt att göra det utan svart..men det kanske inte går?

Det kanske går, beroende på hur din bild ser ut. Man kanske kan använda Photoshops "Content aware scaling" på din bild, det beror på hur den ser ut.

Då måste du ha Photoshop dock. Om du har Photoshop så kan du se hur man gör i följande video från lynda.com:
http://www.youtube.com/watch?v=T7Xwtvaw3Co
Citera
2011-12-18, 16:23
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Det kanske går, beroende på hur din bild ser ut. Man kanske kan använda Photoshops "Content aware scaling" på din bild, det beror på hur den ser ut.

Då måste du ha Photoshop dock. Om du har Photoshop så kan du se hur man gör i följande video från lynda.com:
http://www.youtube.com/watch?v=T7Xwtvaw3Co

Ok, tack för all hjälp. Får pröva med PS om inget annat funkar.
Citera
2012-01-15, 14:27
Medlem
Fernets avatar
Du har PS och startar en tråd för hur man beskär en bild.
Jag har köpt en AGA-spis. Hur gör man när man kokar tevatten?

Törs man gissa att du inte betalade för PS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in