2013-09-14, 15:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag ska se om filmen på SVT Play så man slipper den löjliga censureringen.

Censurering?
Citera
2013-09-14, 15:48
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Censurering?

SVT censurerade våldsscenerna i Ninja Mission. Jag reagerade på det när jag såg det och efteråt sa de att en ocensurerad version fanns på SVTPlay.
Citera
2013-09-14, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
SVT censurerade våldsscenerna i Ninja Mission. Jag reagerade på det när jag såg det och efteråt sa de att en ocensurerad version fanns på SVTPlay.

Fint, då kan jag se den.

Ja, staten kränker våra rättigheter ständigt (om det nu är en "rättighet" att se våld). Mer frihet skapar mer förståelse, och därigenom förhoppningsvis mindre kaos. Så mer våld (screen) och droger, lagligt.

F.ö. är Mats H. Olsson bara ett namn för mig, inte sett ngn av hans titlar. Men kanske är värt, bara för att han är en erkänd landsman.
Citera
2013-09-14, 16:35
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Fredag 13/9 20:00 bör alla som är intresserade av Mats Helge Olsson titta på SVT2.
Då sänder K special dokumentären "Regissören som försvann - historien om The Ninja Mission"
www.svt.se/k-special/regissoren-som-forsvann-historien-om-the-ninja-mission

Jag har precis sett dokumentären och det är väl lätt att konstatera att MHO var en riktig tomte. Sen blev det inte bättre av att han samarbetade med Per Oscarsson, PO var genial men helt oförutsägbar och MHO var inkompetent med helt orealistiska drömmar.

Intressant program dock.
Senast redigerad av Moltas666 2013-09-14 kl. 17:26.
Citera
2013-09-18, 12:17
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Fredag 13/9 20:00 bör alla som är intresserade av Mats Helge Olsson titta på SVT2.
Då sänder K special dokumentären "Regissören som försvann - historien om The Ninja Mission"
www.svt.se/k-special/regissoren-som-forsvann-historien-om-the-ninja-mission
Ikväll 18/9 går filmen om Mats Helge Olsson i repris. I svt2 23.15.

Det är en bra dokumentär. Ninja Mission var en rätt solid sak. Här hade ju Olsson stöd av Bo F. Munthes sakkunskap och ninjor. Sämre blev det när Olsson s.a.s körde mer på fri hand.

Olsson var en oslipad diamant, en "doer" utan konstnärlig sensibilitet men med energi.
Citera
2013-09-19, 03:35
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Ikväll 18/9 går filmen om Mats Helge Olsson i repris. I svt2 23.15
Filmen finns dygnet runt på SVT Play, så varför vänta på reprisen? Känns enormt gammeldags.

Riktigt bra dokumentär för övrigt. Jag hade tidigare egentligen mest ytlig kunskap om Mats Helge och The Ninja Mission, men dokumentären gav bilden av en intressant figur som sket i konventionerna och bara körde på. Stämmer säkert som den polske regissören sa att han var för stor för Sverige.
Citera
2013-09-19, 11:50
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Filmen finns dygnet runt på SVT Play, så varför vänta på reprisen? Känns enormt gammeldags.

Riktigt bra dokumentär för övrigt. Jag hade tidigare egentligen mest ytlig kunskap om Mats Helge och The Ninja Mission, men dokumentären gav bilden av en intressant figur som sket i konventionerna och bara körde på. Stämmer säkert som den polske regissören sa att han var för stor för Sverige.
En riktigt välgjord dokumentär.
Synd bara att Mats Helge inte ville medverka.
Det hade varit kul att höra honom berätta om sin karriär.
Om man någonsin skulle få chansen att medverka i en Mats Helge-rulle skulle jag inte tveka.

Den senaste (sista?) filmen han gjorde i Sverige verkar vara "Nordexpressen" från 1992.
www.youtube.com/watch?v=tIOaiJQlPb0 (Klipp från 100 höjdare)

Huvudrollerna spelades av Robert Aschberg, Elisabeth Granneman och Gert Fylking som alla var med i programmet "Ikväll: Robert Aschberg".
Jag såg den när den sändes i TV3 men har inte sett den sedan dess.
Undrar om den går att få tag på?
Citera
2013-09-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Han var väldigt osvensk i sitt sätt och skapande. Hade hemskt gärna velat se hur hans karriär hade blivit, om det inte skitit sig. Han hade nog lyckats få till någon blodig hit igen.
Citera
2013-09-19, 13:45
Medlem
Krickerts avatar
Jag hittar inte ninja mission på svtplay,kan någon länka?
Citera
2013-09-19, 13:47
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Jag hittar inte ninja mission på svtplay,kan någon länka?
Den filmen finns väl inte på SVT Play? Det är ju dokumentären om MHO som finns där. Riktigt bra och sevärd för övrigt!
Citera
2013-09-19, 14:35
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Den filmen finns väl inte på SVT Play? Det är ju dokumentären om MHO som finns där. Riktigt bra och sevärd för övrigt!
Folk har ju skrivit tidigare i tråden att dom ska se den ocensurerade verisionen på svtplay?
Citera
2013-09-19, 14:37
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Skulle gärna vilja se lingonwestern I döds mans spår. Hur? Där finns ett par scener på youtube i bra kvalité, så det borde finnas en bra kopa tillgänglig. Fanns den på Cinemageddon? Har inte det förnärvarande dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in