Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Jag tror att ts ville att man skulle kunna läsa och skriva varandras filer, han är lite otydlig, om inte så är din lösning lite cleanare.
Såg nu även att min lösning inte funkar om sara och james redan existerar men inte är med i den relevanta gruppen. Blir ju två if-satser till men vi får se om det behövs av ts.
Mjo, och jag tror också ditt skript är lite mer lättbegripligt om TS vill förstå hur användare och grupper fungerar.
Möjligtvis OT, men ändå relevant:
Jag har funderat på om man kan specificera att vissa egenskaper inte bara ska gälla för en mapp, utan också för dess undermappar. Om jag exempelvis har en katalog utdelad (låt oss säga /home/ftpshare) för användare som är medlemmar i gruppen ftp, men min primära grupp är users, kan jag då ändå specificera att samma ägandegrupp automatiskt ska gälla för de filer och kataloger som skapas under den platsen?
D.v.s., att allting som skapas under den katalogen automatiskt får ägandegruppen ftp, samt samma rättigheter som föregående katalog (d.v.s., alla i gruppen kan både läsa och skriva till filerna/katalogerna, även oberoende hur användaren har sin umask specificerad).
Närmaste jag kommer är att man fixar ett cronjob som ändrar rättigheter (exempelvis 'chgrp -R ftp /home/ftpshare' samt 'chmod -R g+rw /home/ftpshare' (plus eventuellt +x för katalogerna)) efter tidsintervall.
Någon som har en bättre idé?
(Vill man knyta an till TS fråga om James och Sara så gäller samma sak där: om de inte har gemensam primärgrupp, hur gör man då för att enkelt låta dem skriva och läsa varandras filer)