2011-12-17, 23:53
Medlem
crimescenes avatar
För den som vill förstå mer kring signalement och dilemman kring vittnesmål i samband med sådana:
http://na.se/nyheter/2.2212/1.808081...t-signalement-
Citera
2011-12-17, 23:58
Medlem
croxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Till dig personligen då eller är det uppgifter som har framkommit i media?

Jag har fått uppgifterna personligt av en mycket trovärdig källa som jobbat med 44-åringen. Sen att hans 2 polare kan hetsat igång något är mycket möjligt.
Citera
2011-12-18, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RajtanTajtansson
Nja, det får väl snarare stå för dig. Sen det här med att signalement förstör vittnesmål har jag svårt att se. Kan du ge ett exempel relevant till det här scenariot?
som sagt här fanns ju många vittnesmål men det börjar luta sig åt ett håll att dom är vänner med poliskåren kända..och polare..som man tidigare kommit överens om..gör du så så ska jag hjälpa dig..vem fan kunde tänka sig att 2 barn mister sin pappa...nej ge e nu även ni ..2 barn utan pappa
Citera
2011-12-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag menar inte att det bara är att plocka in. Utredningen kan förstås ta en viss tid, men inte bör det dröja särskilt många dagar.

Exempel: Ett vittne ser en grupp människor rör sig under fredagskvällen i snabb takt från mordplatsen. De verkar uppjagade. Kan de ha med saken att göra? Vittnet väljer i alla fall att kontakta polisen, dessa ställer frågor om hur personerna i gruppen såg ut. Då andra vittnen påstår att gärningsmännen har afrikanskt utseende och det nya vittnet säger samma sak så kan detta potentiellt stärka tillförlitligheten.

Singnalamentet spelar en övgörande roll här.

Som det ser ut i dagsläget så är detta ett rasistiskt mord. Att BO är vit gör inte saken mindre viktig. Rasism ska alltid bekämpas stenhårt men tyvärr så förlorar vi antirasister 95% av allt stöd så fort BO visar sig vara svensk.

Mördarna är med största sannolikhet redan dömnda för fler rasistiska övergrepp. I en sånn liten by som Ludvika bör det vara rätt lätt att sotera ut ett par sketna rasister.

Ger man ut signalament, bilder från övervakningskamror osv så är dessa gripna omgående.
Citera
2011-12-18, 00:06
Medlem
RajtanTajtanssons avatar
Citat:
Jag menar inte att det bara är att plocka in. Utredningen kan förstås ta en viss tid, men inte bör det dröja särskilt många dagar.

Exempel: Ett vittne ser en grupp människor rör sig under fredagskvällen i snabb takt från mordplatsen. De verkar uppjagade. Kan de ha med saken att göra? Vittnet väljer i alla fall att kontakta polisen, dessa ställer frågor om hur personerna i gruppen såg ut. Då andra vittnen påstår att gärningsmännen har afrikanskt utseende och det nya vittnet säger samma sak så kan detta potentiellt stärka tillförlitligheten.

Ger ett mot-exempel då:

Ett vittne ser fem afrikanska män röra sig i grupp långt från mordplatsen ca 30 min efter dådet. Vittnet har ingen anledning att höra av sig till polisen då denna grupp män inte befinner sig i närheten av brottsplatsen och det finns inget som tyder på att det är just 5 afrikaner som är GM. Polisen får aldrig informationen.
Citera
2011-12-18, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vilsenkaktus
som sagt här fanns ju många vittnesmål men det börjar luta sig åt ett håll att dom är vänner med poliskåren kända..och polare..som man tidigare kommit överens om..gör du så så ska jag hjälpa dig..vem fan kunde tänka sig att 2 barn mister sin pappa...nej ge e nu även ni ..2 barn utan pappa

så sant så..annars hade dom varit fast...men polisen har vänner dom med..skulle inte finnas 100 tals vittnen om inte polisen har något med det här och göra...och nu avslutar jag detta och ber pappan vila i frid och polisen kan dra åt helvete
Citera
2011-12-18, 00:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RajtanTajtansson
Ger ett mot-exempel då:

Ett vittne ser fem afrikanska män röra sig i grupp långt från mordplatsen ca 30 min efter dådet. Vittnet har ingen anledning att höra av sig till polisen då denna grupp män inte befinner sig i närheten av brottsplatsen och det finns inget som tyder på att det är just 5 afrikaner som är GM. Polisen får aldrig informationen.

Ja, som jag skrivit är det en konkret fråga om eller hur man ska gå ut med signalement. Det finns ingen regel eller ett schema att alltid hålla sig till. Naturligtvis kan det också gagna utredningen, men att så här tidigt gå ut med det är väldigt ovanligt.
Citera
2011-12-18, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vilsenkaktus
så sant så..annars hade dom varit fast...men polisen har vänner inom dom

med..skulle inte finnas 100 tals vittnen om inte polisen har något med det här och göra...och nu

avslutar jag detta och ber pappan vila i frid och polisen kan dra åt helvete

har vänner inom dom ska det va,,,redigera lite...e fan inte rädd för någon idiot som
försöker komma hit och bråka..utan ge e fan till känna..om ni tänker på dess små barn
som fira sin jul utan pappa...e väl fan lite hjärta hos er eller inte
Citera
2011-12-18, 00:23
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ja, som jag skrivit är det en konkret fråga om eller hur man ska gå ut med signalement. Det finns ingen regel eller ett schema att alltid hålla sig till. Naturligtvis kan det också gagna utredningen, men att så här tidigt gå ut med det är väldigt ovanligt.
Ja men är ju bara bra dom går ut med det i ett tidigt skede då folk fortfarande minns gårdagskvällen, skulle dom släppa signalement om en månad kanske inte folk minns dom sett ett gäng somalier springandes..
Citera
2011-12-18, 00:29
Medlem
käppss avatar
Det finns två olika skeenden som nu kan inträffa:

1) Ingen grips och historien tystas ner, då ett gripande skulle kunna öka på svenskarnas "främlingsfientlighet". Sker detta har etablissemanget ett finger med i spelet. Polisen får en inofficiell order från högre ort om att "misslyckas" hitta den skyldige.

2) Förövarna grips och ställs inför rätta. De skyller på varandra och går därmed fria med rätt till gigantiska skadeståndsbelopp.
Vittnena är vid rättegången inte till någon hjälp/ej trovärdiga då negrer ofta ser ganska lika ut (mörka och krullhåriga) och att situationen var upphetsad på platsen, så det var svårt att se skillnad på negrerna.
Citera
2011-12-18, 00:38
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av käpps
Det finns två olika skeenden som nu kan inträffa:

1) Ingen grips och historien tystas ner, då ett gripande skulle kunna öka på svenskarnas "främlingsfientlighet". Sker detta har etablissemanget ett finger med i spelet. Polisen får en inofficiell order från högre ort om att "misslyckas" hitta den skyldige.

2) Förövarna grips och ställs inför rätta. De skyller på varandra och går därmed fria med rätt till gigantiska skadeståndsbelopp.
Vittnena är vid rättegången inte till någon hjälp/ej trovärdiga då negrer ofta ser ganska lika ut (mörka och krullhåriga) och att situationen var upphetsad på platsen, så det var svårt att se skillnad på negrerna.

äh din tomte.
klart dom kommer torska, inge snack om saken.
Citera
2011-12-18, 00:39
Medlem
Mörkhyad betyder svart. Mörkhyad har aldrig, och kommer aldrig att användas för att beskriva människor med etnisk härkomst från sydeuropa, mellanöstern, asien eller latinamerika.

Men Somalier som drar runt i city på kvällen och attackerar folk låter väldigt konstigt. Det har jag aldrig hört talas om. Kanske är ett gäng mörkhyade med en annan bakgrund, tillfälligt tillresta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in