2011-12-17, 03:57
Medlem
Varför skriver man tre fjärdedelar istället för tre tredjedelar? Man spelar väl fortfarande hela takter, bara det att man delar dem i tre istället för fyra?
Citera
2011-12-17, 04:09
Medlem
Utan någon vidare grund i mina påståenden så kan jag endast spekulera.
Man bestämde väl en gång i tiden att man skulle förhålla tiden på tonen till takten. Inte pulsen.
Kommer på två fördelar med det nuvarandra systemet.

1. Lättare att läsa. Nu behöver inte 1/6 dels-noter och nya noter av alla dess slag. Nu räcker det väl med 1/4 och 1/8 etc även i 3/4 takter.
2. Du kan byta taktart mitt i ditt musikstycke utan att förvirra den som läser noterna. Beatles är ju ganska flitiga med detta.

Jag har ställt samma fråga till en kunnig, men kommer tyvärr inte ihåg det exakta svaret jag fick!
Citera
2011-12-17, 05:02
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synkop
Utan någon vidare grund i mina påståenden så kan jag endast spekulera.
Man bestämde väl en gång i tiden att man skulle förhålla tiden på tonen till takten. Inte pulsen.
Kommer på två fördelar med det nuvarandra systemet.

1. Lättare att läsa. Nu behöver inte 1/6 dels-noter och nya noter av alla dess slag. Nu räcker det väl med 1/4 och 1/8 etc även i 3/4 takter.
2. Du kan byta taktart mitt i ditt musikstycke utan att förvirra den som läser noterna. Beatles är ju ganska flitiga med detta.

Jag har ställt samma fråga till en kunnig, men kommer tyvärr inte ihåg det exakta svaret jag fick!
This!

Man kan inte räkna noter som i bråk (som det låter som TS frågar efter) notvärdena är ett universellt språk som flyter på riktigt fint på sättet det är på och fungerar precis som Synkop beskrev.
En extra salut för det extremt passande användarnamnet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in