2011-12-16, 22:00
Medlem
seadogs avatar
God afton ärade gourmander.

Jag har just avsmakat årets rullsylta (som blev jävligt god) och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Here goes:

ca 2kg sidfläsk i bit, delad på mitten (längsledes...heter det så?)

Kryddor: svartpeppar, kryddpeppar, vitpeppar, grönpeppar, rosepeppar, nejlikor, lagerblad, senapspulver....

mixa alla kryddor i tex. lillhacke och fördela jämt på sidfläsket tillsammans med salt.

Rulla ihop som en rulltårta och bind ihop alt. träd över ett nät (fråga efter i köttdisken)

Jag lät sedan min bit ligga i saltlake (ca 10%) i ca 1 1/2 vecka innan jag lade den i blöt i vatten i ett dygn och sedan kokade den tillsammans med 2st lökar ett gäng lagerblad och peppar (svart och krydd). Låt svalna i lagen och skär sen tunna skivor och lägg på grovt bröd, toppa med senap efter smak....

Så(ungefär) gör jag...hur gör ni??

Mvh
Seadog
Citera
2011-12-16, 22:56
Medlem
Fickludds avatar
Det låter väldigt likt de rullsyltor jag gjort. Nu är det några år sedan sist men får nog ta upp den tråden igen. Hemgjord rullsylta är mycket gott.
Citera
2011-12-16, 23:09
Medlem
Instämmer, tycker att det låter väldigt gott och har redan bestämt mig för att göra en själv. Om jag bestämmer mig för någon avvikelse gentemot ditt recept så återkommer jag med rapport!
Citera
2011-12-17, 01:57
Medlem
Bylines avatar
Jag har faktiskt aldrig gjort min egen rullsylta, fast jag tycker det är gott, och fast min mor alltid lagade hemlagad rullsylta till julbordet. Pressylta gör jag själv dock. Kanske inte varje jul, speciellt inte sedan ungarna blev vuxna. Enligt mitt tycke, så är även pressylta snäppet godare än rullsyltan.
Citera
2011-12-17, 20:55
Medlem
seadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henricus
Instämmer, tycker att det låter väldigt gott och har redan bestämt mig för att göra en själv. Om jag bestämmer mig för någon avvikelse gentemot ditt recept så återkommer jag med rapport!

Absolut...vill gärna höra om du kommit på nåt schysst.
Man behöver nog inte låta syltan ligga i salt så länge om man kokar den med ordentligt med salt. Skall nog testa detta då jag snart "vridit" i mig hela skiten redan

mvh
seadog
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in