• 1
  • 2
2011-12-19, 15:37
Medlem
Vissa banker täcker upp 100% om t.ex. föräldrar och liknande har varit bra kunder för banken. Således vet dom om att säkerheten finns där och då kan du få hela beloppet i lån eftersom att dom _VET_ att du kan betala!
Citera
2011-12-21, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Rent spontant kan jag tycka att någon som inte vet ett smack om de ganska fundamentala begreppen bloancolån, topplån och bottenlån inte bör få belåna sin bostad på det sättet som TS vill göra.

TS är din lägenhet inte belånad nu?
Anledningen till att jag inte känner till uttrycken är att jag inte normalt bor i Sverige (livslång utlandsvensk). Jag har hög inkomst men för tillfället inga besparingar. Jag VILL inte köpa, men hyressituation en i Stockholm med regleringar, köer och brist gör att jag inte har något vettigt alternativ. Jag har ingen lägenhet och har just flyttat till Sverige. Jag bor en in företagslägenhet och det är inte tillfredställande. Kan inte hyra under de vansinniga "andrahands" reglerna, därför måste jag överväga att köpa.
Citera
2011-12-22, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnglans
Anledningen till att jag inte känner till uttrycken är att jag inte normalt bor i Sverige (livslång utlandsvensk). Jag har hög inkomst men för tillfället inga besparingar. Jag VILL inte köpa, men hyressituation en i Stockholm med regleringar, köer och brist gör att jag inte har något vettigt alternativ. Jag har ingen lägenhet och har just flyttat till Sverige. Jag bor en in företagslägenhet och det är inte tillfredställande. Kan inte hyra under de vansinniga "andrahands" reglerna, därför måste jag överväga att köpa.

Men du tycker inte att det är läge att boka en tid med en bankman och höra vad som egentligen gäller från en förstahandskälla?

Det går att hitta bostäder att hyra i sthlm och dess närhet. Allt handlar om vilken standard, pris och avstånd från city man kan tänka sig.

Men vad är det för lägenhet som du ska belåna då? Du kan inte bo i den tills du har hittat något du har råd att köpa själ?
Citera
2011-12-22, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Men du tycker inte att det är läge att boka en tid med en bankman och höra vad som egentligen gäller från en förstahandskälla?

För att banktjänstemän inte är opartiska. De har ekonomisk vinning av att sälja eller inte sälja ett lån. De har ingen lust att slösa tid på att upplysa mig om marknadsläget i allmänhet om det inte finns någon vinning. Det enda de kommer att göra är att tala om ifall deras bank kan erbjuda något eller inte. Jag ville kolla med andra först. Det finns en del på FB som vet vad de pratar om och det är dessa jag hoppas på svar från.

Citat:
Men vad är det för lägenhet som du ska belåna då? Du kan inte bo i den tills du har hittat något du har råd att köpa själ?
Var har jag sagt att jag har en lägenhet att belåna? Det har jag inte. Jag säger ju att jag bor i en företagslägenhet. Företaget jag jobbar för äger denna lägenhet, inte jag. Jag äger inte någon lägenhet.

Citat:
Det går att hitta bostäder att hyra i sthlm och dess närhet. Allt handlar om vilken standard, pris och avstånd från city man kan tänka sig.

Jag talar om förstahandskontrakt i Stockholms län. Om detta stämmer så vore jag otroligt tacksam om du kunde ge ett exempel på en sådan lägenhet eller hur man bär sig åt för att hitta den? I Stockholms bostadskö går det i alla fall inte. Alla hyresvärdar hänvisar till den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in