2011-12-16, 15:07
Medlem
Jag r vldigt fascinerad av blod och skulle vilja spara lite blod frn min "vldigt speciella vn" efter ett bloodplay i en liten flaska eller dylikt. Dock skulle jag inte vilja att blodet stelnade utan att det hlls flytande, behver jag blanda blodet med ngot?
Citera
2011-12-16, 15:13
Medlem
KallePaHedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destruktivt
Jag r vldigt fascinerad av blod och skulle vilja spara lite blod frn min "vldigt speciella vn" efter ett bloodplay i en liten flaska eller dylikt. Dock skulle jag inte vilja att blodet stelnade utan att det hlls flytande, behver jag blanda blodet med ngot?

S lnge behllaren r sluten och ingen luft kommer i kontakt med blodet s ska det nog inte vara ngra problem. Ta en liten behllare och fyll den ordentligt bara. Typ ett mindre provrr.
Citera
2011-12-16, 15:16
Medlem
honesttogods avatar
http://lmgtfy.com/?q=hindra+blod+fr%...ra+i+en+flaska
Citera
2011-12-16, 22:54
Medlem
Fluxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallePaHeden
S lnge behllaren r sluten och ingen luft kommer i kontakt med blodet s ska det nog inte vara ngra problem. Ta en liten behllare och fyll den ordentligt bara. Typ ett mindre provrr.
r det s? Har sett att sjukhus brukar ha det i slutna provrr som hela tiden rr sig, har alltid trott att blodet klumpar ihop sig ifall det r stilla fr lnge. Fast nu gller det blodprov det jag tnker p, vet inte hur det gr till vid strre mngder blod.
Citera
2011-12-17, 12:49
Medlem
Razputins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluxus
r det s? Har sett att sjukhus brukar ha det i slutna provrr som hela tiden rr sig, har alltid trott att blodet klumpar ihop sig ifall det r stilla fr lnge. Fast nu gller det blodprov det jag tnker p, vet inte hur det gr till vid strre mngder blod.

Gller inte det bara i brjan nr man ska skilja upp dom olika skikten i blodet? Dom konserverar ju allting olika
Citera
2011-12-17, 13:21
Medlem
Bongomans avatar
Det finns olika frger p rren som har olika egenskaper. Vissa har tillsatsmnen, andra inte. Gemensamt r att alla har vakuum som skyddar blodet mot oxidation. Rtt val av rr r viktigt.

Man har troligen ingen som helst framgng att spara blod och hlla det flytande om det varit i kontakt med luft. Det skulle kanske g om du suger upp genom en nl direkt in i ett rr inifrn en blodpl. Att bara lta det rinna ner i en behllare r dmt att misslyckas. Dessutom punkterar man korken s vakuumet frsvinner med tiden. Blod r en frskvara.
Citera
2011-12-17, 16:42
Medlem
Trinnits avatar
Gemensamt fr rren r framfrallt att de innehller antikoagulanter. Blod som varit i kontakt med luft gr att spara om det innehller en antikoagulant. Kan dock brja lukta, sedimentera och se ckligt ut ganska fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in