2011-12-16, 11:48
Medlem
Studioworkss avatar
Vi säger för diskussionens skull att det finns liv i rymden utanför jorden.
Då borde en livsform som inte är dödlig vara möjlig, eller?
Ett skäl till jordens livs dödlighet är att planeten är "levande" med vulkaner, tektonik osv. vilket gör att evolution är bästa överlevandesättet för livet som sådant, men evolution kräver nya generationer vilket förutsätter dödlighet.
Min tanke är att om liv uppstår på en "död" planet utan aktivitet behövs ingen evolution i vår bemärkelse och därmed ingen dödlighet.
Denna enda livsform får ju inga släktingar utan är sorgligt ensam på sin planet i all evighet.
Vad den behöver är tillgång till vatten eller annan vätska och (troligen) proteiner samt energi från en sol.
En annorlunda utveckling än evolution hade tillochmed kunnat göra den intelligent under dess årmiljarder av levnad.
Är detta möjligt och i så fall hur?
Citera
2011-12-16, 12:00
Medlem
najass avatar
Biologiskt odödliga celler/organismer finns ju. Alltså där mortaliteten är konstant med tiden. De kan ju dock dö av skador eller om essentiella ämnen försvinner. Frågan om evolution hade funnits i en statisk miljö har ju diskuterats länge.

För lite mer bakgrund: http://en.wikipedia.org/wiki/Biological_immortality
Citera
2011-12-16, 12:07
Medlem
Teoretiskt sätt bör det finnas livsformer som kan livnära sig på väte ute i rymden. Hur mycket väte som krävs för att kunna hålla en sådan livsfor är förmodligen svårt att avgöra.
Citera
2011-12-16, 18:42
Medlem
Hur skulle detta liv kunnat utvecklat sig? Är det encelliga organismer du pratar om eller överaliens? Ja det kanske finns odödligt liv i rymden, jag har inte sett något sådant iaf. Inget liv överhuvudtaget utanför jordklotet.
Senast redigerad av Smorkex 2011-12-16 kl. 18:46.
Citera
2011-12-17, 20:56
Medlem
I sådana fall så skulle det väl röra sig om en ganska simpel varelse, t.ex. bakterier eller simpla svampdjur. En livsform som kom från en planet utan några risker för död skulle inte behöva utveckla ett nervsystem, så därför skulle den förmodligen aldrig uppnå någon form av medvetande.
Citera
2012-04-11, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smorkex
Hur skulle detta liv kunnat utvecklat sig? Är det encelliga organismer du pratar om eller överaliens? Ja det kanske finns odödligt liv i rymden, jag har inte sett något sådant iaf. Inget liv överhuvudtaget utanför jordklotet.
Måste denna livsform vara resultatet av att den 'utvecklat' sig? Craig Venter har ju visat att det (typ) går att 'skapa' liv
https://en.wikipedia.org/wiki/Mycoplasma_laboratorium

Har heller aldrig hört talas om liv utanför jorden. Det närmaste är detta.

Låt oss säga att en sådan organism skulle finnas.. Vad skulle den i sådana fall kunna livnära sig på?
Kan själv bara komma på några få 'näringskällor':
1: Materia av något slag, antagligen gas i form av väte (som Olepeter nämnde) eftersom det är den vanligaste gasen i rymden och/eller helium (den näst vanligaste).

2: Vanligt ljus finns lite var stans i universum, alltså skulle det kunna vara en pålitlig födokälla. Däremot finns det desto mindre materia att tillgå.. Men E/(c2)=m trots allt.. Kanske någon relativitetsteoretiker kan fortsätta härifrån?

De nedan, enligt mig, tänkbara näringskällorna är desto mer abstrakta:

3: Bara för att spinna vidare på relativitetsteorin... För att Einstein skulle få sin lilla formel att gå ihop gjorde han ett antal antagande, varav ett var att det fanns något som heter gravitationsvågor. Dessa vågor är det som gör så att massa attraherar massa. Det här är egentligen utom mig, men på något vänster kanske det skulle vara möjligt att utvinna någon typ av energi av dessa vågor? Och därmed kunna utvinna energi nästan vart man än befinner sig?

4: Vanlig massa utgör 4.6% av universums 'innehåll'. Mörk materia utgör 23%. Känns mer sannolikt att en evig organism skulle stöta på sådan massa i högra utsträckning än vanlig massa under alla de millenium den 'svävar' omkring därute.
Det tänkas att att den livnär sig på både och då vanlig massa + mörk materia = ingenting. Vad organismen skulle bestå av är en annan femma. Den skulle inte kunna leva för evigt om den inte kunde komma i kontakt med båda typer av materia.

Resten av universums innehåll består av mörk energi. Ärtligt talat vad jag i inte vad det är för något Kanske om organismen bestod av detta så skulle den kunna interagera med både vanlig och mörk materia?

Och slutligen... Hur skulle den överleva svarta hål? Återigen hoppas jag att mörk energi kan lösa det problemet

(Inser nu efter att jag skrivit inlägget att organismen skall leva på en faktiskt planet.. Hoppas inlägget utgör någon typ av diskussionsunderlag ändå )
Citera
2012-04-29, 21:53
Medlem
har en vän, som visserligen röker förjävla mycket hasch, som en gång påstod att det finns någon slags levande marin organism vars celler föråldras för att sedan återskapas på nytt, dvs en kedja som ger "oändligt" liv. kan detta bekräftas eller avfärdas, för jag lyckas inte googla upp någon källa på skräpet och det har spillt så mycket tankeverksamht vid det här laget för min del.

slemsvampen kan ju för övrigt inte dö med tiden, det enda sättet för slemsvampen att dö är ju sporing eller vad det heter, när den utsöndrar sina sporer. inte något nervsystem där inte men trots allt en levande organism.
Citera
2012-04-30, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klsjnikov
har en vän, som visserligen röker förjävla mycket hasch, som en gång påstod att det finns någon slags levande marin organism vars celler föråldras för att sedan återskapas på nytt, dvs en kedja som ger "oändligt" liv. kan detta bekräftas eller avfärdas, för jag lyckas inte googla upp någon källa på skräpet och det har spillt så mycket tankeverksamht vid det här laget för min del.

slemsvampen kan ju för övrigt inte dö med tiden, det enda sättet för slemsvampen att dö är ju sporing eller vad det heter, när den utsöndrar sina sporer. inte något nervsystem där inte men trots allt en levande organism.

Illustrerad vetenskap skrev om ett gäng maneter som inte åldrades. Tyvärr kan man tydligen inte läsa artikeln på internet.
http://illvet.se/nytt-nummer/valkommen-til-nr-62012
(Djuren skall visa oss vägen till ett långt liv)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in