Citat:
Ursprungligen postat av Smorkex
Hur skulle detta liv kunnat utvecklat sig? Är det encelliga organismer du pratar om eller överaliens? Ja det kanske finns odödligt liv i rymden, jag har inte sett något sådant iaf. Inget liv överhuvudtaget utanför jordklotet.
Måste denna livsform vara resultatet av att den 'utvecklat' sig? Craig Venter har ju visat att det (typ) går att 'skapa' liv
https://en.wikipedia.org/wiki/Mycoplasma_laboratorium
Har heller aldrig hört talas om liv utanför jorden. Det närmaste är
detta.
Låt oss säga att en sådan organism skulle finnas.. Vad skulle den i sådana fall kunna livnära sig på?
Kan själv bara komma på några få 'näringskällor':
1: Materia av något slag, antagligen gas i form av väte (som Olepeter nämnde) eftersom det är den vanligaste gasen i rymden och/eller helium (den näst vanligaste).
2: Vanligt ljus finns lite var stans i universum, alltså skulle det kunna vara en pålitlig födokälla. Däremot finns det desto mindre materia att tillgå.. Men E/(c2)=m trots allt.. Kanske någon relativitetsteoretiker kan fortsätta härifrån?
De nedan, enligt mig, tänkbara näringskällorna är desto mer abstrakta:
3: Bara för att spinna vidare på relativitetsteorin... För att Einstein skulle få sin lilla formel att gå ihop gjorde han ett antal antagande, varav ett var att det fanns något som heter gravitationsvågor. Dessa vågor är det som gör så att massa attraherar massa. Det här är egentligen utom mig, men på något vänster kanske det skulle vara möjligt att utvinna någon typ av energi av dessa vågor? Och därmed kunna utvinna energi nästan vart man än befinner sig?
4: Vanlig massa utgör 4.6% av universums 'innehåll'. Mörk materia utgör 23%. Känns mer sannolikt att en evig organism skulle stöta på sådan massa i högra utsträckning än vanlig massa under alla de millenium den 'svävar' omkring därute.
Det tänkas att att den livnär sig på både och då vanlig massa + mörk materia = ingenting. Vad organismen skulle bestå av är en annan femma. Den skulle inte kunna leva för evigt om den inte kunde komma i kontakt med båda typer av materia.
Resten av universums innehåll består av mörk energi. Ärtligt talat vad jag i inte vad det är för något

Kanske om organismen bestod av detta så skulle den kunna interagera med både vanlig och mörk materia?
Och slutligen... Hur skulle den överleva svarta hål? Återigen hoppas jag att mörk energi kan lösa det problemet
(Inser nu efter att jag skrivit inlägget att organismen skall leva på en faktiskt planet..

Hoppas inlägget utgör någon typ av diskussionsunderlag ändå

)