2011-12-16, 08:56
Medlem
Hallå! jag har en volvo v40 99-

Den har fungerat som en klocka, nydligen bytt batteri med.. men så i morse så bara stendog den.
det var som att någon släckte lyset, allt bara dog, ingen lampa lyste, det gick inte att få liv i den helt enkelt, inget hände när jag vred om nyckeln, inget klickande eller nått. inte ens varningsblinkersen gick att få på.

vad i hela friden kan ha hänt, startmotorn? tändstift? ingen aning har ni?
Citera
2011-12-16, 09:03
Medlem
Pihraijas avatar
Immobilizer? Har du provat att låsa och låsa upp bilden igen?

Bara en snabb tanke
Citera
2011-12-16, 09:07
Medlem
Det går inte ens att låsa bilen med "pipp piiip", ingen ström i hela bilen!
Citera
2011-12-16, 09:16
Medlem
walklikeacats avatar
Hur länge hade bilen stått sedan du sist startade upp den? Har du ingen ström alls så bör du i första hand kolla upp batteriet, med en voltmeter eller en testlampa.
Citera
2011-12-16, 09:22
Medlem
walklikeacats avatar
Om batteriet är OK så tänker jag i första hand på jordfel. Testa då att sätta en startkabel mellan jord på batteriet och jord mot kaross alt motorblock.
Citera
2011-12-16, 09:35
Medlem
Använde den igår-kväll senast, och batteriet är ju helt nytt..
Citera
2011-12-16, 09:36
Medlem
walklikeacats avatar
Om batteriet är helt OK och laddat - vilket utesluter att den drar tjuvström - och det inte är jordfel...så kan det i slutändan vara styrboxen. Jag har ingen erfarenhet av V40 men en god väns Renault uppförde sig på samma vis och efter ett otal felsök så byttes styrboxen ut.
Citera
2011-12-16, 09:37
Medlem
walklikeacats avatar
Kolla ändå av batteriet så att du har ström i det
Citera
2011-12-16, 10:05
Medlem
Recycles avatar
Kanske något styrdon som är trasigt, då måste du antingen åka till en verkstad och radera felkoder, eller om du vet någon som har en universal dator.

Har vart med om bilar där man bara behöver radera felkoden sen går bilen igen.
Citera
2011-12-16, 10:13
Medlem
Visar det sig att du hade soppatorsk går jag och lägger mig igen.

Då ingenting alls sker när du vrider om s borde väl felmontering eller liknande av batteri låta mest logiskt
Citera
2011-12-16, 12:04
Medlem
zorb89s avatar
Men TS förstår inte riktigt ditt inlägg. Dog den efter ett tag eller var den stendöd när du redan kom till bilen?

Föreslår att du mäter batteriet så det verkligen finns ström, testa gör som walklikeacat skrev om du ser att det finns ström. Då är strömmen att utesluta.

Edit: Såg inte att det var en v40 gjord innan -02. Fy fan nu har du problem, elfel i s40/v40 är inte kul. Tändningslåset, styrbox, jordfel, glömt lyset på?, testat hålla i nyckeln i mer än 5 sekunder?(vissa får fördröjning i kyla har jag hört). Kan även fungera senare på dagen utan problem.

Försök kolla om du kan få låna en styrbox av någon när det blir dax att testa den. Konstiga bilar det där.
Senast redigerad av zorb89 2011-12-16 kl. 12:17.
Citera
2011-12-16, 12:25
Medlem
From.Scratchs avatar
Detta påminner när jag hade varit på sjukhuset för en undersökning och när jag kom ut till bilen var den bara stendöd. Jag hade också fjong nytt batteri i bilen. efter mycket om och men i nån timma kom jag fram till att ena kabeln på batteriet inte var åtdragen till fullo och hade hoppat av lie.. skruvade på den igen och bilen funkade kanon.

Så kolla över kablarna till batteriet, sitter dom bra så mät batteriet,

Men dog bilen när du körde eller när du skulle starta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in