Jag är inte mycket för julen, det är mycket ståhej ikring den. Massvis med pengar ska spenderas. Alla ska vara glada och trevliga osv. Släkten skall samlas och man gör i stort sätt samma saker varje år. Inte förstått mig på grejen riktigt och uppskattar inte högtiden något speciellt. Dock tror jag många håller med mig om att maten är nice. Och det är ofta det som gör att det är värt att fira jul. Tvångsäta massa fet mat för att det är tradition helt enkelt. På julbordet finns massvis med rätter man vanligtvis inte äter vid andra tillfällen. Köttbullar (Hemlagade givetvis, köpta är inte alls samma sak), Skinka, Prinskorv, Risgrynsgröt, revben, osv. Samt mycket mer smågrejer som står på bordet. Detta ska självklart serveras med potatis och inget annat!
Jag skiter i julen men när det kommer till min kännedom att man ska dalta med köttbullarna och börjar ifrågasätta julskinkan, då tar jag fan i mig illa vid mig! Det sker en gång per år att man käkar julmiddag och då ska man börja med några jävla alternativa skiträtter som aldrig hört hemma på julbordet och aldrig kommer att göra det heller! Man har fan 364 dagar till på sig på att käka vad fan man vill på ett år, julen skall vara densamma!
Jag är ingen traditionernas man, jag skiter i midsommar, valborg, julen i allmänhet osv men jag blir fan irriterad. Att vissa människor ens tänker tanken att skippa traditionella julerätter på julafton får mig nästan att se rött. Vad sen? Ska vi skita i granen och köra med en tall istället? Det är för mig helt orimligt att Juleskinkan och andra självklara rätter inte står på bordet. Sen om man väljer att servera något annat spelar mindre roll.
Anledningen till min frustration är att jag såklart rest hem över jul och råkar höra farsan och hans subbas planerande av julmaten. Farsan är ett stort fan av julmat men kärringen sitter och drar upp mat som inte ens är svensk och traditionsenlig.
Någon som har liknande berättelser eller känner som jag? Hur hade ni reagerat i detta tillfället? Tycker ni som mig att julmaten är viktig och skall vara densamma varje år?