2011-12-16, 03:07
Medlem
TorstenFlincks avatar
Jag är inte mycket för julen, det är mycket ståhej ikring den. Massvis med pengar ska spenderas. Alla ska vara glada och trevliga osv. Släkten skall samlas och man gör i stort sätt samma saker varje år. Inte förstått mig på grejen riktigt och uppskattar inte högtiden något speciellt. Dock tror jag många håller med mig om att maten är nice. Och det är ofta det som gör att det är värt att fira jul. Tvångsäta massa fet mat för att det är tradition helt enkelt. På julbordet finns massvis med rätter man vanligtvis inte äter vid andra tillfällen. Köttbullar (Hemlagade givetvis, köpta är inte alls samma sak), Skinka, Prinskorv, Risgrynsgröt, revben, osv. Samt mycket mer smågrejer som står på bordet. Detta ska självklart serveras med potatis och inget annat!

Jag skiter i julen men när det kommer till min kännedom att man ska dalta med köttbullarna och börjar ifrågasätta julskinkan, då tar jag fan i mig illa vid mig! Det sker en gång per år att man käkar julmiddag och då ska man börja med några jävla alternativa skiträtter som aldrig hört hemma på julbordet och aldrig kommer att göra det heller! Man har fan 364 dagar till på sig på att käka vad fan man vill på ett år, julen skall vara densamma!

Jag är ingen traditionernas man, jag skiter i midsommar, valborg, julen i allmänhet osv men jag blir fan irriterad. Att vissa människor ens tänker tanken att skippa traditionella julerätter på julafton får mig nästan att se rött. Vad sen? Ska vi skita i granen och köra med en tall istället? Det är för mig helt orimligt att Juleskinkan och andra självklara rätter inte står på bordet. Sen om man väljer att servera något annat spelar mindre roll.

Anledningen till min frustration är att jag såklart rest hem över jul och råkar höra farsan och hans subbas planerande av julmaten. Farsan är ett stort fan av julmat men kärringen sitter och drar upp mat som inte ens är svensk och traditionsenlig.

Någon som har liknande berättelser eller känner som jag? Hur hade ni reagerat i detta tillfället? Tycker ni som mig att julmaten är viktig och skall vara densamma varje år?
Senast redigerad av TorstenFlinck 2011-12-16 kl. 03:10.
Citera
2011-12-16, 03:10
Medlem
acerblazerlols avatar
VAD I HELVETE??? ÄR DU EN RASIST??
nej men seriöst, om dom dissar skina osv så köp egen, blir själv jävligt ond..
Edit: SKINKA*
Senast redigerad av acerblazerlol 2011-12-16 kl. 03:14.
Citera
2011-12-16, 03:17
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Hur jävla traditionsenlig tror du julmaten är egentligen?
Köttbullar, janssons och what not..

Eller kör ni med stekt grishuvud med äpple i truten, lutfisk, sylta och ål?
Citera
2011-12-16, 03:35
Medlem
DelGriffiths avatar
Julmaten är den enda anledningen till att "fira" jul men jag tycker också att folk får "fucka" med sin julmat hur mycket de vill bara de inte hindrar mig från att äta den julmat jag alltid äter.

I ditt fall är det ju bara att du själv fixar den mat du känner att du måste ha om det visar sig att din farsas "subba" har bytt ut den traditionsenliga julmaten mot kycklinggryta.
Citera
2011-12-16, 04:37
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Finns några grejer jag prompt vill ha på bordet och det är:

Skinka
Prinskorv
Köttbullar
senap
vörtbröd
julost
skivekorv
brunkål
revben
rödbetssallad
julmust
sylta

Resten skiter jag i...

Fan, nu blev jag hungrig....
Citera
2011-12-16, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin
Finns några grejer jag prompt vill ha på bordet och det är:

Skinka
Prinskorv
Köttbullar
senap
vörtbröd
julost
skivekorv
brunkål
revben
rödbetssallad
julmust
sylta

Resten skiter jag i...

Fan, nu blev jag hungrig....

bra lista men jag måste lägga till lite grejer
sil
senaps sil
lut fisk
tomte gröt
fan står stilla i huvudet men finns säkert mer, någon som kommer på något? jag blev fan också hungrig synd att man deffar bara
Citera
2011-12-16, 06:08
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonGose
bra lista men jag måste lägga till lite grejer
sil
senaps sil
lut fisk
tomte gröt
fan står stilla i huvudet men finns säkert mer, någon som kommer på något? jag blev fan också hungrig synd att man deffar bara

VIsst fan, glömde ju sillen..
Citera
2011-12-16, 06:17
Medlem
Sereenas avatar
Lägg till den gravade laxen så tror jag listan är ganska komplett
Citera
2011-12-16, 06:47
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin
VIsst fan, glömde ju sillen..

Och ägg. Jul utan hårdkokta ägg, hade inte varit jul. Sill, o ägg på vörtbröd är julens höjdpunkter..
Citera
2011-12-16, 07:09
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Och ägg. Jul utan hårdkokta ägg, hade inte varit jul. Sill, o ägg på vörtbröd är julens höjdpunkter..

Jaaaaa, ägg åsså!
Citera
2011-12-16, 07:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig

Halvera hårdkokta ägg.
Blanda gulan med grädde, majonäs och kaviar och fyll igen hålet.

Lägg på valfri gottis, tex lax, sillbitar, räkor/rom mm
Citera
2011-12-16, 07:38
Medlem
Phrenklies avatar
Om jag ska vara ärlig så tycker jag att julmat är rätt äckligt
Allt är kallt och smaklöst förutom prinskorv och köttbullar typ, men det är ju inte heller så gott eftersom det numera är vardagsmat och bara känns flottigt och billigt på en festmåltid.
Nä, det enda jag äter på julbordet är Janssons och oxtunga...

Men jag håller med dig ändå, ett julbord ska vara ett julbord d.v.s. att alla traditionella maträtter ska finnas på plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in