2011-12-15, 19:13
Medlem
Godkväll Flashback.
Jag och en vän har ytterst småskaligt börjat köpa in biljetter till populära konserter för att senare sälja dem.
Såvitt jag vet så ska detta än så länge vara helt lagligt.

Vad tycker ni idén?
Hur anser ni att man kan utveckla denna affärsidé, vet om att det finns börsnoterade företag som sysslar med detta.
Krävs det att man deklarerar i slutet, observera att vi hittills pratar om våra egna småpengar. Max några tusen åt gången.
Hur får man sina biljetter sålda på bästa sätt?

I denna tråd tycker jag att vi delar tips på evenemang, hjälper varandra med att utveckla det osv.
Jag delar gärna med mig av tips på hur du som privatperson enkelt kan tjäna några tusenlappar i veckan!
OBS moralen med att köpa upp biljetter håller vi utanför.
Senast redigerad av nuxx 2011-12-15 kl. 19:27.
Citera
2011-12-15, 19:16
Medlem
crying.freemans avatar
http://www.biljettnu.se/ är en av många. Finns ett par etablerade företag som är tillförlitliga med ett stort utbud.

Hård konkurrens får ni iallafall.

freeman

Edit: Om det inte framgick tycker jag att det är en dålig idé och att ni bör komma på något bättre som är mer lönsamt, där det inte finns många som säljer EXAKT samma grej.
Citera
2011-12-15, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crying.freeman
http://www.biljettnu.se/ är en av många. Finns ett par etablerade företag som är tillförlitliga med ett stort utbud.

Hård konkurrens får ni iallafall.

freeman

Edit: Om det inte framgick tycker jag att det är en dålig idé och att ni bör komma på något bättre som är mer lönsamt, där det inte finns många som säljer EXAKT samma grej.

Finns kanske inte riktigt stora pengar att tjäna samt, som du säger finns det en hård konkurrens. Men samtidigt finns det uppenbarligen en marknad, folk vill åt biljetterna - det går att tjäna pengar!
Citera
2011-12-17, 23:25
Medlem
EnSvenssons avatar
Denna idé kan fungera helt ok. Det svåra är dock att få tag i biljetter till populära event billigt och i större antal. Jag vet en som gör detta och tjänar äckligt bra med pengar. Dock har han ett program som automatisk reggar biljetter när de släpps.
Citera
2011-12-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSvensson
Denna idé kan fungera helt ok. Det svåra är dock att få tag i biljetter till populära event billigt och i större antal. Jag vet en som gör detta och tjänar äckligt bra med pengar. Dock har han ett program som automatisk reggar biljetter när de släpps.

Oj, lät intressant..brukar vara svårt att få tag på biljetter. Det finns ju dock maxgränser för hur många biljetter man kan köpa. Till exempel max 8st per person, lyckas programmet komma förbi det?
Citera
2012-01-01, 23:59
Medlem
EnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuxx
Oj, lät intressant..brukar vara svårt att få tag på biljetter. Det finns ju dock maxgränser för hur många biljetter man kan köpa. Till exempel max 8st per person, lyckas programmet komma förbi det?

Jag vet inte hur det i detalj fungerar men på något sätt tror jag att han kommer åt mer än 8 biljetter åt gången då han lever på detta.
Citera
2012-01-02, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuxx
Det är väl bara att programmet gör flera beställningar i olika namn. Gärna då ifrån olika IP-adresser också vilket går att läsa med en proxy.
Hur många % påslag på biljettpriset räknar du med på ett ungefär?

I och med att det är olagligt(?) tycker jag att det är en ganska dålig idé. Det håller sällan i längden, speciellt inte om man ska göra det i större skala och outa sig med en hemsida.
Citera
2012-01-04, 10:18
Medlem
Andra-hands biljettförsäljning är riktigt svårt att få att gå runt åtminstonde i en laglig bemärkelse.

För det första finns det ett flertal stora biljett företag där ute som redan gör det. Och att du ska kunna starta en site och konkurerra med utbud är inte troligt. Så i sådana fall behöver du nischa dig.

Sen så skulle jag nog fundera på om det inte är värt att inrikta sig på helhetsupplevelser. För biljetter finns det många som säljer, men inte alla som säljer med resa & hotell osv. som är väldigt vanligt vid fotbollsresor.

Du har visserligen nischat dig ännu mera men kan i stället tjäna mer pengar på kund. Speciellt med tanke på kickbacken du får från hotell osv.

Sen kräver denna typ av företag ett rätt så rejält kassaflöde.

Kopplar du på betalningar till denna tjänst via nätet så kommer betalföretaget att med stor sannolikhet hålla alla pengar för dig tills dess att eventet är genomfört för att skydda sig mot chargebacks & återbetalningar.

Under denna tid måste du fortfarande ha pengar till att köpa hotellnätter, biljetter eller vad det nu är du behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in