2011-12-15, 08:36
Medlem
Gautamas avatar
Heter det EN eller ETT pekoral? Kan pekoral även vara ett adjektiv, typ "Denna text är väldigt pekoral. Han skriver väldigt pekoralt."?
Citera
2011-12-15, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Heter det EN eller ETT pekoral? Kan pekoral även vara ett adjektiv, typ "Denna text är väldigt pekoral. Han skriver väldigt pekoralt."?
"Ordet ”pekoral” (”oavsiktligt löjlig, ofta högstämd, skrift”) kommer av latinets ”pecorale”, substantiverat neutrum av adjektivet ”pecoralis” (”som rör boskapen”) av ”pecus” (genitiv ”pecoris”) för ”boskap, fänad”. Orden ”pecus” och ”fä” har f.ö. samma ursprung. En gammal vardaglig kortform av ”pekoral” är ”pek”. I den akademiska jargongen har den använts minst sedan 1928 och påstås betyda ungefär ”publicerad vetenskaplig artikel”. Huruvida det säger något om den stilistiska nivån på benämnda arbeten eller mer om den nattståndna akademiska humorn (eller bäggedera) lämnar snitsaren åt läsaren att fundera över. Numera kan ordet”pek” dock anses vara en vedertagen akademisk fackterm. Enligt SAOB finns också en gammal användning av ordet ”pekoral” som adjektiv, dels mer eller mindre synonymt med ”pekoralistisk”, dels ungefär i betydelsen ”avsedd för den breda massan (boskapen, fäna)”. För snitsaren, som väl känner sina uppblåsta akademiska pappenheimare, faller därmed den sista pusselbiten på plats."

Källa: http://snitsaren.wordpress.com/76/ som använt SAOB som källa.

Vi hade nyligen en strid om detta på jobbet och därför kom jag ihåg det här.
Citera
2011-12-15, 08:59
Medlem
MeanMEs avatar
En pektoral heter det.

http://www.svenskaakademien.se/svens...natet/ordlista
Senast redigerad av MeanME 2011-12-15 kl. 09:01.
Citera
2011-12-15, 09:02
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
"Ordet ”pekoral” (”oavsiktligt löjlig, ofta högstämd, skrift”) kommer av latinets ”pecorale”, substantiverat neutrum av adjektivet ”pecoralis” (”som rör boskapen”) av ”pecus” (genitiv ”pecoris”) för ”boskap, fänad”. Orden ”pecus” och ”fä” har f.ö. samma ursprung. En gammal vardaglig kortform av ”pekoral” är ”pek”. I den akademiska jargongen har den använts minst sedan 1928 och påstås betyda ungefär ”publicerad vetenskaplig artikel”. Huruvida det säger något om den stilistiska nivån på benämnda arbeten eller mer om den nattståndna akademiska humorn (eller bäggedera) lämnar snitsaren åt läsaren att fundera över. Numera kan ordet”pek” dock anses vara en vedertagen akademisk fackterm. Enligt SAOB finns också en gammal användning av ordet ”pekoral” som adjektiv, dels mer eller mindre synonymt med ”pekoralistisk”, dels ungefär i betydelsen ”avsedd för den breda massan (boskapen, fäna)”. För snitsaren, som väl känner sina uppblåsta akademiska pappenheimare, faller därmed den sista pusselbiten på plats."

Då ställer jag väl frågan en gång till: Heter det EN eller ETT pekoral? Vad ordet betyder visste jag för övrigt redan.
Citera
2011-12-15, 09:13
Medlem
Fickludds avatar
Språkrådet säger:

Citat:
Ordet böjs ett pekoral, pekoralet, pekoraler, de där pekoralerna.

Källa: Språkrådet
Citera
2011-12-15, 09:17
Medlem
MeanMEs avatar
Missade din följdfråga.

Ja det kan det.

Det var ett pektoralt musikstycke.
Det var en pektoral målning.
osv
Citera
2011-12-15, 09:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Språkrådet säger:

Källa: Språkrådet

Lustigt att Svenska akademin säger en sak och språkrådet en annan...
Citera
2011-12-15, 09:51
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Lustigt att Svenska akademin säger en sak och språkrådet en annan...
Det heter ett pekoral, enligt såväl språkrådet som SAOL.

SAOL anger pekoralartad, pekoralistisk och pekoralmässig som adjektivformer.
Citera
2011-12-15, 10:36
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Det heter ett pekoral, enligt såväl språkrådet som SAOL.

SAOL anger pekoralartad, pekoralistisk och pekoralmässig som adjektivformer.

Ahh, dags för mig att skaffa mig glasögon.
tog pektoral s ..... (-)en för att det var en pektoral inte alternativet pektoralen som det avsåg.
Missade bindesträcket.
Ja ja, optikern nästa för mig.
Ber om ursäkt för mitt tillkortakommande.
Citera
2011-12-15, 10:54
Medlem
logitas avatar
Citat:
Ahh, dags för mig att skaffa mig glasögon.
tog pektoral s ..... (-)en för att det var en pektoral inte alternativet pektoralen som det avsåg.

Ja, du behöver verkligen glasögon. Det ord som avhandlas i tråden är pekoral, inte pektoral ...
Citera
2011-12-15, 11:19
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ahh, dags för mig att skaffa mig glasögon. ...
En webbläsare med intelligent zoom är ett alternativ.
Citera
2011-12-16, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson

Sorry, nu har alla andra hunnit svara men ett ska det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in