2011-12-14, 16:00
Medlem
jag bor i ett höghus och undrar om det är möjligt att installera ljudisolering i ett av rummen? om ja, ren gissning, hur mkt kostar det?

rummet är ungefär 4m*3m

jag har problem med att sova när alla skapar ljud runt omkring mig.

Citera
2011-12-14, 16:10
Medlem
S3ONs avatar
Usch! Jag är extremt ljudkänslig när jag ska sova.. Kommer inte få det lätt i lägenhet inte.. -frågan är ju om det finns nån mörk källarvåning någonstans att hyra med tjocka betong-väggar..

Har du testat att googla? Alternativt ringt nån byggfirma? De lär ju veta vilka material som används vid ljudisolering.
Citera
2011-12-14, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Usch! Jag är extremt ljudkänslig när jag ska sova.. Kommer inte få det lätt i lägenhet inte.. -frågan är ju om det finns nån mörk källarvåning någonstans att hyra med tjocka betong-väggar..

Har du testat att googla? Alternativt ringt nån byggfirma? De lär ju veta vilka material som används vid ljudisolering.
jag tror inte du är lika känslig som mig, jag kan höra om en nål faller hos grannen

det är så jobbigt att ha det här problemet

Citera
2011-12-14, 17:24
Medlem
PrimusPiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evreka
jag bor i ett höghus och undrar om det är möjligt att installera ljudisolering i ett av rummen? om ja, ren gissning, hur mkt kostar det?

rummet är ungefär 4m*3m

jag har problem med att sova när alla skapar ljud runt omkring mig.

Klart det är möjligt, regla upp direkt på befintlig vägg med 45x45 regel, isolera och upp med gips. Nya lister, klart. Du bör ju dock kolla med hyresvärden först, om du äger lägenheten är det bara att köra. Eftersom du frågar om en så enkel sak så tror jag att du är ganska dålig på hantverk, kolla med någon lokal snickare.
Citera
2011-12-14, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrimusPilus
Klart det är möjligt, regla upp direkt på befintlig vägg med 45x45 regel, isolera och upp med gips. Nya lister, klart. Du bör ju dock kolla med hyresvärden först, om du äger lägenheten är det bara att köra. Eftersom du frågar om en så enkel sak så tror jag att du är ganska dålig på hantverk, kolla med någon lokal snickare.
hur mkt kostar det ungefär? ren gissning?
Citera
2011-12-14, 19:45
Medlem
Vallemams avatar
Citat:
asså, hur mkt kostar det ungefär?

snackar vi om 10 tusen, 50 tusen?

Beror väl på vad du ska isolera, att regla upp en vägg bredvid den andra, ponera 3 meter och 2,4 meter hög ger väl en materialkostnad på någonstans 1000kr. Det borde du kunna fixa själv, detta försätter väl att du har alla verktyg också.
Citera
2011-12-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vallemam
Beror väl på vad du ska isolera, att regla upp en vägg bredvid den andra, ponera 3 meter och 2,4 meter hög ger väl en materialkostnad på någonstans 1000kr. Det borde du kunna fixa själv, detta försätter väl att du har alla verktyg också.
mannen. jag vet knappt hur man lagar en cyckel...
Citera
2011-12-14, 20:45
Medlem
Vallemams avatar
Citat:
mannen. jag vet knappt hur man lagar en cyckel...

En bra firma borde väl kunna göra det på någon timme, sen blir det ju helt andra priser när ett företag fixar det. Men max 5 tusen/vägg ink. material borde det kosta. Om jag nu inte missar något fundamentalt
Citera
2011-12-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vallemam
En bra firma borde väl kunna göra det på någon timme, sen blir det ju helt andra priser när ett företag fixar det. Men max 5 tusen/vägg ink. material borde det kosta. Om jag nu inte missar något fundamentalt
det blir väl fyra väggar plus tak och golv? 6 väggar?
Citera
2011-12-14, 22:51
Medlem
LågOchLångsams avatar
Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur -> Bostad, hem och trädgård

/mod
Citera
2011-12-15, 04:18
Medlem
Softis...s avatar
Visst kan du isolera väggar, tak och golv, men det känns som att det är den sista utvägen för dig. Dessutom kanske det inte räcker. Kostnaden vet jag inte vad den skulle bli, men om du går till ett byggvaruhus så räknar de snabbt ut den åt dig.

Har du provat öronproppar? Det finns sådana som man liksom klämmer ihop innan man stoppar in dem i öronen, och sedan formar sig öronproppen efter just ditt öra. Det kan kännas lite konstigt till att börja med, men efter ett tag så vänjer man sig om man har tur.

En väns mor, som också är oerhört ljudkänslig, löste sitt sömnproblem med hjälp av öronproppar.

Lycka till! Sömnproblem är ett helvete.
Senast redigerad av Softis... 2011-12-15 kl. 04:23.
Citera
2011-12-15, 08:28
Medlem
Takeshis avatar
Lånare tråden lite,

Bor i hyresrätt och jag skulle vilja ljudisolera toaletten. Då lägenheten är ganska liten kan det bli lite jobbigt för gäster att gå på toa. Kan man på något sätt ljudisolera dörren? Där en helt vanlig trädörr. Jag tänkte om man kanske kunde sätta upp något material längs med kanterna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in