2011-12-14, 14:54
Medlem
Hej!

Jag har på sistone i sjörättsligt sammanhang stött på uttrycket "regress" och "regressa".
Jag undrar kort och gott vad man menar med detta. Ordboken säger "återgång", men i sammanhangen känns det tvivelaktigt.

Är detta ett sjörättsligt betingat fenomen eller används det inom juridik i allmänhet?
Hade varit grymt om någon kunde redogöra detta för mig!

Tack på förhand!
Citera
2011-12-14, 16:40
Medlem
Det brukar i allmänhet syfta på att en motfordran av något slag uppstår. Det kan till exempel avse att du som borgensman blir tvungen att betala ett lån som gäldenären inte själv har lyckats med. Du får då en regressfordran mot gäldenären motsvarande den summa du har betalat för att infria borgensåtagandet (du kan alltså "regressa" mot denne och få tillbaka pengarna). En annan situation är när ett antal personer som är solidariskt (gemensamt) ansvariga för ett skadeståndsbelopp och en av dessa betalar summan i sin helhet. Denne kan då regressa mot de övriga skadeståndsskyldiga för att få tillbaka sina andelar.

Vad det har för betydelse i sjörättsliga sammanhang vet jag inte.
Citera
2011-12-14, 17:50
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Inte en motfordran utan, i princip, samma fordran övertas av någon annan.

Exempel (bortse från rättsliga bedömningar i övrigt). Anders i sin Amazon kör med flit på Bertils blänkande BMW, Anders försäkringsbolag Celsius ersätter Bertil för skadorna på hans BMW. Eftersom det står att i försäkringsvillkoren att "uppsåtlig skada medför ansvar för försäkringstagaren men att ersättning från Celsius utgår till skadelidande" så kan Celsius kräva Anders på pengarna, Celsius betalar Bertil och har sedan möjlighet att kräva Anders på ersättning, Celsius har alltså en regressrätt mot Anders för skadan som han vållat Bertil.

I fallet med båtar (bortse åter igen från övriga rättsliga bedömningar). "Amiral"* Anders har druckit Akvavit och rammar därför "Bankir"** Bertills bättre begagnade bayliner vid bryggan i båstad, Anders huvudman och ägare*** till båten "Anna" Captain Crock AB får ersätta Bertil för de blessyrer den numera bedagade baylinern har behäftats med eftersom Caotain Crock AB har ett redaransvar, Captain Crock kan då söka ersättning för de skador Anders åsamkat Bertil, Captain Crock kan "regressa" mot Anders.

Så regressrätt är alltså situationer där C ersätter en skada som B blivit åsamkad av A, men där C fortfarande kan kräva A på ersättning. Man kan säga att C tar över B:s anspråk på A

* kallad så för sin homosexuella läggning, pompösa sätt, oklanderliga skägg, många könssjukdomar och "fantastiska" sjömanskap

**Namnet kommer sig av hans beundransvärda, brutala och numera buckliga BMW.

*** Alltså redaren i det här fallet.
Senast redigerad av Knutte_Ninja 2011-12-14 kl. 17:55.
Citera
2011-12-14, 20:03
Medlem
OT visserligen, men det var så bra skrivet att det måste berömmas.
Denna typ av pedagogik saknade jag i skolan.
Citera
2011-12-14, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Inte en motfordran utan, i princip, samma fordran övertas av någon annan.

Exempel (bortse från rättsliga bedömningar i övrigt). Anders i sin Amazon kör med flit på Bertils blänkande BMW, Anders försäkringsbolag Celsius ersätter Bertil för skadorna på hans BMW. Eftersom det står att i försäkringsvillkoren att "uppsåtlig skada medför ansvar för försäkringstagaren men att ersättning från Celsius utgår till skadelidande" så kan Celsius kräva Anders på pengarna, Celsius betalar Bertil och har sedan möjlighet att kräva Anders på ersättning, Celsius har alltså en regressrätt mot Anders för skadan som han vållat Bertil.

I fallet med båtar (bortse åter igen från övriga rättsliga bedömningar). "Amiral"* Anders har druckit Akvavit och rammar därför "Bankir"** Bertills bättre begagnade bayliner vid bryggan i båstad, Anders huvudman och ägare*** till båten "Anna" Captain Crock AB får ersätta Bertil för de blessyrer den numera bedagade baylinern har behäftats med eftersom Caotain Crock AB har ett redaransvar, Captain Crock kan då söka ersättning för de skador Anders åsamkat Bertil, Captain Crock kan "regressa" mot Anders.

Så regressrätt är alltså situationer där C ersätter en skada som B blivit åsamkad av A, men där C fortfarande kan kräva A på ersättning. Man kan säga att C tar över B:s anspråk på A

* kallad så för sin homosexuella läggning, pompösa sätt, oklanderliga skägg, många könssjukdomar och "fantastiska" sjömanskap

**Namnet kommer sig av hans beundransvärda, brutala och numera buckliga BMW.

*** Alltså redaren i det här fallet.

Tack så hemskt mycket för svaret. Bland det mest givande svaren jag fått här på FB någonsin. Vad regressrätt innebär kommer jag troligtvis aldrig glömma bort nu ^^
Citera
2011-12-14, 20:46
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Tack för berömmet, extra stolt över att Anders var kapten på "båten Anna" Tyckte ni det var roligt så får ni gärna använda exemplet, citera fritt utan att använda källa och svina bäst fan ni vill med det. Jag avsäger mig alla ekonomiska och ideella anspråk på "verket" i fråga.

Nu skrev jag en sak lite otydligt såg jag faktiskt, Det C söker ersättning för från A är ju egentligen de utgifter C har haft för att ersätta B. Nu spelar det inte i sak någon roll utan poängen är fortfarande att det är "som om" C klev ner i B: skor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in