2011-12-14, 10:48
Medlem
Jag säljer en produkt (mjuk- och hårdvara) som jag själv utvecklat.
Den säljs både i Sverige samt utomlands.
Produkten används tillsammans med den typ av videokameror som kallas DV-kameror.
Kunderna har hittills fått köpa kameror ( i den mån dom inte redan har dom) själva på mina rekommendationer rörande fabrikat/typ.

Nu är det så att DV-kameror i princip (nästan) har "dött ut".

Det finns dock fortfarande ett gott utbud av beg. kameror på Blocket, EBay etc.
Antag att jag hjälper kunder att köpa in kameror och levererar med produkten (mot min självkostnad för inköp), kan jag säkert friskriva mig från garantiåtagande för kameran?
Eller finns det någon "generalklausul" som innebär att jag inte kommer undan garantin??
Jag driver rörelsen som enskild firma med F-skatt och allt "enligt boken"...

/T
Citera
2011-12-14, 10:54
Medlem
Orzions avatar
Garanti är något som frivilligt lämnas av t.ex. tillverkaren så jag förstår inte riktigt din fråga. Konsumentköplagen kommer däremot gälla för köpen eftersom att du är näringsidkare och de är konsumenter. Det innebär t.ex. att under 6 månader kommer något som liknar en garanti finnas och det kan du vad jag vet inte komma runt.
Citera
2011-12-14, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Garanti är något som frivilligt lämnas av t.ex. tillverkaren så jag förstår inte riktigt din fråga. Konsumentköplagen kommer däremot gälla för köpen eftersom att du är näringsidkare och de är konsumenter. Det innebär t.ex. att under 6 månader kommer något som liknar en garanti finnas och det kan du vad jag vet inte komma runt.

Jag levererar normalt programvara samt viss specialbyggd hårdvara.
Detta lämnar jag givetvis garanti på.

PC samt videokamera har kunderna hittills köpt själva.

*Om* jag köper in beg. kameror och säljer vidare så är jag ju inte "tillverkare", men lagen kanske ser det så...
Aktuellt just nu är en affär utomlands (inom EU), och jag vet inte om det finns någon EU-övergipande "konsumentköplag" eller motsvarande.
Köparen är inte en privatperson, utan en i mottagarlandet VAT-registrerad juridisk person.

/T
Citera
2011-12-14, 11:23
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jag levererar normalt programvara samt viss specialbyggd hårdvara.
Detta lämnar jag givetvis garanti på.

PC samt videokamera har kunderna hittills köpt själva.

*Om* jag köper in beg. kameror och säljer vidare så är jag ju inte "tillverkare", men lagen kanske ser det så...
Aktuellt just nu är en affär utomlands (inom EU), och jag vet inte om det finns någon EU-övergipande "konsumentköplag" eller motsvarande.
Köparen är inte en privatperson, utan en i mottagarlandet VAT-registrerad juridisk person.

/T
Garanti är som sagt något som lämnas frivilligt av tillverkaren eller säljaren. Jag är långt ifrån något expert på detta. Men rimligtvis borde problemet kunnat lösas genom att du helt enkelt inte lämnar någon garanti. Är det inte ens ett konsumentförhållande det handlar om dvs om du säljer till andra företag och inte konsumenter borde du utan problem kunna friskriva dig ifrån det mesta, så länge det inte anses oskäligt. Som huvudregel kan du aldrig friskriva dig ifrån din egen grova vårdslöshet eller vållande (du kan t.ex. inte friskriva dig ifrån ansvar med giltig verkan om du levererar kamerorna genom att kasta ut dem ifrån ett flygplan ). Annars ser jag inga direkta problem i det här fallet, internationella regler brukar inte ha tvingande verkan för företag som säljer till varandra, så det lär bara vara att friskriva sig ifrån det du vill friskriva dig ifrån förutsatt som sagt att köparen är näringsidkare. Men mina kunskaper är som sagt väldigt begränsade i ämnet så lita inte allt för mycket på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in