• 3
  • 4
2011-12-14, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck

Om en svensk med bra amerikanskt uttal åker på semester till USA och där av dem flesta uppfattas som amerikan, slutar han vara svensk då och blir amerikan istället?

Enligt ditt resonemang så är du en fullständig jubelidiot, vilket jag iofs inte tvivlar på.
Uppfattas du som en amerikan så är du en amerikan för de som uppfattar dig som en amerikan, tills du får dem att ändra uppfattning...

Personligen tror jag inte att någon svensk skulle sträva efter att få bli kallad amerikan. Och personligen tycker jag att man inte ändrar nationalitet bara för att man flyttar och skaffar medborgarskap i ett annat land.

Att ta väldigt grova exempel så bokstavligt säger mer om dig än om mig.
Citera
2011-12-14, 17:59
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borgarbracka
Och du tycker att man är det andra ser en som? Eller vad är det du försöker säga? Medborgarskapet är ett (tämligen) enkelt sätt att se vilka rättigheter samt skyldigheter en person har. Men du tycker att man ska gå efter vad andra anser? Och vilka är de andra? Vem definierar dem och ger dem tolkningsföreträde? Jag hänger inte med i svängarna här.

Och du svarade inte på frågan. Om en person föds i USA (jus soli) av svenska föräldrar som tillfälligt arbetar där så är det PI att kalla det nyfödda barnet svenskt?
Nä men det är PI att säga att en somalier med svenskt medborgarskap inte är svensk, vilket jag anser.
Svensk är inget man kan bli, det är något man föds som vare sig man vill eller inte.
För mig är etnicitet och nationalitet starkt förknippade, så om du är född i sverige och bott i sverige hela ditt liv och talar felfri svenska men har fel föräldrar, så kommer du aldrig att ses som svensk i mina ögon.
Citera
2011-12-14, 18:13
Medlem
Ett scenario till TS:

Kalle Jakobsson är som till Lennart och Eva Jakobsson, de bor i en mellanstor svensk stad. Lennart jobbar i en fotobutik och Eva är undersköterska jobbandes inom äldreomsorgen. Kalle läser tredje året på samhällsvetenskapliga linjen och kommer förmodligen att läsa vidare på universitet efter gymnasiets slut, till vad har han inte bestämt än. Helst av allt vill Kalle ut och resa i ett år eller två för att uppleva annat än sin hemstad innan han sätter sig i skolbänken igen. Ja, Kalle och resten av familjen Jakobsson är verkligen sinnebilden för den typiske medelsvensson. En sak skiljer dock Kalle från många andra av hans vänner, han är svart som natten. Kalle är nämligen adopterad från Uganda, men hans yttre är dock det enda som skiljer honom från andra svenskar i hans ålder, inombords bär han på precis samma typ av drömmar, förhoppningar, farhågor och rädslor som alla andra.

När Kalle går på stan så går det dock inte att komma ifrån det faktum att många av de medmänniskor han passerar medvetet eller undermedvetet reflekterar över honom som utlänning, neger, bidrags/jobbtjuv, automatiskt kriminell eller dylikt. Vissa reflekterar över honom på mer positiva sätt, som något exotiskt och spännande, något berikande i vår kultur. Vissa reflekterar inte på annat sätt än att de helt enkelt passerar en annan medmänniska, men få eller kanske inga skulle tänka att de just passerat en "svensk".

Ingen skulle alltså tänka på Kalle Jakobsson som en typisk svensk trots att det är precis vad han är. Innebär det alltså enligt TS tänkesätt att Kalle inte är svensk?
Citera
2011-12-14, 18:21
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ketamine
För att alla som är svenska medborgare ses som svenskar av PK-folket...

vilka är "PK-folket" och hur skiljer du dig från dessa människor? va har pk-folket med saken att göra föresten?

va är meningen med din trådstart?
Citera
2011-12-14, 18:36
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Ett scenario till TS:

Kalle Jakobsson är som till Lennart och Eva Jakobsson, de bor i en mellanstor svensk stad. Lennart jobbar i en fotobutik och Eva är undersköterska jobbandes inom äldreomsorgen. Kalle läser tredje året på samhällsvetenskapliga linjen och kommer förmodligen att läsa vidare på universitet efter gymnasiets slut, till vad har han inte bestämt än. Helst av allt vill Kalle ut och resa i ett år eller två för att uppleva annat än sin hemstad innan han sätter sig i skolbänken igen. Ja, Kalle och resten av familjen Jakobsson är verkligen sinnebilden för den typiske medelsvensson. En sak skiljer dock Kalle från många andra av hans vänner, han är svart som natten. Kalle är nämligen adopterad från Uganda, men hans yttre är dock det enda som skiljer honom från andra svenskar i hans ålder, inombords bär han på precis samma typ av drömmar, förhoppningar, farhågor och rädslor som alla andra.

När Kalle går på stan så går det dock inte att komma ifrån det faktum att många av de medmänniskor han passerar medvetet eller undermedvetet reflekterar över honom som utlänning, neger, bidrags/jobbtjuv, automatiskt kriminell eller dylikt. Vissa reflekterar över honom på mer positiva sätt, som något exotiskt och spännande, något berikande i vår kultur. Vissa reflekterar inte på annat sätt än att de helt enkelt passerar en annan medmänniska, men få eller kanske inga skulle tänka att de just passerat en "svensk".

Ingen skulle alltså tänka på Kalle Jakobsson som en typisk svensk trots att det är precis vad han är. Innebär det alltså enligt TS tänkesätt att Kalle inte är svensk?
Nu är inte jag TS men enligt mig är han inte svensk, han är från ugandier.
Citera
2011-12-14, 18:43
Moderator
impieteers avatar
Censur och yttrandefrihet --> Filosofi
/ Mod
Citera
2011-12-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Ett scenario till TS:

Jag säger att Kalle inte ÄR svensk, jag säger att han är Ugandier som kanske känner mer tillhörighet till Sverige än till Uganda. Jag kallar dock folk som reflekterar över honom som bidragstjuv, kriminell eller dylikt för rasist och jag kallar den som ser på honom som något exotiskt och spännande är ignorant.

Han är en utlänning och neger. MEN JAG TYCKER INTE ATT DET ÄR NÅGOT FEL MED DET!!
Citera
2011-12-14, 19:04
Medlem
Telefonladdares avatar
Det är väl bara att välja den som ser/låter mest svensk i sitt tycke? Eller har jag missat något...?
Citera
2011-12-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ketamine
Du är precis det andra tycker att du är, har du ett jobb som läkare så tycker andra att du är läkare, vilket innebär att du är läkare. Tycker andra att du är efterbliven så är du efterbliven och det är ganska efterblivet att säga att du är något annat.

Alla upplever sina egna åsikter som sanning, det spelar ingen roll vad du tycker, tror eller tycker dig veta om dig själv, om du är något i alla andras ögon så är du det till motbevisat.

HAR JAG FEL?

Var vänlig läs och svara teoretiskt på följande frågor

FRÅGA 1

Om du placerar 10 olika personer med olika nationalitet och hudfärg (från kolsvart till kritvit) på rad och ber en person peka ut personen som är svensk och rätt svar belönas med 1 miljon. vad skulle du svarat och vad tror du den normala personen skulle svarat? (om man behöver pengarna)

FRÅGA 2

Du får lyssna på 10 olika personer med olika nationalitet och du får bara höra dem tala. Deras förmåga att prata svenska varierar kraftigt från att knappt kunna uttala alls med kraftig brytning till perfekt svenska. Du skall gissa vem som är svensk! vad skulle du svarat och vad tror du den normala personen skulle svarat? (om man behöver pengarna)

Ditt påstående är irrelevant till frågorna, om jag tycker att du är dum i huvudet, är du det då?
Det är en jävla skillnad på fakta och en åsikt/tycke.

En åsikt är ofta baserad på ett faktum, men det kan inte alltid vara det.
Senast redigerad av joer.hogan 2011-12-14 kl. 21:24.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in