2011-12-13, 23:45
Medlem
canterburys avatar
Har en passat r36. Stor sexa utan turbo 300 hk. Funderar på att plocka bort de sista ljuddämparna för att locka fram lite mer muller ur sexan, verkar som vissa tycker de ger mer andra mindre effekt. Kan förstå på en turbo motor men hur är det med en sugis`? O är det i så fall värt det?

Kollade dämpare baktill, men 12000 e ganska mycket för en sportljuddämpare som inte låter mycket mindre än att köra utan (efter att lyssnat på tuben)
Citera
2011-12-15, 00:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canterbury
Har en passat r36. Stor sexa utan turbo 300 hk. Funderar på att plocka bort de sista ljuddämparna för att locka fram lite mer muller ur sexan, verkar som vissa tycker de ger mer andra mindre effekt. Kan förstå på en turbo motor men hur är det med en sugis`? O är det i så fall värt det?

Kollade dämpare baktill, men 12000 e ganska mycket för en sportljuddämpare som inte låter mycket mindre än att köra utan (efter att lyssnat på tuben)

Förmodligen placebo-effekt. Det "låter" som mer effekt.

Mottryck är mig veterligen endast av ondo då man vill maximera effekten, frågan är hur mycket mottryck du har, tror knappast det är en begränsande faktor för dig.
Citera
2011-12-16, 11:59
Medlem
canterburys avatar
ja jag tror också på mer flöde... sugisen behöver ju bara göra sig av med skiten så att säga
Citera
2011-12-16, 13:09
Medlem
Det är jätteviktigt med rätt mottryck i en sugmotor.
Dom SKA ha mottryck för att jobba optimalt.
Man ska tex ha lite mindre dimention på avgassystemet längre bak då gaserna har svaltat lite och därför har mindre volym då gaser expanderar av värme.

Men det är en hel vetenskap att bygga avgas till en sugmotor, turbomotor kan man i stort sett ha 4" efter turbon rakt ut bakom framhjulet.
Citera
2011-12-16, 17:00
Medlem
canterburys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henke190
Man ska tex ha lite mindre dimention på avgassystemet längre bak då gaserna har svaltat lite och därför har mindre volym då gaser expanderar av värme.

Men det är en hel vetenskap att bygga avgas till en sugmotor, turbomotor kan man i stort sett ha 4" efter turbon rakt ut bakom framhjulet.

varför är det så svårt att få fram ett vettigt svar? Finns det inga siffror på detta? Så att man en gång för alla kan vederlägga att så här är det?
Citera
2011-12-18, 00:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Skitsnack.

Avgasmottryck innebär större pumpförluster och ökar inte effekten.

Eller har grabbarna som bygger F1-motorer missat något?
http://www.bmwblog.com/wp-content/uploads/BMW-F1-P86-V8.jpg

Varför det är så här är helt enkelt för att tryckskillnaden över motorn (insug vs avgas) antingen bidrar med effekt eller skäl effekt.

Pumpförluster kallas den nedre "slingan" i ett PV-diagram.
Ju större tryckskillnaden är mellan avgas och insug desto mer pumparbete måste motorn utföra.
http://www.auto-ware.com/combust_bytes/pv.gif
Citera
2011-12-18, 06:54
Medlem
Citat:

Du har rätt, men bara i den allra första meningen som jag fetstilat.

Benar man i det så är det viktigt att avgassystemet har RÄTT mottryck till AKTUELL motors förutsättningar vad gäller flöden kammar m.m. m.m. För mycket eller för litet mottryck kan ge negativa effekter på allt från emissioner ljudnivåer effekt m.m.

Men, är målet att ta ut max effekt ur en motor så är grundregeln att man önskar få till en motor med minst möjligt mottryck i avgassystemet. Man kör då ofta bara sätt ut så fritt som möjligt och ser då till att motorn i övrigt är anpassad till ett så fritt avgassystem för att få maximal gasväxling i motorn, men får då också räkna med att motorn då får ett smalt varvtalsområde där den går som bäst och att den blir väldigt klen utanför dessa områden.

Dr Tinnitus
Citera
2011-12-18, 20:21
Medlem
canterburys avatar
Så:

Vi ska alltså befästa att avgassystem i all enkelhet KRÄVER mottryck? För det är negativt att inte ha någonting alls?
Citera
2011-12-18, 21:17
Medlem
Jag läste lite i: http://www.zatzy.com/teknik/187880-varfoer-mottryck-avgas-pa-sugmotor.html Där säger saabjohan: När det gäller övriga avgassystemet så gäller i princip ju större ju bättre, sedan kommer det inte att ge vinster efter en viss nivå. Strömningsmotståndet (som ger upphov till trycket) beror på diametern (ju mindre diameter ju mindre turbulens och mindre strömningsmotstånd), flödets hastighet (ju lägre ju mindre motståns) och rörens ytfinhet samt motstånd för böjar.

Så det gäller att hitta en perfekt balans för specen på just sin motor. Som jag sa i mitt förra inlägg.

(jag är medlem på zatzy och saabjohan brukar dominera trådarna med sin kunskap! :P)
Citera
2011-12-18, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canterbury
Så:

Vi ska alltså befästa att avgassystem i all enkelhet KRÄVER mottryck? För det är negativt att inte ha någonting alls?

Nej, det blir inte riktigt rätt...

Läs om mitt tidigare inlägg.

Dr Tinnitus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in