2005-01-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mi:ne
Det där var en oxymoron om jag någonsin sett någon =)

Mitt förslag: bygg tables. Tables är din vän.
----
Skit i räven, sjung en Opera
Jag avskyr tables. Förra gången jag försökte med tables såg det ut som ett IKEA-bygge där hälften av delarna fattades. Eller nåt. Men varför ska jag inte använda mig av css då? "Alla" säger ju att man ska göra det. Det var det jag fick höra förra gången, när jag använde tables. Lite svårt att veta vad som är "rätt" när alla säger olika saker...
Citera
2005-01-10, 20:50
Medlem
xatrixs avatar
Om man ska vara riktigt petig, så ska tabeller användas för att presentera data i tabellform. Inte designa hela webbsidor med. Allt som kan göra med tabeller kan göras så mycket bättre med div/floats och css.
Man ska avskilja design från innehåll genom att använda xhtml till innehållet och css för att sköta presentationen/designen av innehållet.
Citera
2005-01-10, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Hmm...det enda jag hittar är Visa --> Källkod. Någon "visa css" ser jag inte...

Aha... Glömde att alla inte har firefox och "web developer tools" extensionen.
Citera
2005-01-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Aha... Glömde att alla inte har firefox och "web developer tools" extensionen.
Aha! Men den går väl att ladda ner? *letar*
Citera
2005-01-10, 20:58
Medlem
Underbart! Nu har jag en anledning att börja använda Firefox.
Citera
2005-01-10, 21:00
Medlem
mi:nes avatar
Citat:
Jag avskyr tables. Förra gången jag försökte med tables såg det ut som ett IKEA-bygge där hälften av delarna fattades. Eller nåt. Men varför ska jag inte använda mig av css då? "Alla" säger ju att man ska göra det. Det var det jag fick höra förra gången, när jag använde tables. Lite svårt att veta vad som är "rätt" när alla säger olika saker...
Säger inte att du ska låta bli css. Jag säger att du inte ska bygga layouten på css utan tables. Sedan får css se över färger, typsnitt, textstorlek och liknande.
Tables använder man bara för att få sakerna på plats.
Citera
2005-01-10, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xatrix
Allt som kan göra med tabeller kan göras så mycket bättre med div/floats och css.
*EEEEERRRR* Man skall undvika div så mycket som möjligt, för sådant som hände med Caines sida kan uppstå pga läsare.
Citera
2005-01-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mi:ne
*EEEEERRRR* Man skall undvika div så mycket som möjligt, för sådant som hände med Caines sida kan uppstå pga läsare.
Jo, men om man låser bredden till antal pixlar så ska det väl funka med alla browser som stöder css? Och har man en browser som inte gör det så får man skylla sig själv.
Citera
2005-01-10, 21:54
Bannlyst
Håller man sig till pixlar, så blir det inga problem. Dock så får man vara noga med att kolla så sidorna ser likadana ut i IE och andra läsare. IE är känt för sina buggar iofs... Visar ibland för många pixlar...

Tabeller är historia...
Citera
2005-01-10, 21:59
Medlem
Jag får det inte att funka. Trots att jag ändrar bredden till pixlar i css-filen. *grrrrr* Kolumnbredden ändras ändå efter fönstrets storlek.

*fortsätter leta i koden*
Citera
2005-01-10, 22:24
Medlem
oGGos avatar
detta var nog bland det mest pundigt skriva html & css dokument jag sett.
Riktigt rörigt olch svårt att editera.

Jag håller dock på att försöka hitta det exakta felet, återkommer om jag lyckas.
Citera
2005-01-10, 22:28
Medlem
Citat:
Jo, men om man låser bredden till antal pixlar så ska det väl funka med alla browser som stöder css? Och har man en browser som inte gör det så får man skylla sig själv.
Det är oftast fixed size, precise pixels och absolute position som ställer till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in