2011-12-13, 21:00
Medlem
Hej!
Nu är det så att det är inte jag som är den drabbade utan det är min vän (som inte har FB-konto) och som bad mig framför frågan.

Såhär skrev han i mailet han skickade mig:

Citat:
Kan du skriva följande text på flashbacks hemsida åt mig under arbeteflik eller liknande?
Behöver veta svaret på detta. Hoppas du kan hjälpa mig.

texten är..

Får jag som arbetsgivare ersättningen (arbetsgivaravgiften x 2) från arbetsförmedlingen
för min anställde i nystartsjobb under de 2 veckor jag stänger för renovering?
Min anställde kommer vara ledig av mig utan lön dessa veckor.

Bakgrunden är att hans flickvän (som inte är ifrån Sverige) har nyss fått jobb på ett ställe (via nystartsjobb) och nu har det tydligen uppstått ett frågetecken som de vill ha svar på.

edit: Ni får ursäkta om tråden är malplacerad men jag är inte säker på om den ska vara här i Juridikforumet eller i Arbetsliv&Arbetsmarknad-sektionen.
Citera
2011-12-13, 23:08
Medlem
Nej, Så vitt jag vet så får arbetsgivaren bara nystartsbidrag för den lön som betalas ut. Så får arbetstagaren ingen lön under två veckor så får arbetsgivaren inte heller något bidrag för dessa två veckor.
Citera
2011-12-14, 11:40
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirandir
Nej, Så vitt jag vet så får arbetsgivaren bara nystartsbidrag för den lön som betalas ut. Så får arbetstagaren ingen lön under två veckor så får arbetsgivaren inte heller något bidrag för dessa två veckor.

Inte bara så vitt du vet. Det är faktiskt så som du skriver. I övrigt undrar jag inte om den berörda arbetsgivaren borde gå i en kurs i lönehantering samt bokföring. För med tanke på frågeställningen så saknas det något i kunskapsväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in