2011-12-13, 16:29
Medlem
Anläggare: Skulle ni hellre varit snickare? Om så, förklara varför.
Snickare: Skulle ni hellre varit anläggare? Om så, förklara varför.

Jag står inför ett svårt val. Jag vill nämligen utbilda mig till något av dessa. Jag skulle helst vilja vara snickare men är lite skeptisk.

Håller man på med mycket matte? För matte är inte mitt ämne direkt men jag har inga problem om det är typ plus, minus eller gånger.
Citera
2011-12-13, 16:35
Medlem
Dopelines avatar
Nu är jag förvisso elektriker, men jag hade alla dagar i veckan blivit snickare.
Möjligheterna till svartjobb är ju helt enorma!
Dessutom är du året om utomhus som anläggare, det kan bli rätt tufft i längden.
Citera
2011-12-13, 16:51
Medlem
Adtollos avatar
Anläggare, tveklöst. Enorm variation och dessutom skriker arbetsgivare efter duktiga anläggare. Du kan jobba med allt från bygga nya motorvägar till lägga sten.

Ska du bli snickare så ska du definitivt inte bli servicesnickare. Inte så kul att byta en gipsskiva hos gnälliga tant Agda! Att jobba inom entreprenad är i sådana fall roligare, fast arbetsklimatet är brutalt mycket hårdare. Håller du inte tempot eller måttet så reflekteras det i lönekuvertet då nästan alla har prestationsbaserad lön, det är framförallt inte bara din lön du sänker utan du tar med dig hela arbetslaget.
Citera
2011-12-13, 16:56
Medlem
osscis avatar
Jag är snickare och trivs väldigt bra med det.
Men nu tänkte jag låna tråden lite å fråga om någon här inne vet om det finns snickarjobb någonstans i sverige.
Är uppsagd och får gå hem nästa vecka.
Har ringt runt men samma svar överallt.
Citera
2011-12-13, 17:07
Medlem
Chilla-Galets avatar
Som någon tidigare sa så jobbar ju anläggare ute året om och tro mig det är inte roligt nu när minusgraderna smyger sig på. Är själv snickare och trivs med det.
Citera
2011-12-13, 18:22
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Vill du bli grovis, armerare, markarbetare?
Citera
2011-12-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adtollo
Anläggare, tveklöst. Enorm variation och dessutom skriker arbetsgivare efter duktiga anläggare. Du kan jobba med allt från bygga nya motorvägar till lägga sten.

Ska du bli snickare så ska du definitivt inte bli servicesnickare. Inte så kul att byta en gipsskiva hos gnälliga tant Agda! Att jobba inom entreprenad är i sådana fall roligare, fast arbetsklimatet är brutalt mycket hårdare. Håller du inte tempot eller måttet så reflekteras det i lönekuvertet då nästan alla har prestationsbaserad lön, det är framförallt inte bara din lön du sänker utan du tar med dig hela arbetslaget.

Är du inom branschen? Har aldrig hört talas om nån byggfirma som kör med prestationsbaserad lön.
Citera
2011-12-13, 22:41
Medlem
Adtollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wild_Child
Är du inom branschen? Har aldrig hört talas om nån byggfirma som kör med prestationsbaserad lön.

Ja.

De flesta yrkesmän på entreprenad har ackordslön. Ackordslönen regleras efter en lista, hur stor regleringen är beror på hur entreprenaden fortgår. Tro inte att en snickare kan tjäna 180-190 kr per timme utan att lägga manken till.
Citera
2011-12-14, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Vill du bli grovis, armerare, markarbetare?
Helst markarbetare men skulle kanske kunna tänka mig jobba som armerare, bara kanske. Vet ej vad en grovis gör för någe.
Citera
2011-12-14, 20:09
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wild_Child
Va fan är du dum. Skuttfirmor har dåliga löner men JM, NCC, Skanska, Peab mm.. har ackords/ resultatlön 200 +/- kr/h
Citera
2011-12-15, 17:53
Medlem
aoos avatar
Utbildade mig själv till snickare, men valde att jobba som anläggare istället. Tyckte att det var mer omväxling helt enkelt. Har också haft tur och fått köra mycket maskin utan att ha några förarbevis, och det gör det ju klart roligare..
Citera
2011-12-24, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adtollo
Ja.

De flesta yrkesmän på entreprenad har ackordslön. Ackordslönen regleras efter en lista, hur stor regleringen är beror på hur entreprenaden fortgår. Tro inte att en snickare kan tjäna 180-190 kr per timme utan att lägga manken till.

Jasså? Skumt jag tjänar 181kr/tim(ej ackord) och jag skulle kunna gå å maska hela dagarna om jag ville
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in