2011-12-13, 16:10
Medlem
_______________________________________________ NB: You can't subscibe/unsubscibe to Stud mailing list. Stud mailing list is generated from the LADOK database.

hmmm jag har för mig att ett mail som spammas ut MÅSTE ha en unsubscribe i mailet? Har jag fel? Enligt lag om spam alltså.
Citera
2011-12-13, 20:27
Medlem
Protons avatar
ÖDIT -> Juridik /Mod
Citera
2011-12-13, 20:31
Medlem
Iveccs avatar
Lag om spam.

Du menar väl marknadsföringslagens 13§:

En näringsidkare får vid marknadsföring till en fysisk person använda elektronisk post, telefax eller sådana uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för individuell kommunikation som inte betjänas av någon enskild, bara om den fysiska personen har samtyckt till det på förhand.

Har näringsidkaren fått den fysiska personens uppgifter om elektronisk adress för elektronisk post i samband med försäljning av en produkt till personen, gäller inte kravet på samtycke enligt första stycket, om
1. 1. den fysiska personen inte motsatt sig att uppgiften om elektronisk adress används i marknadsföringssyfte med användande av elektronisk post,
2. 2. marknadsföringen avser näringsidkarens egna, likartade produkter och
3. 3. den fysiska personen klart och tydligt ges möjlighet att kostnadsfritt och enkelt motsätta sig att uppgiften används i marknadsföringssyfte när den samlas in och vid varje följande
marknadsföringsmeddelande. Lag (2004:103).

13 c § Vid marknadsföring med elektronisk post skall meddelandet alltid innehålla en giltig adress till vilken mottagaren kan sända en begäran om att marknadsföringen skall upphöra. Detta gäller även vid marknadsföring till en juridisk person. Lag (2004:103).

Ladokbrev är ju inte reklam dock, har du kuggat någon kurs måntro?
Senast redigerad av Ivecc 2011-12-13 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in