2011-12-13, 10:15
Medlem
Blivit tagen för brott mot knivlagen, ofredande vid två fall och hot mot tjänsteman.
Tänker undvika rättegång för slippa pröjsa horungarna pengar. Om jag då hoppar skriva på delgivningen för rättegången, hur länge måste jag hålla mig undan?
Citera
2011-12-13, 10:26
Medlem
Brottsbalken kap 35
1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom

1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.

Innefattar en handling flera brott, må utan hinder av vad nu sagts påföljd ådömas för alla brotten, så länge påföljd kan ådömas för något av dem.

Preskriptionstid för mord, folkrättsbrott, terroristbrott o liknande är dock slopad sedan 1:a juli 2010.

Angående påföljdsrisken hänvisar jag till separat tråd om detta, men minst två år är det du ska "hålla dig undan". Vem är horungen nu?
Citera
2011-12-13, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Brottsbalken kap 35
1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom

1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.

Innefattar en handling flera brott, må utan hinder av vad nu sagts påföljd ådömas för alla brotten, så länge påföljd kan ådömas för något av dem.

Preskriptionstid för mord, folkrättsbrott, terroristbrott o liknande är dock slopad sedan 1:a juli 2010.

Angående påföljdsrisken hänvisar jag till separat tråd om detta, men minst två år är det du ska "hålla dig undan". Vem är horungen nu?

Okej tack för hjälpen. lahjnen: Du har ingen aning om vad det handlar om så säg inget. Kommer inte stå för vad jag gjort.
Citera
2011-12-13, 11:05
Medlem
johanness avatar
Citat:
Brottsbalken kap 35
1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet
om det gick att hålla sig undan delgivning genom att strunta i delgivningskvitton skulle inte många rättegångar i brottmål kunna hållas. delgivning kan även ske via stämningsman och kungörelse. om TS håller sig undan riskerar han att dömas i sin frånvaro.
Citera
2011-12-13, 11:21
Medlem
libbens avatar
Och 5 år senare när han tror han är säker och fastnar i en kontroll så blir det dags att betala eller sitta av sitt straff.

TS, bara ta ditt straff direkt så tjänar du på det.
Citera
2011-12-13, 11:26
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Och 5 år senare när han tror han är säker och fastnar i en kontroll så blir det dags att betala eller sitta av sitt straff.
åtminstone beträffande hot mot tjänsteman. de andra brotten TS är åtalad för är preskriberade vid det laget. däremot vet jag inte hur det ligger till med skadeståndsfordran; fordringar har i allmänhet en preskriptionstid på tio år, men jag vet inte vilken roll en åtalspreskription spelar i det fallet. kanske ingen alls.
Citera
2011-12-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
om det gick att hålla sig undan delgivning genom att strunta i delgivningskvitton skulle inte många rättegångar i brottmål kunna hållas. delgivning kan även ske via stämningsman och kungörelse. om TS håller sig undan riskerar han att dömas i sin frånvaro.

Hur kan jag dömas om jag inte tagit del av infomationen?
Kan väl inte straffas om jag inte har "sätt" datum osv för rättegången.

Sen så ska jag betala böter till ett antal personer.
Kan man via sin advokat komma överens om en summa som är mindre än "offret" har begärt och erbjuda det eller måste jag göra det via rättegången?
Citera
2011-12-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaRealDeal
Kan man via sin advokat komma överens om en summa som är mindre än "offret" har begärt och erbjuda det eller måste jag göra det via rättegången?

Böter betalas alltid till statskassan och är i formerna fasta belopp eller dagsböter.

Skadestånd kan du dömas att betala till offret och står i relation till allvaret.
Skadeståndsanspråk har jag för mig är en civilrättslig tvist och den kan inte preskriberas.

Du kan ju via din advokat försöka framföra argument för att sänka skadeståndsanspråk, men har någon haft tydligt redovisade kostnader i form av vård eller utebliven inkomst så blir det svårt.
Jag har svårt att tänka mig att man skulle nå en sådan uppgörelse i godo utan rättegång utan det kommer att behandlas där.
Brott mot knivlagen eller hot mot tjänsteman är inga brott som direkt borde föranleda skadestånd.
Ofredandet kan ju någon ha lidit skada av.
Citera
2011-12-13, 21:17
Medlem
johanness avatar
Citat:
om stämningsmannen får tag i dig lär han se till att du får ta del av den information du behöver ta del av.
Citera
2011-12-13, 22:09
Medlem
hatchets avatar
Citat:

Det krävs inte att någon läser upp i detalj allt som står i kallelsen/delgivningen.
Har du fått handlingen av delgivningsmannen är du delgiven. Det gäller även om du bränner upp den, slänger den eller springer därifrån.

När du väl är delgiven är ansvaret att hålla koll på datum och att sköta försvaret ditt.
Citera
2011-12-14, 08:25
Medlem
Citat:
Böter betalas alltid till statskassan och är i formerna fasta belopp eller dagsböter.

Skadestånd kan du dömas att betala till offret och står i relation till allvaret.
Skadeståndsanspråk har jag för mig är en civilrättslig tvist och den kan inte preskriberas.

Du kan ju via din advokat försöka framföra argument för att sänka skadeståndsanspråk, men har någon haft tydligt redovisade kostnader i form av vård eller utebliven inkomst så blir det svårt.
Jag har svårt att tänka mig att man skulle nå en sådan uppgörelse i godo utan rättegång utan det kommer att behandlas där.
Brott mot knivlagen eller hot mot tjänsteman är inga brott som direkt borde föranleda skadestånd.
Ofredandet kan ju någon ha lidit skada av.

Så hålla sig undan går alltså inte. Knas då får jag kontakta advokat då.
Citera
2011-12-14, 09:17
Medlem
Citat:
Så hålla sig undan går alltså inte. Knas då får jag kontakta advokat då.
Jo, det går utmärkt.
Jag är osäker på hur det är med delgivning genom spikning i det här fallet. Erfarenhetsmässigt har jag klarat mig undan vissa påföljder eftersom jag inte blivit delgiven påstådd hastighetsöverträdelse medan spikning tillämpats för civila tvister.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in