Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Är det helt obefogat att sätta i halsen när en moderator skriver på detta sätt? I synnerhet någon i juridik?
Äh, jag skriver alltid på först och tar fighten i efterhand.
Nej, men användarvillkor i all ära men man får inte dra för långtgående slutsatser av att något står skrivet i grå font tre pixlar högt på sida 17 av 34 när man ska tolka villkor. Det har förekommit diskussioner exempelvis om att Facebook förbehåller sig rätten till bilder som laddas upp på deras servrar i sina användarvillkor. Jag menar att ett sådant förbehåll inte är giltigt, av flera anledningar men främst pga att det vore oskäligt att en gratistjänst skulle förvärva rättigheter till mängder med ekonomiskt viktiga verk bara baserat på en undanskymd klausul.
På samma sätt ser jag det med Flashback. Jag har alltså inte läst användarvillkoren (hittar dem inte ens tillgängliga) men om man med dem som grund skulle hävda att alla rättigheten till alla texter publicerade här har övergått till bolaget skulle jag hävda att det vore oskäligt. Det kan ju finnas texter av ganska betydande ekonomiskt värde här.
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Men skulle ni få använda texterna i ett annat sammanhang? Till exempel i en annons för Flashback? Sen undrar jag också om det kan tolkas som upphovsrättbrott när man citerar ett helt inlägg.
Angående annonsen: det beror på vilket inlägg som används. Är ett inlägg upphovsrättsligt skyddat bör det inte kunna användas av någon annan i marknadsförande syfte.
Och nej, det är inget upphovsrättsbrott när man citerar ett inlägg här. Om inte annat får det anses underförstått när man skriver i forumet att man kan bli citerad i det.
Citat:
Ursprungligen postat av popman123
Jag anser inte att det finns något skydd över huvud taget för texterna. Kraven på verkshöjd är inte uppfyllda, då de flesta inlägg är hyfsat korta, i många fall informativa, i många fall åsiktsfyllda utan någon intention att skapa ett verk eller dylikt hos författaren.
Åsiktsfylld är inte ett hinder för upphovsrättsligt skydd. Inte heller att upphovsmannen saknat intention att skapa ett "verk". Många texter är som du säger för korta för att uppnå verkshöjd men många är det inte.