2011-12-12, 22:53
Medlem
Jag söker osjälviska motiv för framgång. Något jag kan motivera mig med.
Senast redigerad av Fluffig 2011-12-12 kl. 23:09.
Citera
2011-12-13, 14:56
Medlem
Oj det fanns någon teori kring det här som visade på att det alltid i första hand lönade sig att vara trevlig, men att det ibland om detta inte fungerar kan löna sig att byta metod. Måste vara kulturellt betingat dock...

Sedan tror jag att du misstolkar ordet "självisk" som många gånger faktiskt är bra att vara. Det är bara dumt att ödsla sin tid och energi på sådant som inte ger något tillbaka. Ibland kan jag tycka att jag är mer självisk när jag hjälper andra för att jag då förväntar mig något tillbaka eller har förväntningar som dem ändå inte kan infria.
Citera
2011-12-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Oj det fanns någon teori kring det här som visade på att det alltid i första hand lönade sig att vara trevlig, men att det ibland om detta inte fungerar kan löna sig att byta metod. Måste vara kulturellt betingat dock...

Sedan tror jag att du misstolkar ordet "självisk" som många gånger faktiskt är bra att vara. Det är bara dumt att ödsla sin tid och energi på sådant som inte ger något tillbaka. Ibland kan jag tycka att jag är mer självisk när jag hjälper andra för att jag då förväntar mig något tillbaka eller har förväntningar som dem ändå inte kan infria.

Saken är den att jag är ganska driven av naturen, men jag blockerar mig med tankar som
att "jag vet" att investerande i självet bara är själviskt för det är mot andra man mäter.

Samt för mig själv vet jag att när jag gör något gör jag det ofta för att visa mig bättre än folk i min bekantskapskrets etc. Vilka jag inte ens är bunden till. Man kan ju skaffa en ny liksom. Men då blir det väl mot dem.

Jag behöver ärliga osjälviska argument till varför jag skall bli riktigt framgångsrik. Jag måste tro på dem själv, annars går det inte. Hade man haft en annan uppväxt hade man nog inte ens brytt sig om sådant här utan bara erkänt att själviskheten och tävlingen mot andra människor är den starkaste drivkraften och erkänt sig självisk och kört för att sedan njuta av segern.
Citera
2011-12-14, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffig
Jag söker osjälviska motiv för framgång. Något jag kan motivera mig med.

Läs Menon. Här förklaras vad som är framgångens essens och hur man blir framgångsrik.

Men det är en svår text. Till det yttre barnslig enkel men kräver ändå ganska allvarliga studier: ett par sidor om dan, eftertänksamt.

Menon måste ju vara en enda texten om framgång, eller?
Senast redigerad av Tinman 2011-12-14 kl. 16:55.
Citera
2011-12-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Läs Menon. Här förklaras vad som är framgångens essens och hur man blir framgångsrik.

Men det är en svår text. Till det yttre barnslig enkel men kräver ändå ganska allvarliga studier: ett par sidor om dan, eftertänksamt.

Menon måste ju vara en enda texten om framgång, eller?

Alltså framgångslitteratur finns det ju ett hav av. Jag söker specifikt argument som skulle kunna
få mig att prestera utan att tycka att jag är en banal, självisk gris.

Menon?
Citera
2011-12-15, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffig
Alltså framgångslitteratur finns det ju ett hav av. Jag söker specifikt argument som skulle kunna
få mig att prestera utan att tycka att jag är en banal, självisk gris.

Menon?

Framgångslitteraturen är givetvis nonsens, men i Menon diskuteras framgång på riktigt. Den börjar med att man försöker förstå vad duglighet är. För att vara framgångsrik måste man ju vara duglig eller hur?

Det ges en del förslag, Sokrates söker dock duglighetens väsen...nånstans och på nåt sätt kommer dom fram till att det behövs kunskap...och vidare att inte ens det räcker...det krävs även kunskap om det rätta...

...nån annan text en Menon behöver du inte för ditt "projekt"...
Citera
2011-12-18, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Framgångslitteraturen är givetvis nonsens, men i Menon diskuteras framgång på riktigt. Den börjar med att man försöker förstå vad duglighet är. För att vara framgångsrik måste man ju vara duglig eller hur?

Det ges en del förslag, Sokrates söker dock duglighetens väsen...nånstans och på nåt sätt kommer dom fram till att det behövs kunskap...och vidare att inte ens det räcker...det krävs även kunskap om det rätta...

...nån annan text en Menon behöver du inte för ditt "projekt"...

Menon? Var inte det en person?
Citera
2011-12-19, 03:08
Medlem
jag är också sjukt sugen på att veta mer om texten menon, har efter lite googlande kommit fram till att det fanns ett samtal mellan sokrates och meno, men den verkar inte handla något om framgång.. eller?
Citera
2011-12-19, 07:40
Medlem
Silverridges avatar
Inget du gör kommer att vara osjälviskt! Någonsin!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in