Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Oj det fanns någon teori kring det här som visade på att det alltid i första hand lönade sig att vara trevlig, men att det ibland om detta inte fungerar kan löna sig att byta metod. Måste vara kulturellt betingat dock...
Sedan tror jag att du misstolkar ordet "självisk" som många gånger faktiskt är bra att vara. Det är bara dumt att ödsla sin tid och energi på sådant som inte ger något tillbaka. Ibland kan jag tycka att jag är mer självisk när jag hjälper andra för att jag då förväntar mig något tillbaka eller har förväntningar som dem ändå inte kan infria.
Saken är den att jag är ganska driven av naturen, men jag blockerar mig med tankar som
att "jag vet" att investerande i självet bara är själviskt för det är mot andra man mäter.
Samt för mig själv vet jag att när jag gör något gör jag det ofta för att visa mig bättre än folk i min bekantskapskrets etc. Vilka jag inte ens är bunden till. Man kan ju skaffa en ny liksom. Men då blir det väl mot dem.
Jag behöver ärliga osjälviska argument till varför jag skall bli riktigt framgångsrik. Jag måste tro på dem själv, annars går det inte. Hade man haft en annan uppväxt hade man nog inte ens brytt sig om sådant här utan bara erkänt att själviskheten och tävlingen mot andra människor är den starkaste drivkraften och erkänt sig självisk och kört för att sedan njuta av segern.