Plockar upp den här gamla tråden i syfte att diskutera den svenskaste av drinkar.
Först några definitioner:
1) en lättgrogg får, som namnet antyder, inte vara för starkt blandad. Syftet är inte att bli plakat, utan snarare att sakta glida in i ett behagligt eftermiddagsrus som förberedelse inför kvällens smörgåsbord med tillhörande pilsner och snaps. Alternativt som avrundning på en trevlig kväll då herrarna samlas vid sodasifonen medan kvinnfolket tar hand om disken. 2 cl starksprit är normen, den vågade stänker upp en "dubbel lätt", dvs. 4 cl.
2) proportionerna bör allraminst vara 2 cl till 33cl groggvirke. Vill man som nämnts ha starkare varor får man ta 4 cl till en flaska blandvatten, men då ser man till att dricka långsamt!
3) spritbasen kan variera något. Klassikern är systemets
Eau-de-vie. Annars kan det gå bra med en riktigt billig konjak. Whisky hävdar några är OK, men det är omtvistat. Här finns det utrymme för nytänkande, beroende på hur renlärig man vill vara.
4) virket ska i mitt personliga tycke utgöras av Pripp´s Vichy Water. Club soda kan också funka. Andra mineralvatten, som Ramlösa och Loka tycker jag känns för tama. Här finns det dessutom två skolor: de som blandar med kolsyrat vatten och de som föredrar läsk - sockerdricka eller Pommac är de vanligaste alternativen.
Så, är det någon därute som vanedricker lättgrogg när det vankas helg? Själv har jag mer och mer börjat avnjuta denna uppfriskande och genuina dryck, både till vardags och till fest. Eau-de-vien:s avrundade mjukhet i kombination med vichyvattnets aggresiva bubblor skapar inget mindre än en smaksensation!