2005-01-10, 06:40
Medlem
DarkNightOfOsts avatar
Satt och läste en Kapten Stofil tidning där ordet lättgrogg nämdes och jag har även stött på det i andra sammanhang så nu undrar jag bara vad det är.
Citera
2005-01-10, 06:57
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Gissning. Svag-grogg. Typ under 15%..
Citera
2005-01-10, 07:04
Medlem
saxat från stofilgroggstråden...

Citat:
Ursprungligen postat av Spott & spe
...Glider in på Statshotellet i någon liten prunknande köping i mellansverige. Går med bestämda steg fram till ett fönsterbord för två, knäpper upp överrocken och slår mig ner. Tillkallar fröken och ber henne att genast springa efter en lättgrogg (4 cl. renat och 20 cl. sval Pommac)...
Citera
2006-05-08, 12:04
Medlem
Gamla Grabbiss avatar
Lättgrogg = sommarens tuffaste dricka!

Plockar upp den här gamla tråden i syfte att diskutera den svenskaste av drinkar.

Först några definitioner:

1) en lättgrogg får, som namnet antyder, inte vara för starkt blandad. Syftet är inte att bli plakat, utan snarare att sakta glida in i ett behagligt eftermiddagsrus som förberedelse inför kvällens smörgåsbord med tillhörande pilsner och snaps. Alternativt som avrundning på en trevlig kväll då herrarna samlas vid sodasifonen medan kvinnfolket tar hand om disken. 2 cl starksprit är normen, den vågade stänker upp en "dubbel lätt", dvs. 4 cl.

2) proportionerna bör allraminst vara 2 cl till 33cl groggvirke. Vill man som nämnts ha starkare varor får man ta 4 cl till en flaska blandvatten, men då ser man till att dricka långsamt!

3) spritbasen kan variera något. Klassikern är systemets Eau-de-vie. Annars kan det gå bra med en riktigt billig konjak. Whisky hävdar några är OK, men det är omtvistat. Här finns det utrymme för nytänkande, beroende på hur renlärig man vill vara.

4) virket ska i mitt personliga tycke utgöras av Pripp´s Vichy Water. Club soda kan också funka. Andra mineralvatten, som Ramlösa och Loka tycker jag känns för tama. Här finns det dessutom två skolor: de som blandar med kolsyrat vatten och de som föredrar läsk - sockerdricka eller Pommac är de vanligaste alternativen.

Så, är det någon därute som vanedricker lättgrogg när det vankas helg? Själv har jag mer och mer börjat avnjuta denna uppfriskande och genuina dryck, både till vardags och till fest. Eau-de-vien:s avrundade mjukhet i kombination med vichyvattnets aggresiva bubblor skapar inget mindre än en smaksensation!
Citera
2006-05-08, 13:04
Avslutad
Lättgrogg? Låter ovanligt homosexuellt
Citera
2006-05-08, 13:27
Medlem
Gamla Grabbiss avatar
Citat:
Lättgrogg? Låter ovanligt homosexuellt

Må så vara, men nu är det inte lättgroggens sexuella läggning som jag tycker är det intressanta. Vi lever i ett öppet och tolerant samhälle och vill lättgroggen ligga med killar ska han få göra det.
Citera
2006-05-08, 13:48
Medlem
vildandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamla Grabbis
Må så vara, men nu är det inte lättgroggens sexuella läggning som jag tycker är det intressanta. Vi lever i ett öppet och tolerant samhälle och vill lättgroggen ligga med killar ska han få göra det.

Jag vill tacka för tipsen om denna bortglömda eftermiddagsdryck. Oftast tar jag några kalla lager, men humlen gör att man blir slö samtidig.

På fredag är det jag som införskaffar lättgroggsingridienser.
Citera
2006-05-08, 13:53
Medlem
AnToX.nets avatar
i dont get it! i en vanlig grogg på puben är det väll vanligtvis 4cl vodka?
Citera
2006-05-08, 13:59
Medlem
Kalvinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamla Grabbis

Drack några lättgroggar i helgen. Otroligt skönt att bara glida sakta in i fyllan och sola i solskenet.
Känner mig dock lika hetrosexuell som innan jag tog lättgroggen.
Citera
2006-05-08, 14:03
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnToX.net

Skulle gissa på att basen är av typen fjolldricka. Sen späder du ut fjolldrickan med 15 delar mineralvatten eller liknande.

I den här genren av alkoholdrickande skulle jag hellre dricka en flaska breezer eller liknande och inte hoppa på någon larvig homosexuell fluga.
Citera
2006-05-08, 14:06
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnToX.net

Slutsats: På krogen får du lättgrogg.

Jämför med groggarna du blandar på förfesten, inte är de lika klena som de du betalar dyrt för ute på lokal.
Citera
2006-05-08, 14:28
Medlem
Gamla Grabbiss avatar
Lättgrogg - en historik

Verkar råda lite förvirring. Jag ska förtydliga.

Lättgroggen har historiska anor. Bakgrunden är motbokssystemet som infördes efter första världskriget. Alkoholinköp ransonerades, och på lokal var du tvungen att beställa in mat för att få in en stänkare.

I denna kultur föddes lättgroggen, då man kunde njuta sin grogg utan att tära alltför mycket på ransonen. Från 30- till 50-talet firade lättgroggen stora triumfer på krogen och i salongerna.

Att blanda vodka och ljummen cola svagt och sedan kalla det för lättgrogg går alltså icke an! Och att kalla den vanliga kroggroggen för lättgrogg tycker jag inte heller stämmer överens med historien och kulturen bakom.

När motbokssystemet avskaffades 1955 och Sverige genom film och teve fick influenser från den stora världen avtog lättgroggandet allt mer. Mellanölet och det tilltagande vindrickandet medförde att nyrekryteringen avstannade tvärt.

Men nu är det andra tider, och att läska sig med en kompetent blandad lättgrogg på verandan eller uteserveringen kommer att bli en allt vanligare syn framöver. Hoppas jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in