2011-12-12, 02:31
Medlem
Tjo!

Slås av avsaknaden av guider/dagböcker kring hur man ska göra för att med bästa resultat odla vallmo inomhus. Jag har funderingar på att göra om min klädkammare (eller i alla fall delar av den) till ett grow room.

Har kollat igenom det lilla kapitel som finns om inomhusodling på erowid men har fortfarande lite frågor kvar. Står väldigt lite om det i de 150-ish sidorna jag tittat igenom av opiumodlingstråden.

Kan säkert överväga att fixa en odlingsdagbok också om något sånt skulle vara önskvärt samt slänga upp bilder på grow roomet när det är klart.

Sakerna jag känner mig osäker på är följande:
1. Hurdan ska jorden vara för att de ska växa som bäst? (Som jag har förstått det ska den vara lös, gärna lite sand iblandad, men någon som har erfarenheter av hur det bör blandas?)

2. Vad för lampor (gärna lågenergidito) bör man ha? Den uppgift jag hittade sade att man skulle ha en á 1000W, vilket jag tyckte lät VÄLDIGT starkt och framför allt energiförstigt.

3. Optimal odlingstemperatur? (sett olika uppgifter, bör man göra något för att påverka temperaturen eller funkar ordinarie rumstemperatur bra?)

4. Är de olika odlingsförhållandena varierande efter vilka strängar man tänkt odla? (de jag har tankarna på är främst Tazmanian och Afghan White, tänker jag rätt? :P)

Nog från mig, hoppas få lite bra tips och inte bara dryga kommentarer.
Citera
2011-12-13, 16:46
Medlem
Tuvtramps avatar
Räkna 120dagar från frö till skörd och förvänta dig inte mer än ett gram (mjölkad) råopium + ~2-3koppar te på de urmjölkade kapslarna sen när du är färdig.
Citat:
The dried opium weight yield per hectare of poppies ranges from eight to fifteen kilograms.
-Lycka till!
Citera
2011-12-13, 18:13
Medlem
chajusongs avatar
Varför inte odla utomhus i sommar?
Citera
2011-12-14, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Räkna 120dagar från frö till skörd och förvänta dig inte mer än ett gram (mjölkad) råopium + ~2-3koppar te på de urmjölkade kapslarna sen när du är färdig.

-Lycka till!

Det var ungefär de mängderna jag räknade på att få ur dem.

Är det inte 90 dagar man bör räkna på? (three months/four yearly harvests står det i erowids guide om det)

Tackar

Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
Varför inte odla utomhus i sommar?

Varför begränsa sig?
Citera
2011-12-14, 23:22
Medlem
xallies avatar
Jo jag skulle också säga att det är bättre att odla ute i sommar. Frön till vallmo brukar man köpa i större mängder, så du kan lätt starta ett litet fält. De får garanterat mer ljus (om du inte väljer något kortat ställe att odla på) och mer vind.
Citera
2011-12-15, 02:46
Medlem
Alltså, frågan handlar inte om att odla inne istället för ute utan som ett komplement till det när vårt svenska klimat inte tillåter det.
Ska i övrigt ge mig ut på en liten promenad och leta lämpliga fält att så lite vallmo på också.
Citera
2011-12-15, 02:51
Medlem
EilertPilarms avatar
Jag har själv mina funderingar kring eventuell inomhusodling. Ser gärna att du startar en odlingsdagbok
Citera
2011-12-15, 14:45
Medlem
Har du lyckats hitta några konkreta svar på frågorna jag har då?

Apropå det. Vad bör man använda för växtgödning, om någon alls?
Citera
2011-12-22, 01:55
Medlem
xallies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelse
Tjo!
Sakerna jag känner mig osäker på är följande:
1. Hurdan ska jorden vara för att de ska växa som bäst? (Som jag har förstått det ska den vara lös, gärna lite sand iblandad, men någon som har erfarenheter av hur det bör blandas?)

2. Vad för lampor (gärna lågenergidito) bör man ha? Den uppgift jag hittade sade att man skulle ha en á 1000W, vilket jag tyckte lät VÄLDIGT starkt och framför allt energiförstigt.

3. Optimal odlingstemperatur? (sett olika uppgifter, bör man göra något för att påverka temperaturen eller funkar ordinarie rumstemperatur bra?)

4. Är de olika odlingsförhållandena varierande efter vilka strängar man tänkt odla? (de jag har tankarna på är främst Tazmanian och Afghan White, tänker jag rätt? :P)
Om du nu har bestämt dig för att odla inomhus så...
1. Jorden ska vara lös, men inte allt för lös. Att ta vanlig blomsterjord och odla direkt i den, eller blanda ut med lite grus går hur fint som helst.
2. Man bör ha lampor som är inom rätt ljusspektrum och med så mycket krut i som möjligt. Finns LED lampor som ligger inom rätt ljusspektrum som är gjorda just som odlingslampor. Tveksamt om det är värt att odla med MH/HPS.
3. Ordinarie rumstemperatur funkar fint.
4. Ja, det kan hända att de är lite varierande, men det kommer inte vara så pass varierande så att det spelar något roll. Så se det som om alla strains vill ha samma förutsättningar
Citera
2011-12-29, 18:12
Medlem
Tack för mycket uttömmande svar!

Tips på lampor skulle uppskattas! (=
Lika så tips på näring.
Citera
2012-01-06, 22:11
Medlem
Hejsan svejsan!

Jag har försökt odlat en vallmo mysare i min garderob för inte allt förlänge sedan!

Jag odla upp den ute eller så att fröt germinerade! Sen hade jag den 12/12 under 250 watt eller va det 400 watt... (har lite olika lampor)! Den växte väldigt bra ett tag... Tills den fick löss och den började ge mina northen lights löss! Då fick det banne mig vara nog! Då var den inte värd ett skit för mig längre!
Tror den hade dragit på sig lössen utomhus och sen var jag på resa i några dagar och hann inte med lus invasionen! Den behöver nog det naturliga skyddet skulle jag tro som regn och vind! Det här var mitt första försök, och jag ska pröva igen! Men den växte som fan med hps lampa iaf och lite hjälp av co2 tabbat vatten! Jorden ska gärna vara lite energi rik men du behöver nog inte gödsla den med något extra krut! Skriver från lite olämpligt ställe just nu så texten är som den är!
Citera
2012-01-08, 17:46
Medlem
Jag vill avråda dig från det du planerar ifall du inte endast intresserar dig för odlandet i sig.

Det är svårt nog att odla vallmo i krukor på balkong.
Du behöver mycket större krukor än vad du tror, och en planta behöver inte ge dig fler än tre pods, oftast färre. De är kinkiga vad gäller värme, luftfuktighet och vattning inomhus och i kruka, även för hantering av deras rötter.

Skaffa dig mycket och billiga frön av en sort som du vet fungerar, sedan hittar du kalhyggen, ledningsgator, dikeskanter, rotvältor, åkrar, ängar med mera, där du strör ut massor av frön till våren. Det kommer garanterat växa en del där du strör runt. Av någon anledning klarar de sig jättebra när de väl grott om de planterats utomhus...

edit: Om du nu väldigt gärna vill så... Klä åtminstone tre av väggarna i rummet med stående lysrör. Gärna ståendes emellan krukorna om du ska odla på stor yta. Påbörja odlingen med metallhalidlampor eller lågenergi med högt kelvin och övergå sedan till både mh och hps lampor. Du kan sluta odlingen helt med hps lampor. Som jag förstått det så styrs inte blomningen av vallmo av antalet ljustimmar eller temperatur, utan våglängden av ljuset. Rött ljus från start kommer troligtvis aktivera blomningen väldigt fort, vilket resulterar i mikrokapslar.
Senast redigerad av secretaryinuse 2012-01-08 kl. 17:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in