2011-12-11, 23:34
Medlem
Hej. Märkte idag när jag käkade jasminriset att smaken var annorlunda. Upptäckte snart bruna fläckar i riset. Jag är inte direkt rädd för att det skall vara farligt, men vad fan är det för nåt?
Citera
2011-12-11, 23:37
Medlem
Razputins avatar
Är det gammalt ris eller nytt? Har det stått länge på spisen eller nykokt? Googlade lite snabbt och fick fram http://www.cbwinfo.com/Biological/PlantPath/CM.html men jag vet inte riktigt om det är det
Citera
2011-12-11, 23:40
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtensfarfar
Hej. Märkte idag när jag käkade jasminriset att smaken var annorlunda. Upptäckte snart bruna fläckar i riset. Jag är inte direkt rädd för att det skall vara farligt, men vad fan är det för nåt?
Det är mögel.
Släng riset och köp nytt.
Citera
2011-12-11, 23:49
Medlem
Tillagades idag, stod typ en timme på spisen innan jag käkade. Det roliga är att det inte är första gången jag sett det, men tidigare har jag då inte ätit det. Men det kan väl knappast vara någon fara? Mögel är väl inte brunt?
Senast redigerad av tomtensfarfar 2011-12-11 kl. 23:53.
Citera
2011-12-11, 23:53
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Tillagades idag. Det roliga är att det inte är första gången jag sett det, men tidigare har jag då inte ätit det. Men det kan väl knappast vara någon fara? Mögel är väl inte brunt?
Jo, man skall inte äta mögel. Det innehåller en massa toxiner som kan orsaka allt från en lättare magsjuka till svåra förgiftningssymptom och även cancer på lång sikt.
Mögel kommer i en uppsjö av färger, brunt, gult, orange, rött, grönt, svart, you name it.
Den dåliga smaken borde ju om inte annat avhållit dig från att äta upp tycker man.
Citera
2011-12-11, 23:57
Medlem
Eftersom jag sett det förrut kan det väl inte vara mögel? Borde väl vara ovanligt.
Citera
2011-12-12, 00:00
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Eftersom jag sett det förrut kan det väl inte vara mögel? Borde väl vara ovanligt.
Okej, eftersom du inte vill tro att det är mögel, så föreslår jag att du fortsätter att äta det även fast det smakade "konstigt".
Även det faktum att dagstidningarna var och varannan vecka varnar för mögeltoxiner i just basmati och jasminris, kan du också ignorera.
Citera
2011-12-12, 00:19
Medlem
pyttefnaxs avatar
En kompis var bekymrad över att han hade en del svarta korn i sitt ris, men han åt ändå. Ända tills han öppnade mjölförpackningen och såg resten av alla mjölbaggar.
Citera
2011-12-12, 00:29
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
En kompis var bekymrad över att han hade en del svarta korn i sitt ris, men han åt ändå. Ända tills han öppnade mjölförpackningen och såg resten av alla mjölbaggar.
Jepp, de har väl många av oss varit med om, fast majoriteten av oss konsumerar nog inte sådant som ser lite konstigt ut, och framför allt inte om det smakar konstigt. Det är ju ren självbevarelsedrift.

Här är fö ett mycket läsvärt dokument...

Mögel och mykotoxiner i ris - fokus på basmati och råris
av Elisabeth Fredlund och Anna Maria Thi

Där konstatera bl a att "Mögelgiftet aflatoxin påvisades i 47 procent av det totala antalet risprover och i 63 procent av basmatiriset." och "Endast åtta jasminris analyserades totalt, varav två (25 procent) hade en påvisbar halt av aflatoxin som överskred gränsvärdet för den totala halten aflatoxin. Det kan innebära att aflatoxin är vanligt även i jasminris och detta bör studeras närmare." Dessutom konstaterar de att "Tillväxt av mögel i ris behöver inte vara synligt för ögat. Tillväxten kan ha skett i det oskalade riset före skalning och polering av riskornen och dessa kan då innehålla toxiner trots endast låga påvisbara halter av mögel."
Citera
2011-12-12, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jepp, de har väl många av oss varit med om, fast majoriteten av oss konsumerar nog inte sådant som ser lite konstigt ut, och framför allt inte om det smakar konstigt. Det är ju ren självbevarelsedrift.

Här är fö ett mycket läsvärt dokument...

Mögel och mykotoxiner i ris - fokus på basmati och råris
av Elisabeth Fredlund och Anna Maria Thi

Där konstatera bl a att "Mögelgiftet aflatoxin påvisades i 47 procent av det totala antalet risprover och i 63 procent av basmatiriset." och "Endast åtta jasminris analyserades totalt, varav två (25 procent) hade en påvisbar halt av aflatoxin som överskred gränsvärdet för den totala halten aflatoxin. Det kan innebära att aflatoxin är vanligt även i jasminris och detta bör studeras närmare." Dessutom konstaterar de att "Tillväxt av mögel i ris behöver inte vara synligt för ögat. Tillväxten kan ha skett i det oskalade riset före skalning och polering av riskornen och dessa kan då innehålla toxiner trots endast låga påvisbara halter av mögel."

Jag satt vid datan och kollade inte hur det jag åt såg ut. Helt plötsligt fick jag en skum smak i munnen efter jag svalt och såg då en brun fläck på några riskorn som satt ihop. Så jag antar att det var just en sådan fläck som smakade lite skumt. Det är ju knappast så att jag käkar sånt som ser äckligt ut eller smakar skumt. Men men, nån gång kan ju inte skada. Skall inte göra om det dock :>.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in